P
H hempularen skrev:
202 öre är 2 kr.
Rätt, här var det fel exempel av mig.
 
P Peken skrev:
Nja, 43 öre till dryga tjugan är väl ca 50 ggr prisökning, så vi är nästan där redan. Om man vill se det.
De flesta har inte timdebitering i Sverige. Har du? Och du verkar ha räknat fel på en nolla. Vid tiden du föreslår är priset drygt två kr. Inte tjugo.

Jag hoppas innerligt att vi slipper några rullande strömavbrott likt de du skriver om. Men om det blir så illa verkar det mycket mer rationellt att värma huset med pellets och ha ett litet elverk än att värma det med värmepump och ha ett stort elverk.
 
Magnus E K
Timdebitering är bättre än månadsrörligt om det blir extrema men hyfsat kortvariga pristoppar. Då kan man ju själv kapa dem genom att slå av huvudbrytaren eller dra ner förbrukningen till praktiskt minimum. Med månadsrörligt blir det automatiskt en obehaglig överraskning när elräkningen kommer.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Timdebitering är bättre än månadsrörligt om det blir extrema men hyfsat kortvariga pristoppar. Då kan man ju själv kapa dem genom att slå av huvudbrytaren eller dra ner förbrukningen till praktiskt minimum. Med månadsrörligt blir det automatiskt en obehaglig överraskning när elräkningen kommer.
Ur ett samhällsperspektiv är det givetvis att föredra att alla har den medvetenheten att dra ner på förbrukningen när efterfrågan är hög. Men många har inte den vaksamheten att hela tiden hålla reda på priset. Jag har det i alla fall inte.
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
P
Oro för elpris kommer från att ledande företrädare för elkraft och delvis politik säger att ”vindkraft ger tillräckliga kwh på årsbasis” dvs det kommer att s*#5a sig när det blir oväntat kallt och en pyttestörning läggs ovanpå. Skall marknaden prisa ned förbrukningen så måste den ta i så att folk verkligen stänger ned saker och då måste det vara större prissvängningar än idag. Att vi sedan även rubbar elintensiv industri som får lååånga uppstartstider (dyrt det också) och vi tappar konkurenskraft mot koleldare i öst är illa på ett annat plan. Men brist och obalans kommer att ge oss problem.

Jag kan inte stänga värmepumpen några timmar för att grannen skall tanka Tesslan. Eller så skall vi ”dela” på ett effektfönster och ha strömbegränsare som balanserar mellan våra bilar, allt reglerat i total nivå från nätleverantören som vill skydda ledningarna... så att vi slipper rullande nedstägningar. En utopi för nätägare som inte finns nu. Och en morgon så är inte bilarna laddade för det blev lite brist under natten, så för konsumenten en dystopi.
 
j.erkers
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
j.erkers
P Peken skrev:
Oro för elpris kommer från att ledande företrädare för elkraft och delvis politik säger att ”vindkraft ger tillräckliga kwh på årsbasis” dvs det kommer att s*#5a sig när det blir oväntat kallt och en pyttestörning läggs ovanpå. Skall marknaden prisa ned förbrukningen så måste den ta i så att folk verkligen stänger ned saker och då måste det vara större prissvängningar än idag. Att vi sedan även rubbar elintensiv industri som får lååånga uppstartstider (dyrt det också) och vi tappar konkurenskraft mot koleldare i öst är illa på ett annat plan. Men brist och obalans kommer att ge oss problem.

Jag kan inte stänga värmepumpen några timmar för att grannen skall tanka Tesslan. Eller så skall vi ”dela” på ett effektfönster och ha strömbegränsare som balanserar mellan våra bilar, allt reglerat i total nivå från nätleverantören som vill skydda ledningarna... så att vi slipper rullande nedstägningar. En utopi för nätägare som inte finns nu. Och en morgon så är inte bilarna laddade för det blev lite brist under natten, så för konsumenten en dystopi.
Nej, det är inte under natten som risken för elbrist är som störst, det är på morgonen (oftast ca 07-10) och på kvällen (oftast ca kl 16-19). Kvällsrisken sammanfaller väl med tiden för när elbilsägare kommer hem och laddar bilen...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
j.erkers j.erkers skrev:
Det är - inte! - nätägarna som beslutar om RoBo (roterande bortkoppling eller frånkoppling), det är SVK (Svenska Kraftnät) som gör det.
Källa: Min lilla hjärna...
För er som vill veta mer: [länk]
Tack, vad skall man kalla Svenska kraftnät? Jag trodde de föll under begreppet nätägare också.
 
P Peken skrev:
Att införskaffa en plåtkamin som stående på plåt utanför öppna spisen för max värme till huset, och med sin temporära skorsten upp i öppna spisens rökkanal tätad med mineralull är ett bra första steg.

Men om det blir långvariga nedkopplingar (Texas någon?) hur kan jag koppla in ett eget elverk så att värmepumpen startar? Då får jag högst verkningsgrad på bränslet jag eldar upp.

Enligt rapporten som regeringen fått häromåret så är Sverige redan idag nära gränsen för vad nätet klarar, industriinvesteringar i syd stoppas pga elbrist och en störning i Danmark orsakade nästan nedstängning i Sverige. Smäller en störra transformatorstation/ställverk så tar det månader och i värsta fall år innan regioner fått elen tillbaka. (Inget skämt).

