E elmont skrev:
Det finns ett regelverk på hur vårt elsystem ska fungera, OM apparaterna inte fungerar i det systemet är dom inte anpassade till systemet och då inte lämpliga att användas i vårt system.
Om systemet byggs om så att befintliga apparater inte fungerar och inte heller går att uppgradera till en rimlig kostnad då föredrar i alla fall jag att bryta mot reglerna och få någonting produktivt uträttat framom att ligga på soffan och göra ingenting och gnälla om att någon annan måste göra arbetet åt mig billigt.
 
Har jag missat något, och det är lagkrav på jordfelsbrytare? Jag har svetsat hela dagen utan det, nämligen....
 
E
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har jag missat något, och det är lagkrav på jordfelsbrytare? Jag har svetsat hela dagen utan det, nämligen....
gassvets kanske ;-) ?
 
Det står att det gäller bostäder. En gissning är att många inte svetsar i bostaden.
 
Nu hör väl denna diskussion bäst hemma under el-delen.
Men enligt svensk standard kan man helt lagligt sätta upp ett uttag för svetsen utan JFB.
Om det är en bra idé låter jag vara osagt.
Utdrag ur svensk standard för elinstallationer visande regler om jordfelsbrytare för olika uttag.
 
Hej

Så här ser svetsen ut. Vad tror du om att få igång den?

MVH
Simon


H heimlaga skrev:
Somliga äldre svetsar löser ut alla jordfelsbrytare även när de är i skick. Det lär vara magnetfälten som förorsakar läckströmmar. Det enda vettiga man kan göra om man har jordfelsbrytare är att koppla ett särskilt uttag som går förbi den och använda det uttaget för svetsen. Kanske inte helt lagligt men om lagstiftarna vill ha det annorlunda får de ju skaffa en nya svetsar åt folk på statens bekostnad.

Fast om svetsen bara fungerar på "mindre belastning" även utan jordfelsbrytare så tyder det på att någonting är fel i den. Jag tycker det låter som om det behövs en ordentlig felsökning.

Fast om det är en växelströmssvets då är det onödigt att slösa tid och pengar på en reparation. Gamla likriktarsvetsar lönar sig att reparera men växelströmssvetsarna är historia och hör hemma i någon smältugn.
H heimlaga skrev:
Somliga äldre svetsar löser ut alla jordfelsbrytare även när de är i skick. Det lär vara magnetfälten som förorsakar läckströmmar. Det enda vettiga man kan göra om man har jordfelsbrytare är att koppla ett särskilt uttag som går förbi den och använda det uttaget för svetsen. Kanske inte helt lagligt men om lagstiftarna vill ha det annorlunda får de ju skaffa en nya svetsar åt folk på statens bekostnad.

Fast om svetsen bara fungerar på "mindre belastning" även utan jordfelsbrytare så tyder det på att någonting är fel i den. Jag tycker det låter som om det behövs en ordentlig felsökning.

Fast om det är en växelströmssvets då är det onödigt att slösa tid och pengar på en reparation. Gamla likriktarsvetsar lönar sig att reparera men växelströmssvetsarna är historia och hör hemma i någon smältugn.
 
  • En ESAB svetstransformator modell THG140 med tekniska specifikationer, placerad i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen svets med synlig transformator, kablar och komponenter på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en svets anslutning med synliga ledningar och termineringspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av elanslutningar och kablar på en svetsmaskin som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsmaskin på ett träbord med strömbrytare och tillverkarens jubileumssticker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i princip bara en transformator och en till/från brytare.
Regleringen sker med så kallad läckkärna, den rörliga biten i transformatorn.

Vad händer när du ansluter ström?

Protte
 
När jag kopplar in strömen så startar svetsen. men det är så fort jag börjar svetsa eller typ efter 3 sekunder så går jordfelsbrytaren.
Ska den vara kopplad till en 16Ah säkring ?
 
Någon som har en ide på hur jag kan göra?
 
Har du kört den på 16A säkring? Annars, som sagt, testa att koppla den för 3-fas, blir det samma så är det nog skrotbingen (eller bortskänkes till närmast sörjande) för den...

Den samlade internetexpertisen är övertygade om att transformatorsvetsar inte är sådär överdrivet bra att svetsa med... Och en likriktare får du för nån tusenlapp och uppåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.