P Pligg85 skrev:
Samma som inkomst av uthyrning av bostad men det går in under skattefritt.

Betala och sen var noga med att parkeringen är välskött och ingen annan parkerar där för det är ju 10m2 som du hyr och ska ha tillgång till
Det borde upprättas någon form av avtal, om marken hyrs ut. Kostand, uppsägningstid etc. Dessutom kan då inte ägaren själv använda platsen om den hyrs ut.
 
C Clossa skrev:
Om det är utanför tomten, men inne på fastigheten, är det utanför stadsplanelagd mark ?
Vad säger isåfall allemansrätten ?
Fastigheten är så pass liten (3800 kvm och det mesta verkar ligga bakom huset enligt skissen) och det är precis vid grannens utfart och nära huset så allemansrätten blir inte riktigt tillämplig. Dessutom använder grannen marken själv för släpet och har uttryckt önskemål om att få ha den i fred. Grannen kanske t.ex. behöver utrymmet för att koppla och manövrera släpet. Därmed faller allemansrätten som i grunden bygger på att nyttja annans mark utan att skapa olägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Men din dotter har väl aldrig skrivit under något avtal om detta? Har svårt att se att han då har någon laglig rätt att kräva henne på några pengar. För övrigt verkar han ju vara en otrolig märklig människa.....😃
 
A Allt går skrev:
Fastigheten är så pass liten (3800 kvm) och det är precis vid grannens utfart och nära huset så allemansrätten blir inte riktigt tillämplig. Dessutom använder grannen marken själv för släpet och har uttryckt önskemål om att få ha den i fred. Grannen kanske t.ex. behöver utrymmet för att koppla och manövrera släpet. Därmed faller allemansrätten som i grunden bygger på att nyttja annans mark utan att skapa olägenhet.
Allemansrätten blir inte tillämplig iallafall, den täcker inte riktigt att använda någons mark för återkommande ad-hoc parkering.

En fastighet på 3800m2 är inte liten i tomträttslig mening, och normal tomt brukar vara 2.000m2 om inte särskilda skäl föreligger. Jag har ett torp med 6.000m2 fastighetsyta där hela ytan är tomtplatsavgränsad då den är helt omgiven av ett naturreservat och allmänhetens möjligeheter att utöva sitt friluftsintresse uppfylls av naturreservatet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
En del i tråden tycker att det är ok att parkera på grannens mark utan att betala för sig, det skriver hur man kan komma undan med att inte betala. Ställ er frågan om det hade gällt er tomt hade ni då tänkt i samma banor?
Grannen har informerat skriftligen ett halvår tidigare om att grannen tänker ta betalt från 1/1 2024 om TS släkting tänker fortsätta att utnyttja grannens mark. TS hade ett halvår på sig att fixa en egen parkering på sin tomt.
Man glömmer inte ett sånt brev. Förre ägaren tipsade om att ställa bilen där. Det verkar heller inte ens som TS har frågat grannen om det är ok att använda grannens tomt för att parkera bilen där. Kan nog gå som egenmäktigt förfarande. Ju mer jag läser ju mer håller jag med grannen.
TS släkting bör snarast prata med grannen, ta med fikabröd, blommor, choklad eller annat passande och be om ursäkt. Betala grannen och se glad ut!

Det är lätt att ta för givet att det är ok när förre ägaren tipsar men det hade varit ett ypperligt tillfälle att hälsa på hos närmaste grannen och presenterat sig och frågat om det är ok att använda grannes mark för besökarnas bilar. Men det är lätt att vara efterklok. Det kostar en slant men det är inte en orimlig summa. 1500/år, det blir 125,00/mån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Swedejohn och 5 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
om nu grannens brev låg i brevlådan och inte skickades som rec. Så kan hon bestrida Då hon aldrig sett något brev.
Sen bestrid fakturan
 
