Robert Keskitalo skrev:
Du har ju 1:5. och jag undrar hur högt man kan komma om man, som du säger, ska överdimensionera borrhål och pump och radiatorer.
det normala är väll att man hamnar på COP 4 om man överdimensionerar
mot normalt cop 3

Sjunker verkningsgraden om man använder varmvatten?

Robert Keskitalo skrev:
Sjunker verkningsgraden om man använder varmvatten?
menar du uppvärmt tappvatten?
tappvattent värms i de flästa pumpar genom en dubbelmantlad vvb.
en ventil skiftar över vattensiruklationen från radiatorsystemet så att det cirkulerar mellan pumpan & yttre manteln i vvb:n.
pumpen färmar upp vattnet till 55grader

oavsett om pumpen värmer radiatorerna eller vvb, så är verkningsgraden altid lägre när den tillverkar varmare vatten.
lågtemp system är ett måste när det gäller att tjäna in en värmepumps instaalation. men detta nämner ofta inte intalatören.

Med andra ord, bör man då ta sig en funderare på hur verkningsgraden, och då även driftkostnaden, faktisk förändras i relation till vv behovet?

Jag menar, är inte förbrukningsmönstret när det gäller vv en mycket viktig aspekt när man kalkylerar driftkostnader med vp?

Robert Keskitalo skrev:
Med andra ord, bör man då ta sig en funderare på hur verkningsgraden, och då även driftkostnaden, faktisk förändras i relation till vv behovet?

Jag menar, är inte förbrukningsmönstret när det gäller vv en mycket viktig aspekt när man kalkylerar driftkostnader med vp?
har du en hyresfastig het så kanske du förbrukar såna mängder vaten att man ska ta en tit på det hela, men i annat fall så är det långt ifrån nått att ta med i beräkningarna.

verkningsgraden blir lägre, inte obefintlig +att du inte färme vatten mer än några gånger/ dygn lite beroende på hur mycke du gör av med.

den Idag kl 12:32, Robert Keskitalo skrev:Med andra ord, bör man då ta sig en funderare på hur verkningsgraden, och då även driftkostnaden, faktisk förändras i relation till vv behovet?

har du en hyresfastig het så kanske du förbrukar såna mängder vaten att man ska ta en tit på det hela, men i annat fall så är det långt ifrån nått att ta med i beräkningarna.

verkningsgraden blir lägre, inte obefintlig +att du inte färme vatten mer än några gånger/ dygn lite beroende på hur mycke du gör av med.

Vad menar du?
Är förbrukningsmönstret när det gäller vv viktigt eller inte när man kalkylerar driftkostnader för vp.
Ja eller nej?

i en villa förbrukar man så lite vatten så att det inte gör nått att cop är lägre vid varmvatten produktion. det är ju fortfarande mycket bättre än en elberedare.

en stor pump värmer vattnet fortare än en liten pump, så tiden man värmer vatten är kortare med en större pump.

den stora kostnaden i en villa är uppvärmningen av huset. det är den som ska vara billig
med värmepump blir också varmvatten produktionen billig, men inte lika billiga som uppvärmningen. är du med?

Ponera att man mot förmodan förbrukar rikligt med vv, och vill fortsätta med det, Är det då viktigt att ta hänsyn till detta om man funderar på verkningsgraden och driftkostnaden med en vp?
Är du med?

Robert Keskitalo skrev:
Ponera att man mot förmodan förbrukar rikligt med vv, och vill fortsätta med det, Är det då viktigt att ta hänsyn till detta om man funderar på verkningsgraden och driftkostnaden med en vp?
Är du med?

uppvärmning av hus cop 3 uppvärmning av varmvatten cop2,5

räkna hur du vill.
man ska alltir räkna utifrån sin situration, i nget är generellt.
har du skorsten & en ny olje panna, samt plats för ett pelletsföråd & dina radiatorer är av högtempratursystem
så kan ju pelllets vara ett bra alternativ
har du idag en el panna stående i grovköket & du har lågtempratur sustem så kan bergvärme vara ett bra alternativ

Robert Keskitalo skrev:
Är du med?
som jag skrev så kan jag inte tänka mig att du kan förbruka så pass mycke vatten i en villa så det behöver tas i beräkningarna

man ska alltir räkna utifrån sin situration, i nget är generellt.
Äntligen ett välbalanserat uttalande. Då tycker jag att vi även i fortsättningen inte generaliserar.

som jag skrev så kan jag inte tänka mig att du kan förbruka så pass mycke vatten i en villa så det behöver tas i beräkningarna
Hur mycket varmvatten jag förbrukar har du ingen aning om.

