36 558 läst · 118 svar
37k läst
118 svar
Kräks på mitt altanmöte med grusgång. Tips mottages.
Tack för bra svar.T TowaTei skrev:Du nämner i ditt första inlägg att du kan tänka dig att ta bort den befintliga trappan mot gräset. Jag tycker att du ska klura lite på om du har något behov att kunna gå från altanen direkt ner på gräsmattan. Om nej, riv trappan och förläng räcket. Gör en ny trappa ner mot gruset, bestämd dig för hur bred trappan ska vara – ska den vara lika bred som altanen eller ska den vara en mindre trappa? Låt sedan bredden på anslutningen mot gruset (dvs det som du experimenterar med i dina olika provlinjer) bli samma som trappans bredd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Om inte dörren är för låg skulle jag fundera på att förlänga altanen så att man kommer direkt ut på altanen från dörren. Grusgångarna kan då nås med ett eller max två trappsteg.
Sen tycker jag att gräsmattan ska nås direkt från altanen utan att man måste ut i gruset. Såväl stora som små barfotafötter går hellre på trä och gräs än grus.
Sen tycker jag att gräsmattan ska nås direkt från altanen utan att man måste ut i gruset. Såväl stora som små barfotafötter går hellre på trä och gräs än grus.
Dörren är för låg...Nötegårdsgubben skrev:Om inte dörren är för låg skulle jag fundera på att förlänga altanen så att man kommer direkt ut på altanen från dörren. Grusgångarna kan då nås med ett eller max två trappsteg.
Det får bli en trappa ner på gräset där den gamla satt. Däremot vill jag att nedersta steget livar med ytterkanten på långsidan.
I framtiden blir det en riktig altandörr utav det bortersta fönstret. Så då blir denna dörr bara en dörr som går ut på gruset på väg till garaget.
Tackar alla som tipsat så här långt.
Tackar alla som tipsat så här långt.
Hur använder du altanen idag? Jag gillade ditt förslag att riva halvan med trappen och lägga skiffer där! Men då kan du inte längre duka långbord...
Sen tycker jag att det snyggaste vore om du svängde den vänstra stenraden så att den anslöt till altanens nedre hörn. Det blir en lite större plats där du kan ha krukor eller en bänk. Gärna med staket som på Easy*s mobilskiss ovan.
Sen tycker jag att det snyggaste vore om du svängde den vänstra stenraden så att den anslöt till altanens nedre hörn. Det blir en lite större plats där du kan ha krukor eller en bänk. Gärna med staket som på Easy*s mobilskiss ovan.
Redigerat:
Kom över lite skiffer så nu funderar jag på att bila bort trappan och göra nåt halvmåneformat mot altanen
Jag skall rita lite. Har en lösning tror jag.