Eudaimonia Eudaimonia skrev:
Syfte med kommentar? 🤔😆
Gör om gör rätt 😉

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Syfte med kommentar? 🤔😆
Mitt syfte bör vara rätt klart. Fast du har kanske lite svårt att ta till dig kritik? Ser tydligt i dina svar att så kan förmodligen vara fallet.

G GoGetLost skrev:
Mitt syfte bör vara rätt klart. Fast du har kanske lite svårt att ta till dig kritik? Ser tydligt i dina svar att så kan förmodligen
G GoGetLost skrev:
Mitt syfte bör vara rätt klart. Fast du har kanske lite svårt att ta till dig kritik? Ser tydligt i dina svar att så kan förmodligen
G GoGetLost skrev:
Mitt syfte bör vara rätt klart. Fast du har kanske lite svårt att ta till dig kritik? Ser tydligt i dina svar att så kan förmodligen vara fallet.
Det skulle vara en förolämpning att uttrycka
mig illa i tråden mot dem som haft tålamod med mina okunskaper i el. Men jag kan säkert hjälpa er när ni söker vård . 🥰 Allt gott!

Lite konstruktiv kritik då:
  • Kablarna ska sticka in i kopplingsdosan ca 5 mm, på sin höjd 1 cm.
  • Membranen som du tog bort ska användas. Man gör ett litet hål i dem med en mejsel och pressar igenom kabeln så att membranet smiter tätt emot.
  • Du har skalat ledarna alldeles för kort i dosan. Minst en handbredd bör det vara, 10-15 cm. Det blir nu svårt att koppla om då ledarna inte når så långt. Likaså vid strömbrytaren.
  • Ledarna ska skalas 11 mm och bottna i Wago 221. Bilderna kanske ljuger men jag ser dem bara bottna i några få fall. Samma gäller strömbrytaren. Det ska finnas en markering som anger skallängden, och de ska sedan bottna i klämmorna. Det är annars risk för varmgång.
  • Kablarna ska föras in vinkelrätt mot kopplingsdosan och strömbrytaren, inte snett såsom på bilderna.
  • Bad jag förstår är detta inomhus. Klamret ovanför dosan är inte speciellt snyggt. Inomhus brukar man använda Letti eller TKK. Även dosan hör inte riktigt hemma i ett bostadsrum. Det hade varit bättre att behålla kulodosan.
  • Du använder svart fas till strömbrytaren och brun tändtråd. Det borde vara tvärtom. Att använda blå som tändtråd är ok om kabeln är "kort", helst hela kabeln med båda ändar inom synhåll.
Hade detta varit en skoluppgift hade det blivit underkänt i sin helhet, dvs krav på att göra om allt från början. Men sen kan du detta!

• Gilla
elmont och 13 till
  • Laddar…
BirgitS
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har skalat ledarna alldeles för kort i dosan.
Klippt?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tor Bo menar "avmantlat kabeln alldeles för kort i dosan."?

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror Bo menar "avmantlat kabeln alldeles för kort i dosan."?
Jag tror han menar både och.

Så som jag uppfattar den aktuella punktsatsen så är det avmantlingen av kabelns ytterhölje Bo menar eftersom han nämner 10-15 cm längd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Bra, jag tyckte det fanns viss risk för missförstånd eftersom det först stod att ledarna är skalade för kort och sen att de ska skalas 11 mm.

R
Nu förstår jag inte vad du menar? För att någon någongång mellan 1938-2020 kopplat hej vilt och klämt in så mycket dom möjligt så ska jag anlita en elektriker som kan dra om all ström i huset för att jag vill flytta en strömbrytare? Känns inte aktuellt. Men tack för att du tog dig tiden :)
Nej, för att du inte verkar ha kunskapen att göra arbetet eller verkar ha förståelse för att du måste ha den kunskapen för att utföra arbetet säkert. Att du "testat" att koppla in allt och konstaterat att det inte fungerar tyder på det sistnämnda.

Så antingen är du SÄKER på hur du ska koppla innan du kopplar, eller så låter du bli och ringer en elektriker.

R
Det skulle vara en förolämpning att uttrycka
mig illa i tråden mot dem som haft tålamod med mina okunskaper i el. Men jag kan säkert hjälpa er när ni söker vård . 🥰 Allt gott!
Fast här sökte du ju inte "vård" utan "självmedicinerade" först helt utan kunskap. Och när det inte fungerade så bad du om hjälp. Och när personer försökte förklara för dig att att alkohol är ett dåligt botemedel mot depression, att du saknar medicinsk kunskap, och att du kanske skulle kontakta sjukvården så blev du förargad.

Om vi nu ska göra någon jämförelse.

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej. Kan avmantling användas för både att ta bort det vita kabelhöljet och för att ta bort den färggranna plasten kring kardelerna?
Jag tog bort ett inlägg då jag insåg att jag helt missförstått diskussionen.

Det @Bo.Siltberg rimligen menar är att:

Kabelns vita ytterhölje, manteln, ska sticka in 5-10 mm i dosan. Därefter ska ytterhöljet vara borttaget, kabeln avmantlad, så att 10-15 cm enskilda ledare, givetvis med sin isolering, finnas i dosan. Dessa ledare ska skalas 11 mm när de kopplas i en Wago.

Förtydligar jag eller förvirrar jag?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej. Kan avmantling användas för både att ta bort det vita kabelhöljet och för att ta bort den färggranna plasten kring kardelerna?
Avmantling brukar gälla kabelhöljet, och att skala ledarna brukar kallas avskalning. Men det finns nog ingen exakt skijlelinje mellan begreppen.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det finns nog ingen exakt skiljelinje mellan begreppen.
Nej det var här jag gick bort mig i "begreppsförvirringen"... Vad som menas "när man kan det" är ganska glasklart, men när man ska sätta entydiga ord på det, som en oinvigd inte kan missuppfatta, blir det svårare...

Det som väl kanske är det allvarligaste felet som vi (kanske) ser på bilden. Är att om trådarna inte sticker in tillräckligt långt i wagon, så kan det vara dålig kontakt med risk för varmgång och brand.

Man skall titta på den transparanta ytterdelen av wagon, där skall man se att koppartråden når igenom hela kopplingen, den skall alltså nå änden av kopplingsutrymmet. Och detta är inte en formalitet, det har inträffat åstskillga incidenter där kopplingsdosor brunnit pga felanvänd wago.

Det syns väldigt otydligt på bilden, med det ser inte ut som trådarna går in tillräckligt långt i kopplingen.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.