P Peken skrev:
Att införskaffa en plåtkamin som stående på plåt utanför öppna spisen för max värme till huset, och med sin temporära skorsten upp i öppna spisens rökkanal tätad med mineralull är ett bra första steg.

Men om det blir långvariga nedkopplingar (Texas någon?) hur kan jag koppla in ett eget elverk så att värmepumpen startar? Då får jag högst verkningsgrad på bränslet jag eldar upp.

Enligt rapporten som regeringen fått häromåret så är Sverige redan idag nära gränsen för vad nätet klarar, industriinvesteringar i syd stoppas pga elbrist och en störning i Danmark orsakade nästan nedstängning i Sverige. Smäller en störra transformatorstation/ställverk så tar det månader och i värsta fall år innan regioner fått elen tillbaka. (Inget skämt).

Eller om det blir som utredaren på P1 i morse sa, marknaden får sköta så att det konsumeras el i rätt mängd när det är brist, dvs man betalar inte 1-2 kronor utan kanske 278:- per kwh. Eller 800:-

Sålunda undrar jag då det kommer att vara brist på elektriker om det skulle hända:
Skruvar jag bara ur huvudsäkringarna och kopplar in elverkets tre faser på befintligt trefasuttag på huset?

Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario. Mobilmasterna har reservkraft för ca två timmar, så det blir svårt att ringa och fråga.
Hej Peken.
Jag har gjort som du nyss beskrev ovan.
Kopplade in mitt Honda 3 fas el-verk i garagets 3 fas uttag och tog väck husets fas säkringar.
Fungerade bra dom 2 timmarna vi va strömlösa.
Körde både spis ugn och kaffebryggare och TV.
Visst fick Hondan kämpa lite extra vid detta effekt pådrag och ville ha mer bensin såklart.
Samtliga enheter fungerar än idag.
Hade ingen koll på nån sinus kurva.
Har även kört en laptop och stereo på en festival på ett billigt enfas verk och även dessa funkar än idag.
Har du dyrbara enheter som du är extra rädd om så kanske du inte ska utmana ödet och nyttja dessa via ett elverk.
 
M Markarbetaren skrev:
Blev nyfiken på generatorn. Obs, endast fråga av nyfikenhet, inget jag kommer realisera. Men hade det varit teoretiskt möjligt att skruva ur dom 3 huvudsäkringarna i fasadmätarskåpet, stänga av huvudbrytaren och sedan mata in trefas med en generator i mitt 400V-uttag?
Teoretiskt, ja.
Praktiskt så blir det som att jonglera med en skarpladdad och osäkrad pistol.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Glöm fast inkoppling av elverk till ditt hus, riktigt komplicerat.

Valdevs lösning är klart bäst, kräver dock att man har uttag och pluggbar anslutning till sin värmepump.
På vilket vis är det komplicerat?
 
Kan nog bara driva det mest nödvändiga. Men dit får jag dra skarvsladdar. Elverket är ett svenskbyggt dieselverk på 6kVA. Måste det gå långa perioder blir det förstås dyrt. Tror det drar ca 1.6L/h vid full belastning. Å än så länge har jag inte behövt använda det i skarpt läge
 
