T TowaTei skrev:
Du nämner i ditt första inlägg att du kan tänka dig att ta bort den befintliga trappan mot gräset. Jag tycker att du ska klura lite på om du har något behov att kunna gå från altanen direkt ner på gräsmattan. Om nej, riv trappan och förläng räcket. Gör en ny trappa ner mot gruset, bestämd dig för hur bred trappan ska vara – ska den vara lika bred som altanen eller ska den vara en mindre trappa? Låt sedan bredden på anslutningen mot gruset (dvs det som du experimenterar med i dina olika provlinjer) bli samma som trappans bredd.
Tack för bra svar.

Så här är ju ett annat alternativ.

• Pågående byggprojekt av en stentrappa och gånstig vid en vit husfasad med bruna detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående anläggning av en trädgårdsstig och terrass med marksten och stödmurar nära en vit husfasad.
    Skapa konto
  • Vitputsat hus med nytt trädäck och pågående anläggning av trädgårdsgång med stenplattor och kantsten.
    Skapa konto
Hade detta funkat tro??

• Hus med pågående anläggning av stenlagd trädgårdsgång och träaltan under konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kanske något såhär?
Turkos linje stenläggning, orange staket, röd ny trapp dörr/altan.

Ritat i telefonen dock

• Trädgård med skisserad turkos stenläggning, orange staket och röd trappa ritade på foto av hus.
    Skapa konto
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Kanske något såhär?
Turkos linje stenläggning, orange staket, röd ny trapp dörr/altan.

Ritat i telefonen dock
Tack för input. Har dock ingen lust att lägga om stenraden närmast.
Staket på hela långsidan är ju en idé att suga på.

5.2 racing 5.2 racing skrev:
Tack för input. Har dock ingen lust att lägga om stenraden närmast.
Staket på hela långsidan är ju en idé att suga på.
Stenraden närmast ritade jag bara för jag inte vet avståndet till trappen så det inte blir för trångt.. Sedan så "öppnar det upp" visuellt åt båda håll ☺

Om inte dörren är för låg skulle jag fundera på att förlänga altanen så att man kommer direkt ut på altanen från dörren. Grusgångarna kan då nås med ett eller max två trappsteg.

Sen tycker jag att gräsmattan ska nås direkt från altanen utan att man måste ut i gruset. Såväl stora som små barfotafötter går hellre på trä och gräs än grus.

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om inte dörren är för låg skulle jag fundera på att förlänga altanen så att man kommer direkt ut på altanen från dörren. Grusgångarna kan då nås med ett eller max två trappsteg.

Sen tycker jag att gräsmattan ska nås direkt från altanen utan att man måste ut i gruset. Såväl stora som små barfotafötter går hellre på trä och gräs än grus.
Dörren är för låg...

Det får bli en trappa ner på gräset där den gamla satt. Däremot vill jag att nedersta steget livar med ytterkanten på långsidan.

I framtiden blir det en riktig altandörr utav det bortersta fönstret. Så då blir denna dörr bara en dörr som går ut på gruset på väg till garaget.

Tackar alla som tipsat så här långt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K
Hur använder du altanen idag? Jag gillade ditt förslag att riva halvan med trappen och lägga skiffer där! Men då kan du inte längre duka långbord...

Sen tycker jag att det snyggaste vore om du svängde den vänstra stenraden så att den anslöt till altanens nedre hörn. Det blir en lite större plats där du kan ha krukor eller en bänk. Gärna med staket som på Easy*s mobilskiss ovan.

Redigerat:
Kom över lite skiffer så nu funderar jag på att bila bort trappan och göra nåt halvmåneformat mot altanen

• Skifferplattor i olika storlekar lastade i en släpvagn, säkrade med en orange spännrem.
    Skapa konto
  • Stort stycke skiffersten står på asfalterat underlag med otydlig bakgrund.
    Skapa konto
  • Skifferplattor i en släpvagn med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Stora skifferstenar i ett släp, redo för att användas i trädgårdsprojekt.
    Skapa konto
  • Stapel av skifferstenar på lastflaket av en släpvagn, avsedda för halvmåneformat byggprojekt.
    Skapa konto
  • Stapel skifferplattor på en träpall bredvid en trappa, redo för trädgårdsprojekt.
    Skapa konto
Så här kanske?

• Vit villa med orange tak under renovering med trädgård, gräsmatta, gungställning och påbörjad uteplats.
    Skapa konto
K
Vilka fina stenar! Jag förstår inte riktigt hur du menar med sträcken på altanen.

Som du lagt gatstenslinjen nu tycker jag är snyggast

• Gilla
5.2 racing
  • Laddar…
Jag skall rita lite. Har en lösning tror jag.

:p:p(y)

• En trädgård med en markerad plats för en ny trappa och grus vid ett hus, med handskrivna anteckningar.
    Skapa konto
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.