Robert Keskitalo skrev:
Äntligen ett välbalanserat uttalande. Då tycker jag att vi även i fortsättningen inte generaliserar.

Hur mycket varmvatten jag förbrukar har du ingen aning om.
Nej jag kan omöjligt veta hur mycke vatten du gör av med.
Men du ska göra av med mycke vatten har jag skrivit i flera inlägg innan det blir intrassant at ta uppdetta i kalkuleringen.
Ver du dom att du gör av med extrema mängder så kan du ju utifrån dom siffror jag skrivit bilda dig en egenuppfattning om vad verkningsgraden blir just för dig.

eller så satsar du på fjärrvärme, där har man ingen beredare utan värmer via en värmeväxlare & då tar vattnet aldrig slut.

Far away från trådrubriken, men…

Det här skulle kunna fortsätta att diskuteras till ögona blöder. Jag ska inte provocera mer nu, även om jag tycker ditt resonemang är så oerhört färgat av värmepump med överdimensionerade radiatorer så att skygglapparna måste vara lika stora som elefantöron. Du ser väl överhuvudtaget inga andra alternativ?

Och skulle någon tycka att vedalternativet är gångbart så klassas han direkt som en looser som inte har tagit hänsyn till vad handskar och kedjeolja minsann kostar.

Nu ska jag ta ett hett bad till priset av ett fång ved. Trevlig helg!

Robert Keskitalo skrev:
Far away från trådrubriken, men…

Det här skulle kunna fortsätta att diskuteras till ögona blöder. Jag ska inte provocera mer nu, även om jag tycker ditt resonemang är så oerhört färgat av värmepump med överdimensionerade radiatorer så att skygglapparna måste vara lika stora som elefantöron. Du ser väl överhuvudtaget inga andra alternativ?

Och skulle någon tycka att vedalternativet är gångbart så klassas han direkt som en looser som inte har tagit hänsyn till vad handskar och kedjeolja minsann kostar.

Nu ska jag ta ett hett bad till priset av ett fång ved. Trevlig helg!

läs rubriken till tråden!

Ja ett klassiskt exempel på överinformnation, plus blandning av irrelevant, onoggrann, brist på och uppskattad information. Ja då blir det nästan vad som helst (och obs, jag har inte nämnt "felinformation").
Lägger man sen till lite som att varmvatten är "liten del" (vilket det inte är) då blir det inte lätt att rätt bedöma "Kostnad bergvärme".

Om du CarMan envisas med att först dra av för att det följer med ett tex en värmepump, då följer det med ett ventilationssystem (som kan användas för att sprida värme i huset) och varmvattenberedning också. Är sen huset välisolerat (som flesta nybyggen är) och dessutom görs extra välisolerat (som vi är överens om) då blir det inte så många kWh som är kvar, i vart fall så ökar den relativa andelen energi för varmvatten.
Skall det in en bergVP (nu är rubriken kostnad bergVP!) så skall det till ett vattenburet system (ja gärna lågtempbaserat, som tyvärr är lite dyrare), pump och hål (plus lite till, som annan vvb etc och modifieringar för att integrera systemen).

Detta går givetvis att räkna på men tyvärr så blir det vid normalstora (ja tom rätt strora villor och hushåll) billigare (än bergVP som rubriken lyder) i längden med helt enkelt några elelement, tyvärr.

Det finns flera fina poäng i dina påståenden som rubbar vedertagna cirklar, bra, som tex vad gäller tempnivåer , slang istf hål osv men man får ju inte blanda och ge hursomhelst. Om ej annat så blir det för rörigt.

Jag tror (vet?) också att om man tex sätter in så stora element/många små rör i alla väggar och golv och drar detta till sitt yttersta så att man kan ha säg 23 grader i vattnet, då kommer man upp i mycket snygga värmefaktorer - men vad kostar det?
..men igen, utanför rubriken sorry, det finns väldigt mycket som kan göras för att sänka tempnivåenrna. System som bygger på låga tempnivåer gynnar alternativen och skapar nya intressanta totallösningar. Tyvärr på bekostnad av etablerade RSK-nummer (och minskat/d beroende/vinst av/för de 3 stora drakarna)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.