För en 10-15 år sedan hade vi lite då och då problem med avbrott i elförsörjningen till vårt fritidshus vintertid. Jag köpte då ett 3-fas elkraftverk 6 kVA. Det jag gjorde var att slå ifrån huvudbrytaren vid stolpen och kopplade in elverket i ett trefasuttag jag hade på en snickarbod. Jag fick göra 2 saker: 1) koppla förbi en av jordfelsbrytarna, minns inte vilken. Det fanns en inne i snickarboden och en på elverket. 2) jag fick också tillverka en hane-hane trefaskabel för att koppla ihop elverket med eluttaget. Det fungerade. Då hade jag ingen luftvärmepump. Jag använde elverket till radiatorer till sovrum, mysbelysning, TV och spis. Uppvärmning för övrigt skedde med braskamin och det var framförallt på natten som vi behövde el till radiatorerna. En nackdel var att tanken på elverket var så liten att jag fick ställa väckarklockan mitt i natten för att gå ut och fyllas på bensin. Då hade vi ingen känslig elektronik inkopplad mer än TVn, men den klarade sig. Vet ej kvaliteten på sinusspänningen. Det var rätt mysigt när det var släckt i alla andra stugor och vi hade belysning på och kunde laga mat och se på TV. På den tiden hade vi mulltoa och det var bara fläkten där som behövde ström. Efter något år därefter skedde förändringar i nätet och jag har inte behövt använda elverket därefter för detta ändamål.
 
Redigerat:
J J.Hoffa skrev:
Teoretiskt, ja.
Praktiskt så blir det som att jonglera med en skarpladdad och osäkrad pistol.
Förklara gärna närmare varför det är som att jonglera med en osäkra pistol.
Du är säkert en behörig elektriker eller linje montör med all kunskap i ämnet.
Vi andra här på forumet är nog lite mer novisa och behöver en bättre beskrivning.
 
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
En fundering, och en ursäkt till TS för att jag bara en liten stund går lite utanför ämnet utan att kapa tråden!; Det talas om bensindrivna elverk (och jag såg ett diseldrivet dito flimra förbi) i tråden. OM man nu ska vara förberedd och då också förvänta sig att man inte kan tanka på strömlösa mackar, hur förvarar man då det enda som tycks finnas tillgängligt nu, sk grön diesel, som lär ha en dålig hållbarhet då den innehåller bl a rapsolja - vilket kan göra att dieseln surnar...? Innebär detta i så fall att om man ska vara förberedd på strömavbrott bör man ha ett bensindrivet elverk...? Rå-diesel är relativt svårt att få tag på numera. Jag har faktiskt försökt! (Sedan är det väl OT att fråga om det är okey att skicka fakturan för ett elverk till (MP)...? )
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
M
J J.Hoffa skrev:
Teoretiskt, ja.
Praktiskt så blir det som att jonglera med en skarpladdad och osäkrad pistol.
På vilket sätt menar du då?
 
J JacquesHenrik skrev:
En fundering, och en ursäkt till TS för att jag bara en liten stund går lite utanför ämnet utan att kapa tråden!; Det talas om bensindrivna elverk (och jag såg ett diseldrivet dito flimra förbi) i tråden. OM man nu ska vara förberedd och då också förvänta sig att man inte kan tanka på strömlösa mackar, hur förvarar man då det enda som tycks finnas tillgängligt nu, sk grön diesel, som lär ha en dålig hållbarhet då den innehåller bl a rapsolja - vilket kan göra att dieseln surnar...? Innebär detta i så fall att om man ska vara förberedd på strömavbrott bör man ha ett bensindrivet elverk...? Rå-diesel är relativt svårt att få tag på numera. Jag har faktiskt försökt! (Sedan är det väl OT att fråga om det är okey att skicka fakturan för ett elverk till (MP)...? )
tror den bästa lösningen är att har en dieseldriven bil, en gång i halvåret tankar du upp det du har i elverkstanken och fyller på nytt där. Då får du den dieseln utbytt och den blir inte dålig (1 gång per halvåret är bara från höften)
 
