Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart det måste bli skyhöga hyror för lägenheter i hus som har uppförts i spekulationsssyfte, d v s att hyra ut dem. Inget konstigt och helt normalt att det är dyrt att bo i nybyggen.
Problemet är ju även att folk förväntar sig en hög standard... Då blir nyproduktion dyrt.

Slänger man in slittåliga material som plastmatta. enklare kök, ingen balkong, Då går det ju bygga billigare.

Men då blir det ingen som vill bo där ens med låg hyra.

Finns exempel i sthlm där man byggt studentlägenheter med lägre standard, i sämre läge, med låga avgifter. De har varit extremt svåra att hyra ut.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
...

Som ränteläget såg ut då, så skulle räntan bli 1.3%. Klart att den kan bli högre, men med minusränta och nollränta under lång tid så såg ju läget lite annorlunda ut.
Jag tror du snarare ska se det som att du sparade 8000 kr i månaden när det var låga räntor än att du förlorar det nu. Annars var det tyvärr en väldigt naiv kalkyl.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Appendix Appendix skrev:
Finns exempel i sthlm där man byggt studentlägenheter med lägre standard, i sämre läge, med låga avgifter. De har varit extremt svåra att hyra ut.
Stämmer detta verkligen?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Appendix Appendix skrev:
Eller gjorde det egentligen det?

Kalkylen var 6% (och länge 7%). Det är den man ska ha utgått från.

8.000 dyrare dock inga extrema summor. Det finns de i min bekantskapskrets som har 20.000 mer i ränta nu....

Med den låga räntan har det nästan varit billigare att bo i ett stort hus jämfört med en lägenhet. Det kunde man nästan räknat ut var för bra för att vara sant...
Du har rätt här, när vi snackade med banken för att teckna byggnadskreditiv tre år sedan räknade de med att man skall klara av 7% ränta, då låg räntan runt 1%. Precis som dina bekanta betalar vi nu över 20kkr.

• Gilla
Viklund...
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Samtidigt säger vissa att lägenheter inte alls gått ner i pris....
Jag tror mer på din historia än alla som "grannen fick all time high!!!"

Håller med dig vad gäller hantverkare. De som jag har haft här och som varit duktiga är fortfarande fullbokade ett halvår fram. Det är "bus och bygg ab" som lider mest...
Jag har haft mitt närområde under uppsikt senaste året då jag behöver byta min nuvarande 2a mot en 3a.
Det är enbart i undantagsfall som det blivit budgivning på objekten, i 9 av 10 fall får säljaren bara in 1 bud och då ligger det 15-20% under utgångspris, antingen säljer man till det, eller så blir det ingen affär....

De 3or jag hade span på sålde tidigare för runt 1,7-1,8 när de var totala renoveringsobjekt, straxt över 2 för de som var helt renoverade... Nu köpte jag ett dödsbo med renoveringsbehov för 1,3. La ett bud efter att de hade haft 3 visningar och den inte sålt...

Detta bet mig ju dock i andra änden då jag skulle sälja min nuvarande 2a och det hela utspelade sig på exact samma sätt.... Jag får räkna på det totala och hoppas marknaden vänder upp igen tills det är dags att sälja nästa gång.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E
Appendix Appendix skrev:
Eller gjorde det egentligen det?

Kalkylen var 6% (och länge 7%). Det är den man ska ha utgått från.

8.000 dyrare dock inga extrema summor. Det finns de i min bekantskapskrets som har 20.000 mer i ränta nu....

Med den låga räntan har det nästan varit billigare att bo i ett stort hus jämfört med en lägenhet. Det kunde man nästan räknat ut var för bra för att vara sant...
Ja, banken räknar ju alltid med 7%. Det var vi som räknade med 1.3% (om det var otydligt) i en överskådlig framtid.

Då så, då har ni ju råd med dubbelt såg hög ränta som idag och ni sparar fortfarande 8000 kr i månaden. Använd dem till att amortera.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
E
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tror du snarare ska se det som att du sparade 8000 kr i månaden när det var låga räntor än att du förlorar det nu. Annars var det tyvärr en väldigt naiv kalkyl.
Nu är det ju dock extremt! Det är nu jag önskar att jag bundit på första bankmötet.

Vi har marginaler, men det känns lite surt såklart.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Nu är det ju dock extremt! Det är nu jag önskar att jag bundit på första bankmötet.

Vi har marginaler, men det känns lite surt såklart.
Enda gången i livet jag har gjort en bra affär med att binda räntor, när jag band lånen för både mitt privata och BRFen vid den tiden du talar om. Men underbart är kort, snart ska de sättas om. Och bankerna erbjud ju inte t ex 5 eller 10-årig ränta på en lägre nivå.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja, det förstår jag fullt. Jag ville bara belysa att vi inte på långa vägar har några extrema räntor just nu. Det är ju alltid så att man vill köpa så billigt som möjligt och sälja så dyrt det bara går. Problemet är att alla vill göra just det :D.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
En styrränta på 3.5% är långt ifrån extremt snarare lågt historiskt. Jag hittar ingen historik som går tillbaka längre än 80-talet men under hela 80 och 90 talen låg bolåneräntan på 8 - 10%.

• Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
E
mnils skrev:
En styrränta på 3.5% är långt ifrån extremt snarare lågt historiskt. Jag hittar ingen historik som går tillbaka längre än 80-talet men under hela 80 och 90 talen låg bolåneräntan på 8 - 10%.
Känns som att du är liite äldre än mig. Vi 80-talister har inte upplevt den krisen du pratar om. Jag ägde iaf inget hus 1992. ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
Fadai Fadai skrev:
De måste återinföra stödet till byggandet av hyresrätter, läget är katastrofalt. Finns goda exempel på att det går att bygga billigt, men branschen verkar inte vara intresserad. Bostad åt alla är ju hela samhällets ansvar.
nej tvärtom finns inga exempel på det. Tittar du på scbs statistik verkar det vars omöjligt att bygga bostäder under minst 30k per kvm. Miljöregler, bullerregler, handikappaanpssning etc gör det omöjligt tillsammans med höga bygglöner.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
Känns som att du är liite äldre än mig. Vi 80-talister har inte upplevt den krisen du pratar om. Jag ägde iaf inget hus 1992. ;)
räntan var högre än i dag vid flera tillfällen under 2000-2010.

Ta inte in mig i din generalisering. Jag är 80-talist men har alltid räknat med att räntan närsomhelst kan återgå till minst 4% givet historiken. Perioderna med betydligt ränta ser jag som att det funnits extra utrymme att amortera.

Det går att läsa om saker som försigkommit utan att ha upplevt det. Jag förstår att en T-tex är rätt otrevlig utan att ha sett en levande live

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Problemet är ju även att folk förväntar sig en hög standard... Då blir nyproduktion dyrt.

Slänger man in slittåliga material som plastmatta. enklare kök, ingen balkong, Då går det ju bygga billigare.

Men då blir det ingen som vill bo där ens med låg hyra.

det du nämner är inte det som kostar pengar. Marken är för det första svindyr. Sen har vi höga bygglöner i Sverige och med alla krav kring miljö, buller, handikappsanpassning etc så blir billigt byggande omöjligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.