Vi har haft uppe ämnet med reavinst i trådar innan.
Min åsikt är att det är skillnad på värdeökning och värdeökning.

Person 1 har bara "tur" och råkar bo i ett område som blir mer och mer eftertraktat. Hen lägger inte en timme eller en krona på sitt boende. Dricker öl och kollar på fotboll på lediga stunder.

Person 2 jobbar hela kvällarna och helgerna med att sköta och renovera sitt hus med material som har momspåslag och som betalas med skattade pengar.
I vissa fall (grundförbättringar) kan en del av kostnaden kanske dras av.

Ska dessa personer reavinstbeskattas lika?

M MagHam skrev:
Ska dessa personer reavinstbeskattas lika?
Ja, varför inte?

• Gilla
parsen och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett hus man bor i är inte en tillgång, det är vulgärt hur politiker håller på
Allt man kan omsätta i pengar är väl en tillgång?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Allt man kan omsätta i pengar är väl en tillgång?
Nej eftersom man måste bo och därför köpa nytt på samma marknad. Möjligen skulle man kunna se det som är kvar efter försäljning och köp som vinst, möjligen

Nej eftersom man måste bo och därför köpa nytt på samma marknad. Möjligen skulle man kunna se det som är kvar efter försäljning och köp som vinst, möjligen
Man måste inte bo i ägt boende.

• Gilla
parsen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk][bild]
som sagt, man måste inte bo i äganderätt 😚

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man måste inte bo i ägt boende.
Duh. Men det är ju enkelt bestämma vad som gäller tex att man är skriven på den.

Vi kanske borde införa vinstskatt på all omsättning också? Det är lika dumt som skatt på boende

Vi kanske borde införa vinstskatt på all omsättning också?
Blir det vinst på din omsättning betalar du skatt på vinsten.

Om du omsätter utan vinst betalar du ändå skatt på omsättningen, det kallas moms.

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig i sakfrågan, skatt på redan betald egendom är av ondo.

D Dilato skrev:
Blir det vinst på din omsättning betalar du skatt på vinsten.

Om du omsätter utan vinst betalar du ändå skatt på omsättningen, det kallas moms.

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig i sakfrågan, skatt på redan betald egendom är av ondo.
Du kan jämföra skatt på försäljning av boende som om du fick betala skatt direkt när du får betalt för en faktura av kunden så sjukt är det.

K Kane skrev:
Ja, varför inte?
Framgår nog mellan raderna att jag tycker att materialet redan är dubbelt beskattat och att extra driftighet och flit borde löna sig.

Både reavinstskatt och fastighetsavgift borde avskaffas helt.

M MagHam skrev:
Hur ska det gå till när vi ska betala Natobiljetten och jaga och bura in alla gängkriminella?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det kommer nog ditt öldrickande exempel tidigare tycka vara kanon.....😀

K Kane skrev:
Det kommer nog ditt öldrickande exempel tidigare tycka vara kanon.....😀
Varför då?
Mitt exempel följer naturligtvis "såsse"alstyrelsens nya rekommendation med max 4 öl per månad och investerar pengarna på börsen istället hoppas jag? Så kommer 30% skatt på vinst där sen i istället.
Skulle hen ändå kröka upp pengarna så har Sverige europas näst högsta alkoholskatt.

M MagHam skrev:
Varför då?
Mitt exempel följer naturligtvis "såsse"alstyrelsens nya rekommendation med max 4 öl per månad och investerar pengarna på börsen istället hoppas jag? Så kommer 30% skatt på vinst där sen i istället.
Skulle hen ändå kröka upp pengarna så har Sverige europas näst högsta alkoholskatt.
M MagHam skrev:
Person 1 har bara "tur" och råkar bo i ett område som blir mer och mer eftertraktat. Hen lägger inte en timme eller en krona på sitt boende. Dricker öl och kollar på fotboll på lediga stunder.
Så helt plötsligt blir slashasen en ny person om reavinstskatten försvinner? När han får ännu mer cash över den dagen han säljer sin bostad i det eftertraktade området.
Sedan är Socialstyrelsens nya riskbruksnivåer max 10 öl/vecka eller max 4 öl/månad om de 4 dricks vid samma tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.