47 149 läst · 180 svar
47k läst
180 svar
Kostnad bergvärme
lite "riktpriser"
Jag har nyligen intalerat bergvärme
jag hadde tur att ha en bra kontakt at köpa pumpen ifrån så jag fick den billigt ;D
Borrhål inklusive kolektor upgrävning & håltagning i hus samt spritblandningen 51 000:- (180m)
Värmepump 40 000:-
diverse rör & sånt 25 000:-
begagnade radiatorer 50 000:-
arbetskostnad = 4 veckor semester ;D
hade direktverkande el tidigare
felskrivet här ovan, det ska vara 5 000:- för de begagnade radietorerna
Jag har nyligen intalerat bergvärme
jag hadde tur att ha en bra kontakt at köpa pumpen ifrån så jag fick den billigt ;D
Borrhål inklusive kolektor upgrävning & håltagning i hus samt spritblandningen 51 000:- (180m)
Värmepump 40 000:-
diverse rör & sånt 25 000:-
begagnade radiatorer 50 000:-
arbetskostnad = 4 veckor semester ;D
hade direktverkande el tidigare
felskrivet här ovan, det ska vara 5 000:- för de begagnade radietorerna
Jag har inte haft anlägningen i gång tilräckligt länge för att veta vad jag gör av med i dagsläget.
Jag har haller inte bot i huset så länge så jag har nån data på vad jag skulle gjort av med på ett år innan jag konvertera & borrade.
jag värmer ju ett hus på ca 200m2
& i februari förbrukade jag 1274Kw & deta är inklusive hushållsel.
dom där kalla dygnena i slutet på februari förbrukade jag 53kW/dygn ink. hushåls el
har försökt att räkna fram värmekostnaden & får det till att det var 32kw uppvärmning & 20kw hushåls el dessa dygn. (jag har alltid en inomhus temp på 21 grader!)
tidigare ägare förbukade 26000kw/år & då värmdes huset med direkt el.
i mer än halva huset så fans det nya fina oljefylda elradiatorer med elektronisktermostat & i dom rum där det fanns flera radiatorer så styrdes dessa från en termostat. utöver detta så fans det 2st luft/luft värmepumpar & en kamin som det eldades i.
så det är svårt att veta hur mycket huset drar i energi.
för utom konverteringen så har jag lagt på 20cm issolering på vinden
Jag har haller inte bot i huset så länge så jag har nån data på vad jag skulle gjort av med på ett år innan jag konvertera & borrade.
jag värmer ju ett hus på ca 200m2
& i februari förbrukade jag 1274Kw & deta är inklusive hushållsel.
dom där kalla dygnena i slutet på februari förbrukade jag 53kW/dygn ink. hushåls el
har försökt att räkna fram värmekostnaden & får det till att det var 32kw uppvärmning & 20kw hushåls el dessa dygn. (jag har alltid en inomhus temp på 21 grader!)
tidigare ägare förbukade 26000kw/år & då värmdes huset med direkt el.
i mer än halva huset så fans det nya fina oljefylda elradiatorer med elektronisktermostat & i dom rum där det fanns flera radiatorer så styrdes dessa från en termostat. utöver detta så fans det 2st luft/luft värmepumpar & en kamin som det eldades i.
så det är svårt att veta hur mycket huset drar i energi.
för utom konverteringen så har jag lagt på 20cm issolering på vinden
CarMan OK - det är bara att gratulera till att du fått ihop en bergVP till lägre investeringskostnad än brukligt.
Men ditt ex är inget expempel på eller argument för att bergVP är ett ekonomiskt alternativ. Än har vi inte lyckats komma fram till vad du får för kostnad/kWh.
Du förstår inte hur jag räknar, ok:
Såhår skrev du i annan sträng:
"räkan på det här så får vi se var du landar.
lägg på extra issolering xx xxx:-
byt ur frånluftsvärmepumpen mot en ytjordsvärmepump med iterviningsagrigat. (- 40 000:- för frånlufter. 40 000 :- för vörmepumpen + 15 000:- för frånluftsagrigatet + 25 000:- för extra lång markslinga + 10 000:- för överdimensionerat radiatorsystem)
på deta vis får du en värmapump som ej behöver tillskots en när det blir kalt & verkningsgraden hamnar på 1 på 4"
varför då inte dra av skorsten och vedpanna och ack och hela VP-anläggningen blir gratis, nä stopp och belägg. Räkna på vad varje alternativ blir.
