nu får du nog läsa på lite.

du hängde upp dig på att jag "drog av " för en frånluftsvärmepump.
men ska givetvis inte ta bort ventelationssystemet. bara pumpen & en sån pump är alltid kopplad till ett vattenburet värmesystem.

jag pratar alltså inte om återvingings ventelationen !
 
när det gäller varmvaten produktion så han man lite lägre COP, inte katastrofalt lägre så årsmedel COP förändrad knapt = inte mycke at kalkulera med i normala fall

om jag får lite siffor på uppvärmning & vatten värmening så kan jag omvandla dom åt er.

gisningsvis så har man en skilnad på cop på 0,5 mellan hus värme & varmvatten värmning.
men man värmer ju husset många fler timmar på ett dygn än vad man värmer varmvatten

har man ett extermt lågtamp system så blir ju skilnaden större, men med normalt system så är sliknaden liten. oavset system så är cop för varmvatten värmning 3,1-2,9
 
CarMan skrev:
Jag har tyver ingen separat lemätare på pumpen, men jag kan ju se hur länge pumpen gått & via diagramet gissa mig fram.

den aktualla dagen jag beskrav i exemplet ovan, gissar jag att det igentligen gått åt 32kW i uppvärmneing & 21kW i hushålls el.
nån anan som vet vad ni hade för förbrukning/ dag siste dagarna i februari?
Jag kör med pellets så jag hade en snittförbrukning av hushållsel jan-feb på 11.9 kW/dygn.. Nu med mindre lampor så har dygns snittet sjunkit till 10.3 kW/dygn från 1/1 - 10/4.. Kör pellets hela året o ifjol gick de 3875 kWh hushållsel o 6,7 ton pellet.. betalar 1480/ton för pelletsen.. Huset är 1 1/2 plan med källare 135+80 kvm byggt -73.. Byte rubbet i pannrumet + bulk föråd de gick på 77000:-.. Sotar pannan 6-7 ggr/år.. ;D
 
Vi flyttar in i ett hus byggt 1993 om 2 veckor. Idag är det direktel med värmeåtervinning men det slukar cirka 40 000 kw el på 265/45 kvm. Nu har det i och för sig varit 2 vuxna 4 barn upp till tonåren som bott där tidigare men ändå....

Tänker sätta in en bergvärmepump och haft kontakt med Thermia som varit otroligt bra att ha att göra med.

Efter att ha läst i tråden så finns det ju flera olika uppvärmningssätt som förordas. Mina krav är:

Billig och säker drift.
Bekvämt & "Underhållsfritt".
Snyggt.

Pellets & ved faller bort ganska fort. Jordvärme fungerar ej pga bergstomt. Solfångare är fult. Ispinne är bara att glömma. Hursomhelst, så blir då bergvärme mitt alternativ.

Frågan är då om det är stor prisskillnad mellan olika leverantörer för samma prestanda på bergvärmepumparna? Har faktiskt inte tänkt på det tidigare om det är brutal skillnad? Och känner inte riktigt för att göra en jätteupphandling, om det inte är värt det...
 
Det verkar inte vara så stor prisskillnad på pumparna i sig, utan det är installationspriset som verkar ha ganska stor spännvidd.
 
nibe har dom billigaste grejorna.
nibe har ett bra reglersystem
nibe kör med kolv kompressorer, detta gör att deras maskiner levererar mer effekt om man överdimensionerar.
ett exempel.
vi säger att dit hus behöver 45 gradit vatten när det är -5grader ute & tempraturen fron borran är 0 grader.
detta är ganska normala siffror.
en nibe 8,5kW pump drar då 2,4kW & den levererar 9,13kW

om du borrar lite längre hål så får du varmare vatten från borran, så om vattnet nu är +5grader istället så drar pumpen 2,54kW & ger 11,11kW

men det du framförallt ska göra är att köpa större radiatorer än vad som är normalt !
normalt dimensionerar man så att det behövs 55gradit vatten för att värma huset när det är den kallastedagen på året.
om du istället dimensionerar så att det behövs 45 gradit vatten den kallaste dagen så kommer anläggningen att bli billigare i drift & du kan klara dig nästan helt utan tillskotts el.

om vi fortsätter med exemplet
vi har nu 5 radit vatten från borran.
& vi kör med större radiatorer, då kan du värma huset med 35 gradit vatten vid -5 istället för 45 som det var från början.
då drar pumpen 2,24kW & ger 12,32kW
 
Större radiatorer? ??? Vem vill ha radiatorer??? ???

