Hej!
Haft en efterkontroll i bostadsrätten där det framkommer att personen som renoverade har satt dit jordade vägguttag i ojordade uttag.
Nu måste vi snabbt som sjutton byta uttagen.
Köpte några uttag och kopplingsdosan ser ut enligt bild. Jag har en svart och en blå kabel. Hur vet jag vilken som är N och vilken som är fas? Hittar ingen instruktion eller liknande till uttagen.

• En hand håller en öppen eluttag utan frontplatta mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad elektrisk väggströmbrytare, framför en oskarp vägg med eluttag.
    Skapa konto
  • Haha
perror
  • Laddar…
Enligt standard skall nollan alltid vara blå men fasledningen kan vara brun, svart eller annan färg.

I praktiken spelar det ingen roll eftersom vi har växelström.

Edit: är det där nyinköpta uttag? De ser väldigt grunda ut...

• Gilla
Stripa82 och 5 till
  • Laddar…
Man kan aldrig lita på färger, men här är det 99,9% så att svart är fas och blå är nolla. När du kopplar in ett vägguttag så spelar det dock ingen roll om du skulle växla dem.

Det som blir farligt är om du får fasen på skyddsjorden, men eftersom det är ojordade uttag så är den risken borta den med.

Så skruva åt lagom, drag i tråden s.a. du ser att den sitter fast, skruva tillbaka (kläm inte kablarna med klorna) och vad glad.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Fas och nollans plats spelar ingen roll i ett vanligt uttag. Att byta plats på dom blir samma sak som att vända stickproppen dvs ingen skillnad

• Gilla
steffo_s och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Enligt standard skall nollan alltid vara blå men fasledningen kan vara brun, svart eller annan färg.

I praktiken spelar det ingen roll eftersom vi har växelström.

Edit: är det där nyinköpta uttag? De ser väldigt grunda ut...
Ja köpta nyligen på verktygsboden.

• Hand håller en låskista till en dörr, inomhusmiljö, suddig bakgrund, trägolv.
    Skapa konto
Som sagt har det ingen praktisk betydelse. Med detta sagt så säger standarden att man har nollan till höger.

• Gilla
Pesklan och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man kan aldrig lita på färger, men här är det 99,9% så att svart är fas och blå är nolla. När du kopplar in ett vägguttag så spelar det dock ingen roll om du skulle växla dem.

Det som blir farligt är om du får fasen på skyddsjorden, men eftersom det är ojordade uttag så är den risken borta den med.

Så skruva åt lagom, drag i tråden s.a. du ser att den sitter fast, skruva tillbaka (kläm inte kablarna med klorna) och vad glad.
Jag tog bort klorna eftersom de inte kan fästas i håler i väggen. Vart ska kablarna in? På framsidan där skruvarna är diagonala på framsidan? (köpet var inte riktigt det jag förväntade mig )

• Hand håller en öppen dubbel eluttag utan frontplatta mot ett suddigt golvmönster.
    Skapa konto
I ipekeriksson skrev:
Ja köpta nyligen på verktygsboden.
Jag tänkte på kåpan, att brunnarna ser grunda ut. Jag vet dock inte hur djupa de måste vara för att uppfylla kraven på petskydd, det är möjligt att de är ok.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
I ipekeriksson skrev:
Jag tog bort klorna eftersom de inte kan fästas i håler i väggen. Vart ska kablarna in? På framsidan där skruvarna är diagonala på framsidan? (köpet var inte riktigt det jag förväntade mig )
Ja det kan vara så även om det är ovanligt. (Har inte sett den typen av uttag förut). MEN, hur ser det ut på baksidan? Har du någon högupplöst bild där? Det skall vara märkt var nolla och fas skall anslutas.

• Haha
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Tidigare hette det att man fick byta uttag och strömbrytare om man hade nödig kännedom. Det kravet finns inte kvar i den exakta ordalydelsen men är du säker på att du skall göra det här själv?

Uttagen ser minst sagt tveksamma ut, är de CE-märkta?

• Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag tänkte på kåpan, att brunnarna ser grunda ut. Jag vet dock inte hur djupa de måste vara för att uppfylla kraven på petskydd, det är möjligt att de är ok.

Sorry för min okunskap de verkar vara ca 1 mm mindre djupa än de tidigare som installerats fel. Bättre att köpa nya?

• Två vita eluttag hålls upp framför ett träliknande golv. Oanvända och avskilda från väggen.
    Skapa konto
Nej, det där ser mycket bättre ut. Det var nog kameravinkeln som lurades.

På 50-60-70-talen användes uttag som bara var några millimeter djupa, då riskerade man att komma åt stiften på stickproppen om den inte satt helt instucken.

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Tidigare hette det att man fick byta uttag och strömbrytare om man hade nödig kännedom. Det kravet finns inte kvar i den exakta ordalydelsen men är du säker på att du skall göra det här själv?

Uttagen ser minst sagt tveksamma ut, är de CE-märkta?
Hade uttagen sett ut som vanligt hade de inte varit något problem men nu tittade jag inte särskilt bra innan jag köpte dem. Ser ingen CE märkning men det syns inte på uttagen från JULA som satt innan heller.

Kanske bättre att åka och köpa nya så är problemet ur världen.

Nissens
I ipekeriksson skrev:
Sorry för min okunskap de verkar vara ca 1 mm mindre djupa än de tidigare som installerats fel. Bättre att köpa nya?
Varför drar du inte ut jordledare istället?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A Avemo skrev:
Som sagt har det ingen praktisk betydelse. Med detta sagt så säger standarden att man har nollan till höger.
Märkligt då att Elko har nollan till vänster…

• Haha
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.