....men det jag tror du tänkte på som har viss relevans är att ett teknikalternativ påverkar andra måstelösningar i huset som tex ventilationen, så helheten har jag alltid betonat, men de jämförande kalkyler vi försökt åstadkomma får inte bli rena glädjekalkyler, och ett hopkok av köpis- och hemmabyggen.
..sen "verkningsgrad 1 på 4", tror du på det?
På annan plats skriver du:
" vad du räknar på har jag hitills inte lyckats att lista ut.
i mitt huve så ser det ut så här, i dag betalar vi 73 öre/kW med min lösning kostar varje KW 18 öre "
okey, det var detta du ej förstod:
"[(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1 = 70 öre per kWh"
Nu ser jag att det gått lite för fort, har ej skrivit ut allt, formeln skall vara
[(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1] / 18000 = 70 öre per kWh
jag har använt dina siffror rakt av
90000 * 0,070 är den årliga kapitalkostnaden vare sig pumpen går eller står
0,02 * 90000 är en uppskattad medel årlig underhållskostnad, som det kan divideras om in absurdum, men den är ALDRIG noll. 2% av invest kapital är inte mycket.
Dessa ovan två kostnader slås ihop och divideras med den årliga produktionen och kan kallas den fasta kostnaden/kWh producerat
18000/4*1 är årsproduktionen dividerad med årsmedelverkningsgraden ggr elpriset, alltså rörliga kostnaden/kWh producerat.
Summan av fasta och rörliga blir således den totala kostnaden för varje producerad kWh.
(noteras bör att detta exempel är "för bra", endast ett exempel för CarMan ,
ty årsmedelCOP 4 - nej, elpris kanske något öre under kronan - ja, kostnad och producerat - ?
Men ditt ex är inget expempel på eller argument för att bergVP är ett ekonomiskt alternativ. Än har vi inte lyckats komma fram till vad du får för kostnad/kWh.
Du förstår inte hur jag räknar, ok:
Såhår skrev du i annan sträng:
"räkan på det här så får vi se var du landar.
lägg på extra issolering xx xxx:-
byt ur frånluftsvärmepumpen mot en ytjordsvärmepump med iterviningsagrigat. (- 40 000:- för frånlufter. 40 000 :- för vörmepumpen + 15 000:- för frånluftsagrigatet + 25 000:- för extra lång markslinga + 10 000:- för överdimensionerat radiatorsystem)
på deta vis får du en värmapump som ej behöver tillskots en när det blir kalt & verkningsgraden hamnar på 1 på 4"
varför då inte dra av skorsten och vedpanna och ack och hela VP-anläggningen blir gratis, nä stopp och belägg. Räkna på vad varje alternativ blir.
....men det jag tror du tänkte på som har viss relevans är att ett teknikalternativ påverkar andra måstelösningar i huset som tex ventilationen, så helheten har jag alltid betonat, men de jämförande kalkyler vi försökt åstadkomma får inte bli rena glädjekalkyler, och ett hopkok av köpis- och hemmabyggen.
..sen "verkningsgrad 1 på 4", tror du på det?
På annan plats skriver du:
" vad du räknar på har jag hitills inte lyckats att lista ut.
i mitt huve så ser det ut så här, i dag betalar vi 73 öre/kW med min lösning kostar varje KW 18 öre "
okey, det var detta du ej förstod:
"[(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1 = 70 öre per kWh"
Nu ser jag att det gått lite för fort, har ej skrivit ut allt, formeln skall vara
[(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1] / 18000 = 70 öre per kWh
jag har använt dina siffror rakt av
90000 * 0,070 är den årliga kapitalkostnaden vare sig pumpen går eller står
0,02 * 90000 är en uppskattad medel årlig underhållskostnad, som det kan divideras om in absurdum, men den är ALDRIG noll. 2% av invest kapital är inte mycket.
Dessa ovan två kostnader slås ihop och divideras med den årliga produktionen och kan kallas den fasta kostnaden/kWh producerat
18000/4*1 är årsproduktionen dividerad med årsmedelverkningsgraden ggr elpriset, alltså rörliga kostnaden/kWh producerat.
Summan av fasta och rörliga blir således den totala kostnaden för varje producerad kWh.
