10 801 läst · 55 svar
11k läst
55 svar
Koppla om svets till 230V
Enligt följande manual kan följande modeller kopplas enfas 230V (220V) eller tvåfas 400V (380V),D Daniel 109 skrev:
Att driva den på huvudspänning är också enfas, även om det benämns tvåfas i manualen.
De flesta likriktarsvetsarna ger bättre svetsström när de är kopplade mellan två faser (400volt) än när de är kopplade mellan fas och nolla (230 volt).R Rewrap skrev:
Jag är inte helt säker på varför. Rent allmänt blir svetsströmmen bättre när svetsen får sin nätström genom grövre kablar. Tunna trådar och små säkringar förorsakar variationer i spänningen när man svetsar.
Daniel 109
Väldigt många svetsar både likriktare och invertrar går på tvåfas. Stöpseln är trefas men bara två faser används.
Min Unitor likriktare använder alla tre faser för att skapa två pulserande likströmmar som är ur fas tills de slås ihop till en hyfsat slät likström men den är ett undantag. Sådana konstruktioner är mycket ovanliga.
Generatorsvetsar (roterande omformare) går på alla tre faserna eftersom det är en trefasmotor som driver likströmsgeneratorn som producerar svetsströmmen.
En svets vill ha effekt konstant för ett acceptabelt resultat och med ett 50Hz växelström på en fas så blir det exakt noll effekt en kort stund med frekvensen 50Hz. Eftersom faserna är förskjutna så blir det ganska mycket bättre med fler faser då det blir lite dippar men aldrig noll. På moderna svetsar så sitter det feta kondensatorer efter likriktningen som hanterar det och det går i princip inte att känna nån skillnad på en rätt dimensionerad 1-fas eller en 3-fas.H heimlaga skrev:De flesta likriktarsvetsarna ger bättre svetsström när de är kopplade mellan två faser (400volt) än när de är kopplade mellan fas och nolla (230 volt).
Jag är inte helt säker på varför. Rent allmänt blir svetsströmmen bättre när svetsen får sin nätström genom grövre kablar. Tunna trådar och små säkringar förorsakar variationer i spänningen när man svetsar.
Daniel 109
Väldigt många svetsar både likriktare och invertrar går på tvåfas. Stöpseln är trefas men bara två faser används.
Min Unitor likriktare använder alla tre faser för att skapa två pulserande likströmmar som är ur fas tills de slås ihop till en hyfsat slät likström men den är ett undantag. Sådana konstruktioner är mycket ovanliga.
Generatorsvetsar (roterande omformare) går på alla tre faserna eftersom det är en trefasmotor som driver likströmsgeneratorn som producerar svetsströmmen.
Effektfrekvensen är 100 Hz.
Det är inte omöjligt att det blir olika effekt. Det borde framgå av dokumentationen till svetsen. En möjlighet är att när den körs på enfas blir strömmen så hög från matningen att det inte räcker med ett vanligt vägguttag för att ge den nödvändiga strömmen. Vi har ju inte så ofta enfasuttag avsäkrade med 20A eller mer. Sedan är det också möjligt att effekten på pappret blir densamma, men det ändå märks skillnad när man svetsar.R Rewrap skrev:
Förstår! Då kör jag på 3-fasuttaget helt enkelt. Tack!A Avemo skrev:Det är inte omöjligt att det blir olika effekt. Det borde framgå av dokumentationen till svetsen. En möjlighet är att när den körs på enfas blir strömmen så hög från matningen att det inte räcker med ett vanligt vägguttag för att ge den nödvändiga strömmen. Vi har ju inte så ofta enfasuttag avsäkrade med 20A eller mer. Sedan är det också möjligt att effekten på pappret blir densamma, men det ändå märks skillnad när man svetsar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Koppla in Siemens EH775501E/08 induktionshäll som saknar diagram
El -
Hur gå vidare m solpaneler som inte är inkopplade?
Hustillverkare -
LED-spot kopplad direkt mot bilbatteri, kommer det inte funka?
Belysning -
Vad är detta som är kopplat till radiatorerna, Elman TY 140?
El -
Hur kan jag ersätta trasig vridomkopplare till fläktkonvektor
El