Gott nytt år allesamman!

Vi är nu hemma igen efter en lång julhelg och har åter tillgång till ritningarna.

Så här var det tänkt att se ut innan byggnadsingenjören föreslog att bygga ett ”hus i huset”, dvs att gjuta ytterligare 23cm innervägg innanför de befintliga innerväggarna.

Vi vill gärna behålla planlösningen nedan, så vi lutar nu mot att göra ett nytt träbjälklag istället för att gjuta betonggolv. Loftet har redan idag ett tjockt betonggolv, så jag antar att vi måste göra om det till träbjälklag, annars kan vi nog inte plocka bort de tjocka väggarna som är markerade i lila på ritningarna.

Arkitektritning av ett rum, med måttangivelser och markeringar, möbleringsskiss, 17.88 kvadratmeter yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk planritning, möblerad, skalenlig, dimensioner, rumslayout, tekniska specifikationer, interiör design, uppifrån-vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av sovrum med två sängar, garderob, skrivbord, badrum och dimensioner; modernt planlösningsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk planritning av ett loft med möbler och dimensioner, i gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att förtydliga. Från ovan:
  • Bild 1: Källare (endast under västra delen av huset)
  • Bild 2: Bottenplan (vardagsrum + kök m utgång till trädgård)
  • Bild 3: Ovanvåning
  • Bild 4: Vind/loft (idag helt stängt och nås enbart med stege genom ett hål i taket)
 
Svenskt Trä har en bra hemsida med en limträhandbok i PDF-format: https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/limtrahandbok-del-1-svenska-2018.pdf

På sidan 49 finns denna tabell:

Tabell med mått för golvbalkar, gäller bostäder och kontor/skolor, inkluderar max spännvidder och balkstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är främst den röda kolumnen jag är intresserad av.

Vet någon hur man räknar om till (eller var man kan finna) en tabell där alla limträbalkar, oavsett höjd, är 90mm breda? Så här:

Tabell med dimensioner, spännvidder för balkar eller stöd, sista raden ifylld: 7040 mm.
 
Här kommer en liten uppdatering.

Jag har nu läst på så gott det går på internet och om jag förstår rätt så bör följande ge ett stabilt golv över en spännvidd på 5m. Vi kommer självfallet låta byggnadsingenjören räkna närmare på detta, men ville höra om någon av er har några tankar/kommentarer innan jag skickar över detta till arkitekten.

Tack på förhand.

Diagram som visar golvkonstruktion med mått och materiallager, eventuell parkett och ljudisolering.
 
Jag glömde isolering, ångspärr och gipsskiva. Här en uppdaterad bild:

Diagram över golvkonstruktion med lager för isolering, golv och undertak inklusive måttangivelser.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C
M mvs skrev:
Jag glömde isolering, ångspärr och gipsskiva
Det där blir nog fint, även om man traditionellt lägger något grövre golvplank istället för 22/25 mm OSB.

Du skall så klart överlåta dimensioneringen till arkitekten/byggnadsingenjören, det är ju inte riktigt kundens jobb kan man tycka 😀 Men i princip är du nog rätt ute i storleksordningen på dimensionerna.
 
  • Gilla
mvs och 1 till
  • Laddar…
Är det så noga med ångspärr i ett mellanbjälklag?
Isoleringen vet jag inte heller om tillför så mycket?
Med tanke på att det blir väldigt mycket "genomgående" trä så lär det inte bli så mycket till ljudisolering heller?

Om det var det som var tanken?
Kanske satsa på en stegljudsdämpande matta under parketten (såg nu att du redan skrivit det)

Fylla hela utrymmet med isolering verkar iaf onödigt.
Många förespråkar att man inte full isolerar (om det är ljuddämpning man är ute efter) utan bättre att ljudet får gå genom olika material, om det stämmer vet jag inte...
 
C cpalm skrev:
Det där blir nog fint, även om man traditionellt lägger något grövre golvplank istället för 22/25 mm OSB.