(noteras bör att detta exempel är "för bra", endast ett exempel för CarMan ,
ty årsmedelCOP 4 - nej, elpris kanske något öre under kronan - ja, kostnad och producerat - ?
nu är det lite dumt att ta upp en annan tråd i dena tråd, men jag måste svara på detta inlägg.
här ovan kan ni se siffror p vad min anläggning kostat mig & vad den kostar i drift.
i alla andra trådar har jag andvänt mig av priser som gäller i handeln för att köpa grejorna & uppskattad arbetskostned utefrån vad jag har sett att folk fått betala för liknande jobb.
du nämde att vi skulle dra av kostnad för skorsten m.m. (lite svår för andra att häna med då detta är i fel tråd)
så här liger det till. om du köper nytt nyckelfärdigt hus idag så ingår det en frånluftsvärmepump & levrantören säger att det är helt onödigt att byta ut denna.
(en sån kostar ca 40 000:- i handeln)
om du vill ha ytjordvärme istället i ditt nya hus så ska du förhandla, annars kan du bli blåst.
en markvärme pump kostar 45 000:- i handeln, alltså ska du inte lägga massor med pengar imallan, dom går ju bara till huslevrentören & är ingen extra kostnad för dom.
till markvärmepumpen måste du ha en kolektorslang som skall grävas ned på tomten. deta kostar ca 30 000:-
men eftersom man vid nybygnation behöver fixa till marken ändå så kan man se till att gräva ned den i samband med deta & koma unden med halva kostnaden!
vi kan alltså inte dra av nått för nån skorsten då detta inte ingår i ett nytt hus!
här ovan kan ni se siffror p vad min anläggning kostat mig & vad den kostar i drift.
i alla andra trådar har jag andvänt mig av priser som gäller i handeln för att köpa grejorna & uppskattad arbetskostned utefrån vad jag har sett att folk fått betala för liknande jobb.
du nämde att vi skulle dra av kostnad för skorsten m.m. (lite svår för andra att häna med då detta är i fel tråd)
så här liger det till. om du köper nytt nyckelfärdigt hus idag så ingår det en frånluftsvärmepump & levrantören säger att det är helt onödigt att byta ut denna.
(en sån kostar ca 40 000:- i handeln)
om du vill ha ytjordvärme istället i ditt nya hus så ska du förhandla, annars kan du bli blåst.
en markvärme pump kostar 45 000:- i handeln, alltså ska du inte lägga massor med pengar imallan, dom går ju bara till huslevrentören & är ingen extra kostnad för dom.
till markvärmepumpen måste du ha en kolektorslang som skall grävas ned på tomten. deta kostar ca 30 000:-
men eftersom man vid nybygnation behöver fixa till marken ändå så kan man se till att gräva ned den i samband med deta & koma unden med halva kostnaden!
vi kan alltså inte dra av nått för nån skorsten då detta inte ingår i ett nytt hus!
dom kallaste dagarna jag haft var i slutet på februari.Yondalar skrev:
då var det minus 20 på nätterna & minus 10 på dagarna
(observera att nedanstående siffror endast gäller min pump & hur jag justerat in den)
i exemplet så komer pumpen inte att nå visa tampraturer, men jag skriver ut dom ändå, om nån vill räkna
pumpen gick då 14 timmar på ett dygn & den startede 18 gånger
varje gång pumpen startar jobbar den 5 minuter mad 5 gradit vatten från borran
5 minuter med 4 gradit vatten
10 minuter med 3 gradit vatten
resren av tiden jobbar den med 2 gradit vatten.
första 5 minutrarna produserar pumpen 30 gradit vatten
sen gör den 35gradit i 5 minuter
40 gradit i 10 minuter
43 gradit i 10minuter
44 gradit i 10 minuter
45 gradit i 15 minuter
46 gradit i 20 minuter
resten av tiden gör den 47 gradit vatten.
nu har jag inte fått något exakt diagram från nibe, så vi får hålla tilhands med de siffror jag ha, sen får vi medla lite.
vid 5 grader in från borrhålet & en produktion av 35 gradit vatten så drar värmepumpen 2,24kW & den levererar då 12,32 kW
5grader in 45 grader ut = 2,54kW som ger 11,11kW
5 in 50 ut = 2,68kW & 10,5kW
0 in 35 ut = 2,15kW & 10,33kW
0 in 45 ut = 2,4kW & 9,13kW
0 in 50 ut = 2,51kW & 8,53kW
vi gör det lätt för oss o säger att det var -20grader i 12 timmar & -10 grader i 12 timmar
vid minus 20 grader ute så har jag et börvädre på 43 grader
vi säger att pumpen gått 51 minuter vid varje start på natten & at den tillvarkat 45 gradit vatten med en in temp på 0 ( nu ser ni att jag räknar lågt ! alltså ingen glädjekalkyl)
pumpen har alltså dragir 2,4kW * 12 timmar = 28kW
den har då levererat 9,13kW / 2.4 = cop 3,8
det var natten, nu tar vi dan.