Eller om det blir som utredaren på P1 i morse sa, marknaden får sköta så att det konsumeras el i rätt mängd när det är brist, dvs man betalar inte 1-2 kronor utan kanske 278:- per kwh. Eller 800:-

Sålunda undrar jag då det kommer att vara brist på elektriker om det skulle hända:
Skruvar jag bara ur huvudsäkringarna och kopplar in elverkets tre faser på befintligt trefasuttag på huset?

Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario. Mobilmasterna har reservkraft för ca två timmar, så det blir svårt att ringa och fråga.
Se till att få monterat ett ordentligt reservkraftsuttag redan i dag, så är du förberedd för den dagen det behövs. Bara för att du vill överleva en kris så ger det inte dig rätten att mörda elverkets servicefolk, vilket blir följden ifall du råkar mäta ut spänning på nätet.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
P Peken skrev:
Att införskaffa en plåtkamin som stående på plåt utanför öppna spisen för max värme till huset, och med sin temporära skorsten upp i öppna spisens rökkanal tätad med mineralull är ett bra första steg.

Men om det blir långvariga nedkopplingar (Texas någon?) hur kan jag koppla in ett eget elverk så att värmepumpen startar? Då får jag högst verkningsgrad på bränslet jag eldar upp.

Enligt rapporten som regeringen fått häromåret så är Sverige redan idag nära gränsen för vad nätet klarar, industriinvesteringar i syd stoppas pga elbrist och en störning i Danmark orsakade nästan nedstängning i Sverige. Smäller en störra transformatorstation/ställverk så tar det månader och i värsta fall år innan regioner fått elen tillbaka. (Inget skämt).

Eller om det blir som utredaren på P1 i morse sa, marknaden får sköta så att det konsumeras el i rätt mängd när det är brist, dvs man betalar inte 1-2 kronor utan kanske 278:- per kwh. Eller 800:-

Sålunda undrar jag då det kommer att vara brist på elektriker om det skulle hända:
Skruvar jag bara ur huvudsäkringarna och kopplar in elverkets tre faser på befintligt trefasuttag på huset?

Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario. Mobilmasterna har reservkraft för ca två timmar, så det blir svårt att ringa och fråga.
Om du vill ha en permanent möjlighet till inkoppling av eget elverk, behöver du en nätavskiljare i din ingående nätcentral. Med den väljer du ANTINGEN el från nätet ELLER från ditt elverk. Orsaken att du INTE kan/får ha bägge inkopplade samtidigt, är att ditt elverk aldrig kan garantera att det går i fas med nätet.

Dessutom måste ditt elverk vara trefas OM du har trefas i ditt nät. Värmepump brukar ju vara trefas t.ex.

En nätavskiljare måste en elektriker hjälpa dig med. Min kostade 1.400:- + installation.

Dessutom behöver elektrikern installera en anslutning av ditt elverk till nätavskiljaren.

Det finns automatiska nätavskiljare som startar ditt elverk och kopplar över om nätströmmen försvinner, men de är betydligt dyrare kanske 10.000:- eller så.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett kraftintag på husväggen. På insidan sitter det ett extra trefasuttag vid bergvärmepumpenoch ett vid vattenpumpen. Har sedan 3st enfasuttag som jag får dra sladdar ifrån till kyl/frys å vad jag nu vill driva.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om man lite slarvigt räknar på att elverket har 30% verkningsgrad och bränslet innehåller 9kwh per liter så borde du få ut ungefär 1kwh bensin energi till 1kwh värme genom en värmepump med cop 3.
Förutom att du kan använda elen i huset så är uppvärmningen kanske inte något att hänga i granen.
En kamin skulle jag säga är lättare och mysigare att dra igång om det mest är värme du är ute efter.

1kwh bensin kostar ca 1,5kr så 1kwh värme kostar då 1,5kr.
Vilket motsvarar ett elpris på ca 220öre/kwh
 
  • Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
Glöm fast inkoppling av elverk till ditt hus, riktigt komplicerat.

Valdevs lösning är klart bäst, kräver dock att man har uttag och pluggbar anslutning till sin värmepump.
 
M
Blev nyfiken på generatorn. Obs, endast fråga av nyfikenhet, inget jag kommer realisera. Men hade det varit teoretiskt möjligt att skruva ur dom 3 huvudsäkringarna i fasadmätarskåpet, stänga av huvudbrytaren och sedan mata in trefas med en generator i mitt 400V-uttag?
 
V Valdev skrev:
Jag har ett kraftintag på husväggen. På insidan sitter det ett extra trefasuttag vid bergvärmepumpenoch ett vid vattenpumpen. Har sedan 3st enfasuttag som jag får dra sladdar ifrån till kyl/frys å vad jag nu vill driva.
vad driver du allt med sen då? Undrar en som funderar på att skaffa nånting för villan. Var strömlöst ett par timmar förra veckan och det räckte gott för att man skulle inse att endast bergvärme är typiskt obra om det händer nått. Satan va kallt det blev...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.