Du skall så klart överlåta dimensioneringen till arkitekten/byggnadsingenjören, det är ju inte riktigt kundens jobb kan man tycka 😀 Men i princip är du nog rätt ute i storleksordningen på dimensionerna.
Tack. Skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar 😅

Pratade med en kille på Bauhaus som verkade kunnig. Han menade att 22mm OSB är ganska standard. Vi la det i en lägenhet för några år sedan (också träbjälklag) och det blev väldigt stabilt. Nu minns jag inte vilket cc-avstånd vi hade där, men tänker att 500mm cc ändå är ganska smalt...
 
nino nino skrev:
Är det så noga med ångspärr i ett mellanbjälklag?
Isoleringen vet jag inte heller om tillför så mycket?
Med tanke på att det blir väldigt mycket "genomgående" trä så lär det inte bli så mycket till ljudisolering heller?
Tack. Jag vet faktiskt inte om ångspärr behövs. När jag läste på, så nämns det konsekvent på de svenska sidorna, men inte alltid på de tysk- eller engelskspråkiga. Tänkte att det i alla fall inte borde skada och det är väl tämligen lätt att installera.

Angående isolering, så ja det är då främst tänkt som ljudisolering. Jag trodde faktiskt att det skulle göra ganska stor skillnad, men kanske jag har fel. Kanske beror på vilken isolering man väljer?

När jag sökte på nätet så förespråkade många 20mm gipsskiva istället för standard 13mm då den tjockare skivan tydligen ljudisolerar betydligt bättre. Blev lite överraskad att 7mm skulle göra en sådan skillnad ... är fortfarande lite skeptisk.
 
R
Isolerat bjälklag gör stor skillnad mot ett som inte är det när det kommer till ljudisolering.
Så det rekommenderas absolut…
 
R Rejäl skrev:
Isolerat bjälklag gör stor skillnad mot ett som inte är det när det kommer till ljudisolering.
Så det rekommenderas absolut…
Bra att veta. Tack så mycket. Någon speciell isolering som du rekommenderar för att nå maximal ljudisolering?
 
R
M mvs skrev:
Bra att veta. Tack så mycket. Någon speciell isolering som du rekommenderar för att nå maximal ljudisolering?
Stenull är väl det vanligen man utgår ifrån i bjälklagsisolering men det är bara marginellt bättre än glasull..
Du behöver inte köpa dyra speciella utan kolla vad dom har i bygghandeln där nere..
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Isolerat bjälklag gör stor skillnad mot ett som inte är det när det kommer till ljudisolering.
Så det rekommenderas absolut…
Ja det där vet du säkert bättre än mig.
Men full isolerat eller med luft mellan?
Jag har läst på nätet och byggt innerväggar med 45*70 och då satt 45 isolering, men jag vet inte om det är rätt eller fel, lika gjorde jag med innertak.

Stegljud lär ju gå rakt ner utan dämpning mellan parkett och golvskiva om man fäster innertaket direkt i limträbalkarna?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
TRJBerg
M mvs skrev:
Tack. Jag vet faktiskt inte om ångspärr behövs. När jag läste på, så nämns det konsekvent på de svenska sidorna, men inte alltid på de tysk- eller engelskspråkiga. Tänkte att det i alla fall inte borde skada och det är väl tämligen lätt att installera.

Angående isolering, så ja det är då främst tänkt som ljudisolering. Jag trodde faktiskt att det skulle göra ganska stor skillnad, men kanske jag har fel. Kanske beror på vilken isolering man väljer?

När jag sökte på nätet så förespråkade många 20mm gipsskiva istället för standard 13mm då den tjockare skivan tydligen ljudisolerar betydligt bättre. Blev lite överraskad att 7mm skulle göra en sådan skillnad ... är fortfarande lite skeptisk.
20mm gipsskiva är betydligt tyngre och lite styvare än 13mm gipsskiva. Vilket betyder en hel del för ljuddämpning. En vanlig rekommendation är t ex dubbla gipsskivor på vägg mot ljudkälla som en bra (pris o utrymme) lösning.
Har tyvärr inte i huvudet en relevant test av det just nu.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Ja det där vet du säkert bättre än mig.
Men full isolerat eller med luft mellan?
Jag har läst på nätet och byggt innerväggar med 45*70 och då satt 45 isolering, men jag vet inte om det är rätt eller fel, lika gjorde jag med innertak.

Stegljud lär ju gå rakt ner utan dämpning mellan parkett och golvskiva om man fäster innertaket direkt i limträbalkarna?
Det finns någ ingett rätt o fel..Många isolerar mellanväggar som du beskrev..
Jag skulle lagt i minimum 95mm i ett bjälklag..
Stegljudet dämpas lite med isolering i bjälklaget men vill man ta bort mer av det så år ett stegljudsdämpande mellanlägg bättre..
Gips har också en stor inverkan på ljudet emellan våningarna..
Ångspärr hade jag inte satt dit om man inte har det konsekvent över hela bostaden…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.