Demmpa Demmpa skrev:
Vid 230V-matning så går det mer ström i ledningen än när den är 400V-matad, men det förbrukas exakt samma effekt.

Har man möjlighet till 2-fas-anslutning så är det bättre att köra på det.
En svetstransformator som ska fungera på både 230V som400V borde ha två primärlindningar i transformatorn eller åtminstone en lindning med två inslag för annars höjer man ju sekundärspänningen i samma grad som primärspänningen höjs och det är väl inte med självklarhet önskvärt?
 
F
borde finnas en omkopplare mellan 380/220V på den eller ?
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En svetstransformator som ska fungera på både 230V som400V borde ha två primärlindningar i transformatorn eller åtminstone en lindning med två inslag för annars höjer man ju sekundärspänningen i samma grad som primärspänningen höjs och det är väl inte med självklarhet önskvärt?
F fsn skrev:
borde finnas en omkopplare mellan 380/220V på den eller ?
Om ni läser @Mickebandsåg & @Snigelb inlägg så skriver bägge två att dom har vred på sina svetsar, så ja det lär vara en primärsida med två ingångar.
 
F
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En svetstransformator som ska fungera på både 230V som400V borde ha två primärlindningar i transformatorn eller åtminstone en lindning med två inslag för annars höjer man ju sekundärspänningen i samma grad som primärspänningen höjs och det är väl inte med självklarhet önskvärt?
På sådant gammalt, ja troligtvis men på nya moderna invertrar är det inte nödvändigtvis så.
 
F fsn skrev:
På sådant gammalt, ja troligtvis men på nya moderna invertrar är det inte nödvändigtvis så.
Nej , så klart inte men apparaten på bilden är ingen invertersvets.
 
S Snigelb skrev:
[bild]
Jag har en ESAB THG 140 som på bilden. Den har en omkopplare mellan 380V och 220V. Min är på 380 med trefaskontskt och jag skulle vilja ha den till 220 som ovan så jag kan använda ett vanligt uttag. Är det någon som kan tipsa hur jag bygger om sladden? (Som elektrisk idiot kommer jag låta min elektrikerkompis utföra själva operationen).
Hej
Jag har en liknande svets, när jag svetsar så går jordfelsbrytaren hela tiden. något fel på svetsen ?
 
Har den fungerat tidigare i uttag som skyddas av JFB?

Om ja, då har det blivit fel på svetsen.

Om nej, då kan det vara felkopplat eller fel på svetsen.

Löser JFBn om svetsen är inkopplad men avstängd, när ”större” enfasbelastning används?
 
Vad är JFB?
Det fungerar hemma hos föräldrarna som har ett gammalt proppskåp. vid mindre belastning.
 
JFB = Jordfelsbrytare
 
Somliga äldre svetsar löser ut alla jordfelsbrytare även när de är i skick. Det lär vara magnetfälten som förorsakar läckströmmar. Det enda vettiga man kan göra om man har jordfelsbrytare är att koppla ett särskilt uttag som går förbi den och använda det uttaget för svetsen. Kanske inte helt lagligt men om lagstiftarna vill ha det annorlunda får de ju skaffa en nya svetsar åt folk på statens bekostnad.

Fast om svetsen bara fungerar på "mindre belastning" även utan jordfelsbrytare så tyder det på att någonting är fel i den. Jag tycker det låter som om det behövs en ordentlig felsökning.

Fast om det är en växelströmssvets då är det onödigt att slösa tid och pengar på en reparation. Gamla likriktarsvetsar lönar sig att reparera men växelströmssvetsarna är historia och hör hemma i någon smältugn.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Och varför skulle "lagstiftaren" köpa nya svetsar till folk med undermåliga svetsar ?????
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Löser JFB ut så är det fel någonstans. Svetsar ska inte lösa JFB.
Svetsar drar mycket ström så det kan vara problemet med kortslutning "någonstans" i periferin mellan nolla och skyddsjord.
Visst kan det vara fel på svetsen men en växelströmmare är ju bara en transformator.

Protte
 
E elmont skrev:
Och varför skulle "lagstiftaren" köpa nya svetsar till folk med undermåliga svetsar ?????
Då myndigheter kräver en sak som man inte kan uppfylla på något vis då är det deras problem anser jag.
 
H heimlaga skrev:
Då myndigheter kräver en sak som man inte kan uppfylla på något vis då är det deras problem anser jag.
Staten kräver att bromsarna på min bil fungerar men de fungerar bara hjälpligt.

Menar du att jag kan kräva en ny bil av staten?
 
Det finns ett regelverk på hur vårt elsystem ska fungera, OM apparaterna inte fungerar i det systemet är dom inte anpassade till systemet och då inte lämpliga att användas i vårt system.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.