Dan1891 Dan1891 skrev:
OM det nu finns en standard, så säger tydligen ELKO iaf att nollan sitter till höger, framifrån sett:

Jag tycker Elkos bild tydligt visar att nollan sitter till vänster?

Installation av eluttag, finger trycker in röd del, vit ram och täckplatta intill, isolerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
nisseklossen och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Dan1891 Dan1891 skrev:
OM det nu finns en standard, så säger tydligen ELKO iaf att nollan sitter till höger, framifrån sett:

[bild]
Nej, jag bytte nyligen Elkouttag, och det är markerat vilket som är upp, sätter man uttaget enligt den märkningen så hamnar nollan till vänster.
Detta spelar som sagt ingen roll, och sannolikheten är väl rätt stor att det inte finns någon standard för detta. :)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag bytte nyligen Elkouttag, och det är markerat vilket som är upp, sätter man uttaget enligt den märkningen så hamnar nollan till vänster.
Detta spelar som sagt ingen roll, och sannolikheten är väl rätt stor att det inte finns någon standard för detta. :)
OK, då kan vi med andra ord lungt säga att det inte finns nån standard var nolla och fas ska kopplas! :)

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Standarden säger att nolla och fas kopplas på varsin sida.

• Gilla
  • Haha
nisseklossen och 7 till
  • Laddar…
Nissens
U Uffe A skrev:
Eftersom jag alltid sätter fas till vänster i uttaget så kan man säga att jag konsekvent nördar. Min gamla kollega sätter den alltid till höger.
Vad gäller din uttagsprovare, är det så att du kan kolla jordfelsbrytaren med den så måste den sitta så att fas och nolla hamnar på rätt stoft för att fungera.
Så för att kolla jordfelsbrytaren är det bara att vända stickproppen ett halvt varv och se glad ut :cool:
Har inte tänkt på det med uttagsprovaren, får testa det. Men den borde väl kunna introducera en felaktig last på båda stiften?

Det enda man kan säga med 100% säkerhet är att OM det finns en standard för detta så har antingen du eller din gamla kollega gjort fel länge. :crysmile:

Nissens
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, då kan vi med andra ord lungt säga att det inte finns nån standard var nolla och fas ska kopplas! :)
Ja, troligen.
Men då infinner sig nästa fråga…
Varför markerar Elko vilket som är upp på sina schuko vägguttag?

Nissens
useless useless skrev:
Fast ibland kopplas båda på samma sida, baksidan. :)

I butiker kan det hända att det sitter uttag i golvet. Hur skall nollan vändas då?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nissens
A Avemo skrev:
I butiker kan det hända att det sitter uttag i golvet. Hur skall nollan vändas då?
På undersidan?

useless useless skrev:
Om man inte installerar det liggande.

Hur gör man om det är IT-nät?

Ringer IT-supporten.

A Avemo skrev:
Jag trodde att det fanns en standard. Men det kanske det inte alls gör. Mina Schneider-uttag har nollan till höger.
Visst finns det en standard, fluxiostandarden, eller Odd's standard föreskriver fasen till vänster och nollan till höger, detta oberoende av hur man vänder texten och hur snorungar försöker tramsa.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
På tal om trams i trådar. :sick:

Fas ska vara brun, svart eller grå och kopplas på sin markerade plats. Texten ska givet vis vara rätt vänd. Och neutral ska vara blå och kopplas där den ska kopplas.

Köper ni tio kronors uttag.
Ja.
Då spelar inget någon roll längre.

useless useless skrev:
Jag tycker Elkos bild tydligt visar att nollan sitter till vänster?

[bild]
Jag tänkte något liknande, men så slog det mig att det faktiskt finns en "standard" för hur vertikal text skall skrivas, nämligen hur det ser ut på bokryggar. Det är nog den vanligaste varianten av 90 grader vriden text vi kommer i kontakt med.

Och baserat på det så är texten i din bild felvänd. Om du välter en bok som står rätt i bokhyllan till vänster så blir ryggtexten på rätt håll. Detta för att man lägger boken med framsidan upp, och då blir texten på ryggen läsbar.

Så ELKO har nog följt "text-standarden" och då får man fas till vänster och nolla till höger.

I både USA och UK så är det faktiskt påbjudet (man har polariserade uttag) men då naturligtvis tvärtom med fas till höger...

• Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.