H
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Jag skulle påstå att det är exakt denna lag som är tillämplig när en privat markägare som exempelvis en BRF eller ett fastighetsbolag ”lappar” en felparkerare som parkerat i strid med parkeringsreglerna.

Och vad menar du med ”direkt tillämplig”?
Då är det Samfällighet med parkeringsplatser.
 
Men hörni….
Är det inte väldigt uppenbart att grannen inte vill att TS släkting ska parkera på hans mark och antingen tycekr att hen sagt till tillräckligt många gånger utan att det gjort någon skillnad, eller bara är extremt konflikträdd…

Den juridiska biten kan så klart vara kul att diskutera i det här forumet, men den rätta lösningen måste väl ändå vara att gå över till grannen och prata om saken…..?
 
  • Gilla
SnyggPer och 7 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Den juridiska biten kan så klart vara kul att diskutera i det här forumet, men den rätta lösningen måste väl ändå vara att gå över till grannen och prata om saken…..?
Det här är juridikdelen av forumet, här diskuterar vi inte andra lösningar 😇
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Pin och 8 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag hävdar att den juridiska biten ska diskuteras i juridik-delen av forumet. Om man vill diskutera god grannsämja kanske det med fördel görs någon annanstans?
<OT>
Fair enough, jag läser alltid forumet via ”senast knappen” och tänker inte så mycket på vilken del av forumet jag befinner mig i.
….. tycker ändå att någon ibland måste påminna om den riktiga världen utanför juridikforumet… 😏

<\OT>
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Då är det Samfällighet med parkeringsplatser.
Hänger inte med på vad du menar här?
 
H
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Har grannen sagt till henne vid ett någon gång eller vid flertal tillfälle att hon inte får parkera där?
Vi vet inte hela historien, har ni någon gång frågat grannen om lov att få parkera där? Grannen verkar ju vara irriterad över att hon parkerar sin bil där. Hur ofta på ett år parkerar hon där, står bilen en stund eller dagar och nätter? Om hon nu inte parkerar där någon mer gång, erbjud att betala 1/12 dvs för januari månad. Annars är det bara att betala och hon har en parkeringsplats under hela året. Grannen har varit tydlig i sin skrivelse, grannen vill ha en hyra för användning av sin mark. Hon får prata med grannen och be om ursäkt och grannen är välvilligt inställd, det beror ju förstås på vad som har förgått före det grannen levererade brevet.
Det är grannens mark, ingen parkeringsplats, det är bilens ägare som brukar den som en parkeringsplats. Grannen har rätt att ta betalt för användning av sin mark.
 
  • Gilla
Bengt Brorsson och 1 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Men hörni….
Är det inte väldigt uppenbart att grannen inte vill att TS släkting ska parkera på hans mark och antingen tycekr att hen sagt till tillräckligt många gånger utan att det gjort någon skillnad, eller bara är extremt konflikträdd…

Den juridiska biten kan så klart vara kul att diskutera i det här forumet, men den rätta lösningen måste väl ändå vara att gå över till grannen och prata om saken…..?
Eftersom kostnaden är rimlig så tror jag visst grannen kan tänka sig att det är parkering där. Men han/hon vill ha betalt. Det är väl nån jäkligt torr "rätt ska vara rätt"-person det handlar om tror jag.

Hade grannen inte velat ha parkering där alls hade väl priset varit 1500 kr i månaden (beroende på var det är kan det fortfarande vara rimligt) eller per gång det parkeras där.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
en man som heter OVE ? 🤔
 
  • Haha
Kjell-Anders
  • Laddar…
H
C cazet skrev:
en man som heter OVE ? 🤔
Tror att du också skulle bli irriterad om någon parkerade sin bil på din tomt, du kanske inte ens är tillfrågad om det är ok att ställa bilen där.
 
  • Gilla
MIR67 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L linvige skrev:
Det är inget konstigt med det 2024 skulle jag säga. Istället för ändlösa konversationer om rätt eller fel, baserat på majoriteten Googlesökningar, används en helt annan förmåga kring samlad kunskap för att ge korrekt svar.
 ChatGPT är alltså i grund och botten en ordordningsprediktor. Texten den genererar kan i sak vara sann eller falsk och det finns inget filter som stoppar falska uppgifter. Den bara anger en ordning på orden som är sannolik för text.

Den är nog bäst för att skriva text med lågkvalitativt innehåll eller som en start för kod. Förutsägbara saker. Toppen om man vill fuska med vag och innehållslös text i skolan.
 
  • Gilla
K Håkan och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
 ChatGPT är alltså i grund och botten en ordordningsprediktor. Texten den genererar kan i sak vara sann eller falsk och det finns inget filter som stoppar falska uppgifter. Den bara anger en ordning på orden som är sannolik för text.

Den är nog bäst för att skriva text med lågkvalitativt innehåll eller som en start för kod. Förutsägbara saker. Toppen om man vill fuska med vag och innehållslös text i skolan.
Jo och det är ju den stora risken med ChatGPT och att de som inte lärt sig/klarar av *kritiskt granskande* accepterar det som snyggt och prydligt presenteras i ChatGPT.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo och det är ju den stora risken med ChatGPT och att de som inte lärt sig/klarar av *kritiskt granskande* accepterar det som snyggt och prydligt presenteras i ChatGPT.
Des produkter är lite förledande för den mänskliga hjärnan. Det ser ju så mänskligt ut.
 
  • Gilla
K Håkan och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
L linvige skrev:
Om marken inte används för allmän parkering, utan endast för privat användning, så är lagen inte direkt tillämplig.
Jo? Det finns massvis med skäl att vilja ta ut kontrollavgifter.

Jag har väldigt nära kontakt med folk högt uppsatta i p-bolag. Dom jobbar ofta och ständigt med privata fastighetsägare och sätter upp diverse budskap.

Om man ska ta ut avgift på en yta måste det skyltas tydligt, även betala visningar måste synas på plats, se definition av t16-avgift.

Om det sen går emot bygglov, detaljplan eller annat så som Hyresgästföreningen som man ibland behöver förhandla men låter jag vara osagt...

Jag skulle säga att denna fakturan inte är värd något alls. Men det förutsätter att detta lyder under LKOP.. kanske det går att klämma in under någon annan lag ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jösses ja. Om grannen har lite humor kanske ni kan försöka förhandla ner priset till (1500/365)*4 kr? Å andra sidan är ju ca 100 kr per månad en helt OK ersättning för att parkera på någon annans tomt ...

Det lär ju inte finnas någon juridisk möjlighet för grannen att driva in 1500 kr. Så det hela handlar ju bara om att inte göra denne ännu mer grinig på något snyggt sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.