Kör med golvvärme överallt och kommer troligtvis värma en pool också.
 
OLHA skrev:
Större radiatorer?  ??? Vem vill ha radiatorer???  ???

Kör med golvvärme överallt och kommer troligtvis värma en pool också.
då är golvet din radiator, även golvvärmen går att dimensionera för olika W/m2
 
Ja DÅ har man en stor radiator!!! ;D
 
Eftersom tråden handlar om kostnad så kan du få veta vad dom har föreslagit mig. Huset är på 295 kvm varav 70 kvm är övervåning som det är öppet upp till och som inte kommer få någon golvvärme utan få värme från det övriga. Han som jag precis köpte 210kW bergvärme anläggning till arbetet av säger att det bästa är enligt följande: Frånluftsvärmepump gör varmvatten, bergvärmepump värmer huset och kan hjälpa till med varmvatten. Totalt med extra tank så blev det väl ca: +300 liter varmvatten. Kostnaderna: Borrhål 170-180 meter 52.000:-, Bergvärme installation 108.000:- inklusive alla prytlar. (IVT i detta fall) Listpriser som det är svårt att pruta på. Jag tänkte gå till några fler och kolla. Det blev 160 precis som tråden började.

Challe
 
Challe skrev:
Eftersom tråden handlar om kostnad så kan du få veta vad dom har föreslagit mig. Huset är på 295 kvm varav 70 kvm är övervåning som det är öppet upp till och som inte kommer få någon golvvärme utan få värme från det övriga. Han som jag precis köpte 210kW bergvärme anläggning till arbetet av säger att det bästa är enligt följande: Frånluftsvärmepump gör varmvatten, bergvärmepump värmer huset och kan hjälpa till med varmvatten. Totalt med extra tank så blev det väl ca: +300 liter varmvatten. Kostnaderna: Borrhål 170-180 meter 52.000:-, Bergvärme installation 108.000:- inklusive alla prytlar. (IVT i detta fall) Listpriser som det är svårt att pruta på. Jag tänkte gå till några fler och kolla. Det blev 160 precis som tråden började.

Challe

ska du ha 2 värmapumpar ??? eller förtydligade du bara att en frånluftsvärmepump inte duger till mer än att göra varmvatten som jag kan håla mad om.
 
Jag skall ha en bergvärmepump och en frånluftsvärmepump och den duger i princip bara till att göra varmvatten. Man kan koppla in den till en egen del för golvvärme om man vill, typ tvättstugan men vad är vitsen med det. Blir nog bara krångel och mer jobb att installera än att köra allt på stora bergvärmepumpen.

Challe
 
Hej
Många osikter var det..
Jag tyckte att priset verkar vara rätt okej.
Men man kan aldrig ta in för många offerter....
Jag instalerade bergsvärmepump för 2år sen.
Då valde jag IVT för då tyckte jag att dom verkade bäst.
Jag köpte en 9kw och borrhål på 160m.
Betalade 125000kr för detta har funkat hur bra som helst.

Läste ett inlägg att någon rekomenderade att typ ha en acctank. Helt okej men inte större än man behöver finns ingen anledning att hålla tcp 1000liter vatten varmt om man inte gör av med det.

Själva tanken med värmepumpar är ju att inte värma upp radiatorvattnet mer äv vad som krävs, dvs hålla ner temperaturen..

Mvh Niclas
 
Challe skrev:
Jag skall ha en bergvärmepump och en frånluftsvärmepump och den duger i princip bara till att göra varmvatten. Man kan koppla in den till en egen del för golvvärme om man vill, typ tvättstugan men vad är vitsen med det. Blir nog bara krångel och mer jobb att installera än att köra allt på stora bergvärmepumpen.

Challe

låter oekonåmiskt att ha 2 värmepumpar.
du ska ha en bergvärmepump & en FLM. då tar bergvärmepumpen tilvara på den varma frånluften !

http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30a.htm
 
Ok. Verkar ju smartare men han som jag snackade med sålde IVT och dom kanske inte har någon sådan. Jag håller med dig. Det borde vara bättre så. Många bäckar små...

Ska fråga några fler. Han var den första jag kollade med, tänkte kolla med någon som säljer NIBE också.

Challe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.