  • Gilla
JacquesHenrik
  • Laddar…
I Ingemar B skrev:
För en 10-15 år sedan hade vi lite då och då problem med avbrott i elförsörjningen till vårt fritidshus vintertid. Jag köpte då ett 3-fas elkraftverk 6 kVA. Det jag gjorde var att slå ifrån huvudbrytaren vid stolpen och kopplade in elverket i ett trefasuttag jag hade på en snickarbod. Jag fick göra 2 saker: 1) koppla förbi en av jordfelsbrytarna, minns inte vilken. Det fanns en inne i snickarboden och en på elverket. 2) jag fick också tillverka en hane-hane trefaskabel för att koppla ihop elverket med eluttaget. Det fungerade. Då hade jag ingen luftvärmepump. Jag använde elverket till radiatorer till sovrum, mysbelysning, TV och spis. Uppvärmning för övrigt skedde med braskamin och det var framförallt på natten som vi behövde el till radiatorerna. En nackdel var att tanken på elverket var så liten att jag fick ställa väckarklockan mitt i natten för att gå ut och fyllas på bensin. Då hade vi ingen känslig elektronik inkopplad mer än TVn, men den klarade sig. Vet ej kvaliteten på sinusspänningen. Det var rätt mysigt när det var släckt i alla andra stugor och vi hade belysning på och kunde laga mat och se på TV. På den tiden hade vi mulltoa och det var bara fläkten där som behövde ström. Efter något år därefter skedde förändringar i nätet och jag har inte behövt använda elverket därefter för detta ändamål.
Tjusigt - älskar kreativa idéer (y)
 
J JacquesHenrik skrev:
En fundering, och en ursäkt till TS för att jag bara en liten stund går lite utanför ämnet utan att kapa tråden!; Det talas om bensindrivna elverk (och jag såg ett diseldrivet dito flimra förbi) i tråden. OM man nu ska vara förberedd och då också förvänta sig att man inte kan tanka på strömlösa mackar, hur förvarar man då det enda som tycks finnas tillgängligt nu, sk grön diesel, som lär ha en dålig hållbarhet då den innehåller bl a rapsolja - vilket kan göra att dieseln surnar...? Innebär detta i så fall att om man ska vara förberedd på strömavbrott bör man ha ett bensindrivet elverk...? Rå-diesel är relativt svårt att få tag på numera. Jag har faktiskt försökt! (Sedan är det väl OT att fråga om det är okey att skicka fakturan för ett elverk till (MP)...? )
Väljer man bensin istället för diesel så lagrar man med fördel alkylatbensin, som har betydligt bättre lagringsegenskaper än vanlig handelsbensin.

I övrigt skulle jag själv nog gå på linjen med någon form av konventionell ved-/pelletspanna (eller en vattenmantlad braskamin) för värmen och sedan ett mindre elverk för cirkulation och hushållsel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
J JacquesHenrik skrev:
Rå-diesel är relativt svårt att få tag på numera. Jag har faktiskt försökt! (Sedan är det väl OT att fråga om det är okey att skicka fakturan för ett elverk till (MP)...? )
Vanlig "vit diesel" dvs. MK1 utan RME finns på många sjömackar. Landmackar vet jag inte, men bor man kustnära en fritidshamn med mack så är det nog inga problem att få tag i.
I Göteborg kan man tanka både bilen och båten utan RME.
Tex. här Wahlborgs Marina AB - Bunkerstation
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kör elverket på HVO. Mycket längre lagringstid. Alternativt Alkylatbensin i bensindrivna elverk.
 
M
S Slottsherren skrev:
Väljer man bensin istället för diesel så lagrar man med fördel alkylatbensin, som har betydligt bättre lagringsegenskaper än vanlig handelsbensin.

I övrigt skulle jag själv nog gå på linjen med någon form av konventionell ved-/pelletspanna (eller en vattenmantlad braskamin) för värmen och sedan ett mindre elverk för cirkulation och hushållsel.
Nackdelen är att dom flesta motorer inte gillar alkylatbensin tyvärr.
Ett alternativ är att köpa HVO-diesel som kan lagras flera år. Även här kan man tyvärr inte säga att den funkar med alla motorer.
HVO100, Neste MY Förnybar Diesel™ – Energifabriken
 
Inga problem att köra Alkylatbensin så länge man inte blandar fram och tillbaka mellan vanlig bensin och alkylat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.