vid minus 10 har jag ett börvärde på 39 grader
& pumpen har gått 35 minuter vid varje start, vi räknar ävan här med nollgradit vatten in från nollan, fast det försämrar mina siffror.
vi räknar nu med att jag har tilverkat 40 gradit vatten. jag har inge siffror på vad pumpen fröbrukar vid 40grader, men om vi tad det som blir mitt imallan 35 & 45 så är vi nära sanningen.
pumpen har dragit 2,27kW i 12 timmar = 27,24kW
& den har då produserat 9,73kW / 2,27 = cop 4,2
vi får alltså Cop 4 & då har jag ingen glädjekalkyl som ni ser !
med dena kalkyl så har jag förbrukat 55kW i uppvärmning, men elmätaren stod bara på 53kW inklusive hushålls el så där har ni ett stort bevis p att verkliga COP ligger ännu högre, närmare 5 än 4:a
& dett gälde en av dom kallaste dagarna vi haft denna vinter kom ihåd det.
Jag har via e-post fått ett mer detalierat effektdiagram från nibe.Robert Keskitalo skrev:
anledningen till att jag har så bra siffror är att jag har ett radiatorsystem som är dimensionerat efter ett hus somligger i kiruna fast det ligger i katrineholm.
överdimensionerade radiatorsystem är A&O när det gäller värmepumpar.
sen har jag ett överdimensionerad borrhål, vilket också är mycket viktigt.
för uteom detta så kör jag med en förstor pump, vilket gör att jag inte behöver spetsa med dyr tillskots el vid svinkyla & desutom gör pumpen så att borrhålet får vila.
man ska inte tita på mina siffror & tro att alla som har bergvärme får så här bra siffror. men om man bygger nytt eller konverterar så ska man se till att länga några extra tusenlappar på radiatorer som avger mer effekt än vad som är normalt för det område man bor i, här finn det pengar att hämta i längden. sen ska det inte under några som hels omstendikgeter snålas på kolektorlängden.
Jag har tyver ingen separat lemätare på pumpen, men jag kan ju se hur länge pumpen gått & via diagramet gissa mig fram.
den aktualla dagen jag beskrav i exemplet ovan, gissar jag att det igentligen gått åt 32kW i uppvärmneing & 21kW i hushålls el.
nån anan som vet vad ni hade för förbrukning/ dag siste dagarna i februari?
är inte med på vad du menar.Robert Keskitalo skrev:
har du vanliga lgtemp radiatorer i huset vilket dom flästa har så brukar man få års COP på 3 på grund utav att elpatronen spetsar vid kallväder.
en modell större pump & lite längre kolektor ger COP 4, men då kanska man får komplitera mad nån radiator nån stans.
ingen aning var gränsen går, men det är radiatirsystemet som är den viktigaste pusselbiten.Robert Keskitalo skrev:
tänk dig ett nytt hus med mycke extra issolering, typ 50 cm under plattan & isolering över platten för att sen ha golv värme uppe på det (alltså inte i plattan)
Golvvärmen lägger vi i täta slingor så vi får so stor värmd yta som möjligt.
sen kan man hänga radiatorer på väggarna & en eller flera fläcktkonvektorer.
nu har vi skapar tärldens mest överdimensionerade radiatorsystem.
detta gör att vi kan värma huset med mycket lågtempererat vatten. låt säga 35 grader vid 10 minus ute.
om vi har el mycket lång kolektorslang & ett agrigat som tar vara på frånluften & värmer koletorn med denna, så säger vi att vi har +5 grader på kolektorvattnet.
sen räknar vi med att en 5kW pump räcker til vårt välissolerade hus.
då har vi en värmepump som drar 1,3kW & ger 7,05kW = COP 5,4 vid minus 10 grader.
jag har inga siffor på dad den ger vid varmare vatten än 35 grader så jag kan inte räkna på vad den skulle ge i årsmedel COP
men denna anläggning skulle bli aldeles för dyr i investeringskostnad för arr den skulle vara försvarbart att bygga den