MultiMan
Innan jag köpte eget hus så hade jag visserligen rätt bra kunskap om el, men saknade erfarenhet hur man bör göra i installationer (best practices?). Det ledde till att delar av installationen i huset inte blev optimalt, inte farligt, men opraktiskt på det sätt bl a Bo nämner.

Jag drog t ex ny 5-ledare till tvättmaskin genom golv mm, och tänkte inte på detta med 10-15 cm långa ledare i dosan (kör snarare 15+ idag), och jag upptäckte rätt snart problemen när man behövde koppla in/om saker när man har 4-5 cm att röra sig med.

Att läsa på Byggahus har hjälpt mycket, förutsatt att man lyssnar på den faktiskt rätt stora skara som verkligen kan el i praktiken. Så stort tack till alla som delat och delar med er av den kunskap som man får genom att arbeta inom el i praktiken.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
Ja den där formuleringen blev inte vad jag tänkte. Bättre hade varit

- Kablarna är klippta för kort i dosan så att ledarna blir för korta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
😐🤦‍♂️

Pilla inte med el igen, anlita någon kunnig istället. Säger detta i all välmening.
R RoAd skrev:
Så antingen är du SÄKER på hur du ska koppla innan du kopplar, eller så låter du bli och ringer en elektriker.
Ok, TS har visserligen i ren okunskap gett sig ut på djupt vatten och gjort de flesta fel som går att göra. Men TS är samtidigt villig att lära sig. Att göra lite enkla koppling i en gruppledning är ju sådant som på sikt skulle kunna släppas fritt utan krav på behörighet. Det krävs inte jättemycket instruktioner för det. Och denna installation har gått från oduglig till fungerande. Återstår detaljer som inte direkt har med funktion och säkerhet att göra utom möjligen anslutningarna som är oklar.

Så är det verkligen så illa? Ok, TS borde ha börjat med att fråga, men det duger ju inte att ställa frågor som "hur kopplar jag en ledning" för då blir det inga svar utan det behöver finnas något att visa upp. Vill man hjälpa till så gör man det, eller så låter man bli.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så är det verkligen så illa?
Jag ger mig inte in i den diskussionen med du om någon brukar med all rätt framhålla att man aldrig ska chansa om hur man kopplar och tolkar jag diskussionen rätt verkar det ha chansats rätt rejält av TS.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det ingår i "de flesta fel som går att göra" men du har rätt i att just detta fel är allvarligare än de andra. Jag tolkar det som att TS helt saknade förståelse för riskerna som elchock och brand men fått upp ögonen lite nu.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.