haha5810 haha5810 skrev:
Man behöver tillstånd från nätägaren och dom vill ofta inspektera det jordtag som man måste ha.
Sen finns det krav på den elkopplare som ska koppla bort fasta nätet och vara förreglad mot generatormatningen.
Det är inte komplicerat finns färdiga mallar att fylla i och produkter att beställa från grossist. Samt några timmar elektrikerjobb.
Har gjort några sådanna här anläggningar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J J.Hoffa skrev:
Det är inte komplicerat finns färdiga mallar att fylla i och produkter att beställa från grossist. Samt några timmar elektrikerjobb.
Har gjort några sådanna här anläggningar.
Toppen - dela gärna med dig av din erfarenhet. Det är väl det egentliga syftet med detta forum.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
På vilket sätt menar du då?
För det första är en hane/hane koppling direkt regelvidrig och kan vara riktigt farlig vid ovant handhavande.

Du vet inte om mätarens trådning är korrekt.

Utan ett inmätt jordtag så riskerar du ett antal fenomen orsakade av för hög resistens.
 
W WilleR skrev:
Vi hade en modern vedpanna i förra huset. Bad att få den kopplad så att den var en egen krets och kunde matas med ett litet 900w elverk.
Nu jordvärme/värmepump och då behövs bättre grejer, kompressorn lär väl ta en rätt rejäl startström?.
Tittat lite på omkopplarna för "extern matning" typ eget elverk, de är grymt överprissatta! Är ju simpla grejer.
Vi hade fö total "värme failure" för nån månad sen, -18 ute. (Rimlig faktura från v-pumpreparatören!)
Braskamin på BV och 1000W värmefläkt höll 17.5 gr inomhus, räckte för oss.
Men jag har farhågor inför "el i framtiden", (mp) är rent sjukligt rabiata i sin ideologi!
Och Steffe fattar nada...
Som jag skrev tidigare kostade min frånskiljaromkopplare 1400:- känns inte extremt överprissatt alls....

Kombinationen braskamin, flvp och reservelkraft är väl tänkt när elpriset slår i 30:-/kWh-taket, eller nåtleverans3n fallerar.

Gäller bara att ha diesel för några veckor till elverket och bilarna, ved/pellets till braskaminen och elverket underhållet och testköra. Mitt elverk är på 6kW trefas och räcker till hela huset även om inte allt kan gå samtidigt, när Flvpn fått sitt har jag ca 1500W per fas 240v kvar till kylar, frysar, ugn, häll, belysning, TV, internet (fiber + 4g), reservvattenbrunn. Samt truppmina 12 för att hålla "gratis allting mobben" på avstånd, när de får problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Duab verkar ha prisvärda aggregat.
11,000 för detta som klarar 4,8Kw kontinuerlig 3-fas.
1,4L diesel/tim
DUAB-POWER Elverk MDG7500CLE-3 3-fas diesel

Duab har även reservkraftsomkopplare som är godkänd.
DUAB-POWER Reservkraftsomkopplare RI 16 3-fas 16A
Köpte mitt verk på Jula 6kW trefas luftkyld - där den varma luften tas om hand av FLVP´n - för 6.000:- för några år sedan, har fungerat hur bra som helst!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Duab verkar ha prisvärda aggregat.
11,000 för detta som klarar 4,8Kw kontinuerlig 3-fas.
1,4L diesel/tim
DUAB-POWER Elverk MDG7500CLE-3 3-fas diesel

Duab har även reservkraftsomkopplare som är godkänd.
DUAB-POWER Reservkraftsomkopplare RI 16 3-fas 16A
Precis som mitt verk från Jula ser ut, fast det är rött istf blått och kostade 6.000:- det drar typ en liter i timmen på tomgång, men betdyligt mer vid högt effektuttag.
 
C
P Peter_Ker skrev:
Inga problem att köra Alkylatbensin så länge man inte blandar fram och tillbaka mellan vanlig bensin och alkylat.
Förutom att den kostar typ 30 spänn litern då (om man köper den på 200l fat).
Går ju åt lite bränsle om man skall värma upp huset.
 
M
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
Finns ju färdig frånskiljare som en del skriver.
Det är ju CE-märkta produkter som är till för just detta....

Kan tänka mig att nätägaren kräver anmälan av den elektriker som kopplar in den, så att den hamnar på deras lista, samma som t.ex. solcellsanläggningar.

Svårare än så bör det inte vara...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P Peken skrev:
Priser på el, 2021-02-01 så var kwh priset på el 202,76 öre på Nordpool !! (Elbörsen som sätter priset på rörligt, baserat på dyraste källan, inte majoriteten eller medelvärdet...)

Dvs över tjugo kronor, kl 08 och kl 17 igen. Detta utan någon katastrof eller störning.

Det år 2020 lärt oss är: Det kan alltid bli värre.
Så jag tror man skall fundera lite. Därav denna tråd.

Rörligt på timme, kombinerat med autogiro kan bli spännande. (Ja, jag tänker på killen i Texas där de drog ca 70.000 kr direkt på kontot, innan ens fakturan hunnit ut.) Skall en app varna så att jag kan be grannen stänga av värmepumpen och dra ut laddningen på bilen? Och starta elverket.

Siffersugna kan kika på:
[länk]
Är inte 202,76 öre lite över 2 kronor?
 
Fråga om 3-fas elverk.

Antag att elverket är specat för 3000 W. För att göra det enkelt är detta 1000W per fas. Detta är mao 4,3 A per fas som kan belastas utan problem. Nu frågan.

Antar att jag belastar fas 1 med 1A (230W), fas 2 med 1A (230W), och fas 3 med 10A (2300W). Jag är totalt under 3000W, men är långt över de 1000W som varje fas kan belastas med i exemplet ovan.

Är detta ok? Är elverket byggt för att kunna ta ut i princip all last på en fas?
 
P P-son83 skrev:
Finns ju färdig frånskiljare som en del skriver.
Det är ju CE-märkta produkter som är till för just detta....

Kan tänka mig att nätägaren kräver anmälan av den elektriker som kopplar in den, så att den hamnar på deras lista, samma som t.ex. solcellsanläggningar.

Svårare än så bör det inte vara...
Det sa min elektriker med. Så jag ringde nätägaren som inte hade en susning om vem och varför och vad som skulle anmälas??
 
TT4F TT4F skrev:
Är detta ok? Är elverket byggt för att kunna ta ut i princip all last på en fas?
Räkna med att det inte är byggt för detta. Det borde framgå av dokumentationen. Finns det ens trefaselverk med så låg effekt som 3 kW?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.