Hmm, ett väldigt skumt uttag detta...Blir det verkligen ordentlig kontakt genom att klämma kabeln under blecket bara?

D
I ipekeriksson skrev:
Ja köpta nyligen på verktygsboden.
Verktygsboden? Vad är det? Vilket märke?

Jag hade nog returnerat dessa och köpt normalare uttag.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det går säkert att få till det med det uttaget, men jag tycker ändå det kan vara värt att köpa lite mer kvalitet. Schneider för 79 kr på Hornbach eller Elko för 99 kr på Jula (109 på Bauhaus) är några exempel. Jag undviker de billigaste, Biltema, Anslut (Jula) etc och jag skulle inte tagit dessa 10-kronorsuttag, men som sagt det går nog att få till det.

Jag har också kommit till denna slutsats och kommer köpa nya uttag och kassera dessa.

• Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Jag kommer köpa nya schneider uttag så är problemet löst fick även tips av vän gällande att de billigare snabbare blir gula än lite dyrare så lägger det så blir monteringen betydligt lättare.

Tack alla

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Avemo skrev:
Jag trodde att det fanns en standard. Men det kanske det inte alls gör. Mina Schneider-uttag har nollan till höger.
Lustigt, jag har även en testare för eluttag, den säger att nolla/fas är omkastade om nollan är till höger. Med det menar jag när man står framför kontakten och tittar på den. Med höger menar jag min högra sida. :)

Nissens Nissens skrev:
Lustigt, jag har även en testare för eluttag, den säger att nolla/fas är omkastade om nollan är till höger. Med det menar jag när man står framför kontakten och tittar på den. Med höger menar jag min högra sida. :)
Har du koll på var nolla och fas sitter i stickproppen?
Tänk vilka ödesdigra konsekvenser det skulle bli om du skulle råka vända den fel när du sätter den i uttaget ;)

• Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens
U Uffe A skrev:
Har du koll på var nolla och fas sitter i stickproppen?
Tänk vilka ödesdigra konsekvenser det skulle få om du skulle råka vända den fel när du sätter den i uttaget ;)
Nä, det spelar ingen roll, vi diskuterar om det finns någon ”standard”, min testare och Elko säger samma sak, Schneider gör tydligen inte det.
Det har självklart ingen praktisk betydelse, vi nördar lite bara. :)

Eftersom jag alltid sätter fas till vänster i uttaget så kan man säga att jag konsekvent nördar. Min gamla kollega sätter den alltid till höger.
Vad gäller din uttagsprovare, är det så att du kan kolla jordfelsbrytaren med den så måste den sitta så att fas och nolla hamnar på rätt stoft för att fungera.
Så för att kolla jordfelsbrytaren är det bara att vända stickproppen ett halvt varv och se glad ut :cool:

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För att det inte skall råda något tvivel om vad jag menar så postar jag denna bild. Sedan kan man ju alltid diskutera om uttaget är rättvänt när bokstäverna är uppochner. När jag googlar frågan så hittar jag tvärsäkra påståenden om båda alternativen och uppgifter om olika uttagsprovare som visar olika sak. Jag lutar nog åt att det inte finns en standard. Och varför skulle det egentligen finnas. Det är ju meningslöst.
Öppen eluttag utan täckplatta, installerad i vägg, exponerade kablar och anslutningar, smutsig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
OM det nu finns en standard, så säger tydligen ELKO iaf att nollan sitter till höger, framifrån sett:

Vägguttag, demonterat, pekfinger pressar inprovningsknapp, installationsvy, säkerhetskontroll, elektrisk komponent, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dan1891 Dan1891 skrev:
OM det nu finns en standard, så säger tydligen ELKO iaf att nollan sitter till höger, framifrån sett:

[bild]
Ser man till den bilden och hur texten är skriven så ska nollan vara uppe och fasen nere! Med enbart liggande uttag :)

• Gilla
  • Haha
KB-U och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser man till den bilden och hur texten är skriven så ska nollan vara uppe och fasen nere! Med enbart liggande uttag :)
Nää, hur tolkar du uttaget då?

edit: Aha, om du lägger uttaget ned så blir det så, men det är ju samma sak?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om uttaget monteras liggande så måste väl alla vara nöjda? Då finns det ju nolla både till höger och vänster.

• Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.