7 956 läst · 75 svar
8k läst
75 svar
Kraftigt höjda taxeringsvärden
Vi har haft uppe ämnet med reavinst i trådar innan.
Min åsikt är att det är skillnad på värdeökning och värdeökning.
Person 1 har bara "tur" och råkar bo i ett område som blir mer och mer eftertraktat. Hen lägger inte en timme eller en krona på sitt boende. Dricker öl och kollar på fotboll på lediga stunder.
Person 2 jobbar hela kvällarna och helgerna med att sköta och renovera sitt hus med material som har momspåslag och som betalas med skattade pengar.
I vissa fall (grundförbättringar) kan en del av kostnaden kanske dras av.
Ska dessa personer reavinstbeskattas lika?
Min åsikt är att det är skillnad på värdeökning och värdeökning.
Person 1 har bara "tur" och råkar bo i ett område som blir mer och mer eftertraktat. Hen lägger inte en timme eller en krona på sitt boende. Dricker öl och kollar på fotboll på lediga stunder.
Person 2 jobbar hela kvällarna och helgerna med att sköta och renovera sitt hus med material som har momspåslag och som betalas med skattade pengar.
I vissa fall (grundförbättringar) kan en del av kostnaden kanske dras av.
Ska dessa personer reavinstbeskattas lika?
Renoverare
· Stockholm
· 18 661 inlägg
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/bostader-i-sverige/D Dilato skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 661 inlägg
Blir det vinst på din omsättning betalar du skatt på vinsten.AndersMalmgren skrev:
Om du omsätter utan vinst betalar du ändå skatt på omsättningen, det kallas moms.
Därmed inte sagt att jag inte håller med dig i sakfrågan, skatt på redan betald egendom är av ondo.
Renoverare
· Stockholm
· 18 661 inlägg
Du kan jämföra skatt på försäljning av boende som om du fick betala skatt direkt när du får betalt för en faktura av kunden så sjukt är det.D Dilato skrev:
Varför då?K Kane skrev:
Mitt exempel följer naturligtvis "såsse"alstyrelsens nya rekommendation med max 4 öl per månad och investerar pengarna på börsen istället hoppas jag? Så kommer 30% skatt på vinst där sen i istället.
Skulle hen ändå kröka upp pengarna så har Sverige europas näst högsta alkoholskatt.
M MagHam skrev:
Så helt plötsligt blir slashasen en ny person om reavinstskatten försvinner? När han får ännu mer cash över den dagen han säljer sin bostad i det eftertraktade området.M MagHam skrev:
Sedan är Socialstyrelsens nya riskbruksnivåer max 10 öl/vecka eller max 4 öl/månad om de 4 dricks vid samma tillfälle.