lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det kan vara så även om det är ovanligt. (Har inte sett den typen av uttag förut). MEN, hur ser det ut på baksidan? Har du någon högupplöst bild där? Det skall vara märkt var nolla och fas skall anslutas.
Nu tror jag det blev tydligare. Eftersom man fäster på framsidan så blir jag förvirrad och efrersom det inte framgår någonstans varken fram eller bak. MEN, som tidigare skrivet verkar det inte spela någon roll?

Alternativt så reklamerar jag dessa och åker till bauhaus och köper nya så är problemet ur världen

• Hand håller en elektrisk uttagsfront utan skyddslock, metallram syns, använd och omonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Varför drar du inte ut jordledare istället?
Jag tänkte också att det blir enklast så jag stämde av med elektriker som tidigare jobbat med föreningen och han sa att det inte fick plats kablar i gångarna. Han hade försökt i flera lägenheter men det gick inte. Äldre hus från 60-talet.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Nissens
I ipekeriksson skrev:
Jag tänkte också att det blir enklast så jag stämde av med elektriker som tidigare jobbat med föreningen och han sa att det inte fick plats kablar i gångarna. Han hade försökt i flera lägenheter men det gick inte. Äldre hus från 60-talet.
Aha, otur…

Nissens Nissens skrev:
Märkligt då att Elko har nollan till vänster…
Jag trodde att det fanns en standard. Men det kanske det inte alls gör. Mina Schneider-uttag har nollan till höger.

Uttaget ser lite märkligt ut, är tanken att ledarna ska kopplas i en böj under resp. skruv på framsidan av uttaget?

Eller finns det hål från sidan till varje skruv där ledarna ska kopplas?

• Gilla
ipekeriksson
  • Laddar…
I ipekeriksson skrev:
Alternativt så reklamerar jag dessa och åker till bauhaus och köper nya så är problemet ur världen
Det behövs inte av den orsaken. Det har ingen praktisk betydelse vilken som är nolla och fas. Men det finns uttag med bättre kopplingsplintar som är lättare att ansluta.

• Gilla
Llaarrss och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Uttaget ser lite märkligt ut, är tanken att ledarna ska kopplas i en böj under resp. skruv på framsidan av uttaget?

Eller finns det hål från sidan till varje skruv där ledarna ska kopplas?
Det är därför jag också blir förvirrad men antar att det är så jag måste göra.

Åk till hornbach och köp schneider.

Det är värt det.

• Gilla
  • Arg
perror och 13 till
  • Laddar…
I ipekeriksson skrev:
Det är därför jag också blir förvirrad men antar att det är så jag måste göra.
Finns det inget hål från sidan? Ibland sitter det en fyrkantig mutter på baksidan av plåten och ett hål från sidan. Om så är fallet så lossar du skruven, sticker in tråden genom hålet mellan plåt och mutter och drar åt skruven. Men det kan också vara att du skall lägga tråden under skruvskallen.

I ipekeriksson skrev:
Hur vet jag vilken som är N och vilken som är fas?
Eftersom det inte spelar någon roll åt vilket håll man vänder stickproppen så spelar det inte heller någon roll åt vilket håll uttaget är vänt.

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
D
I ipekeriksson skrev:
Nu tror jag det blev tydligare. Eftersom man fäster på framsidan så blir jag förvirrad och efrersom det inte framgår någonstans varken fram eller bak. MEN, som tidigare skrivet verkar det inte spela någon roll?

Om du visar bilder på uttagets över- och undersida borde man kunna hjälpa dig.

Fairlane
Det går säkert att få till det med det uttaget, men jag tycker ändå det kan vara värt att köpa lite mer kvalitet. Schneider för 79 kr på Hornbach eller Elko för 99 kr på Jula (109 på Bauhaus) är några exempel. Jag undviker de billigaste, Biltema, Anslut (Jula) etc och jag skulle inte tagit dessa 10-kronorsuttag, men som sagt det går nog att få till det.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
I ipekeriksson skrev:
Jag tog bort klorna eftersom de inte kan fästas i håler i väggen. Vart ska kablarna in? På framsidan där skruvarna är diagonala på framsidan? (köpet var inte riktigt det jag förväntade mig )
Jag är inte hundra men jag tror att jag nödgats koppla denna styggelse till uttag hos en bekant för inte så länge sedan:

Demonterad dubbel strömbrytare, handhållen, synliga ledningar och skruvar, behöver montering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag är inte hundra men jag tror att jag nödgats koppla denna styggelse till uttag hos en bekant för inte så länge sedan:

[bild]
OK, så ledarna ska kopplas från sidan då trots allt? Inte direkt under skruven på översidan?

Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så ledarna ska kopplas från sidan då trots allt? Inte direkt under skruven på översidan?
Direkt under skruven går ju inte, möjligtvis om man pressar på kabelskor då.
Tråden ska klämmas mellan blecket och muttern, det är jag hyfsat säker på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.