H HEM2121 skrev:
En del i tråden tycker att det är ok att parkera på grannens mark utan att betala för sig, det skriver hur man kan komma undan med att inte betala. Ställ er frågan om det hade gällt er tomt hade ni då tänkt i samma banor?
Grannen har informerat skriftligen ett halvår tidigare om att grannen tänker ta betalt från 1/1 2024 om TS släkting tänker fortsätta att utnyttja grannens mark. TS hade ett halvår på sig att fixa en egen parkering på sin tomt.
Man glömmer inte ett sånt brev.
Oavsett om det är rätt eller fel av TS besökare att nyttja grannens fastighet för tillfälliga parkering har grannen inte rätt att fakturera TS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Betala 1.500:-, lämna det här bakom och gå vidare i livet.
Grannen har ju varit tydlig med att han inte vill ha nån bil parkerad där. Vad är det för konstigt med det? Strunt samma vilket lagligt stöd grannen har för att driva in pengarna. Det var inte han som började.
Betala och parkera inte där mer. Fokusera livet på nåt annat nu.
Alternativet kan ju också vara att inte betala och inte heller fortsätta parkera där.
Då försvinner hela problemet (förutom TS systerdotters p-problem som fö verkade inträffa endast ett par gånger per år).
Självklart ska vi respektera varandras fastigheter och de olika synsätt vi människor kan ha på olika saker inom området.
Men det innebär ju inte att man kan börja skicka fakturor hit och dit och förvänta sig att de ska betalas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej, nej, nej. Allemansrätten gäller inte era bilar.

Och troligen så bryter man mot terrängkörninglagen/trafikförordningen när man parkerar på den där ytan i alla fall. I villaområden med gator så är det gatuparkering som gäller eller parkering på parkeringsplats. Det går inte bara att välja valfritt plant område som är terräng vid sidan av vägen och känna att det är en parkeringsplats. Det är terräng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Allemansrätten ger väl aldrig någon rätt att framföra eller parker fordon...
I stället skulle väl Terrängkörningslagen istället säga att man inte får köra utanför vägen?

Som skrivits tidigare så hade det varit intressant att se en tråd som startats ur grannens perspektiv.
Sen slås jag över att det inte är konstigt att det finns grannfejder när man läser denna samt liknande trådar...

Edit. Claes han före... 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Tomtgräns och fastighetsgräns behöver inte vara detsamma. Sedan vet jag inte om det är vanligt att det sitter några markeringar för tomtgräns utan finns det några rör i marken just där så är det nog fastighetsgräns och då tillhör nog det markerade området kommunens gata och då har ju grannen ingen som helst rätt att ta ut någon avgift för området.
 
Claes Sörmland
B Bengt Svejdur skrev:
Tomtgräns och fastighetsgräns behöver inte vara detsamma. Sedan vet jag inte om det är vanligt att det sitter några markeringar för tomtgräns utan finns det några rör i marken just där så är det nog fastighetsgräns och då tillhör nog det markerade området kommunens gata och då har ju grannen ingen som helst rätt att ta ut någon avgift för området.
De sammanfaller nästan alltid i detaljplanerade småhusområden. Tomt definieras i PBL som:

"tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål"
 
Grannens yta är en del av tomten. Hela den avstyckade ytan är en tomt. Tomt och fastighet är i det här fallet samma yta.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
K kentaur81 skrev:
Men din dotter har väl aldrig skrivit under något avtal om detta? Har svårt att se att han då har någon laglig rätt att kräva henne på några pengar. För övrigt verkar han ju vara en otrolig märklig människa.....😃
Verkar väl mer märkligt att parkera sin bil på en annans gård?
Speciellt om man blivit tillsagd att inte göra det
 
  • Gilla
  • Älska
Swedejohn och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu orkar jag inte läsa hela tråden, och det jag skriver har säkert redan skrivits.

Men jag kör ändå.

Skit i det hela. Gör inget alls. Arkivera bara allt i ärendet nåt år, och skit i allt annat, bli inte ens arg, skamsen eller något sånt.

Det finns inget avtal, och alltså inget avtalsbrott.

Det finns inga tillämpliga lagrum, som lagen om kontrollavgift eller så.
Om grannen verkligen verkligen vill, så får han helt enkelt lämna in en stämning. Vad han ska hitta på att stämma för blir hans huvudvärk, han har inte bara uppförsbacke, utan det är rent av en lodrät vägg.

Så... strunta i allt, men sluta ställa bilen där i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.