A Avemo skrev:
Räkna med att det inte är byggt för detta. Det borde framgå av dokumentationen. Finns det ens trefaselverk med så låg effekt som 3 kW?
Det var ett exempel - men det finns 3-fas 4300 W elverk och det jag undrar över är principen.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...verk/bensindrivna-elverk/elverk-004973/#tab04


Skärmdump av teknisk data för 3-fas 4300 W bensindrivet elverk från en webbshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
haha5810 haha5810 skrev:
Glöm fast inkoppling av elverk till ditt hus, riktigt komplicerat.

Valdevs lösning är klart bäst, kräver dock att man har uttag och pluggbar anslutning till sin värmepump.
Varför ska han glömma det? För att du tycker det är komplicerat?
Det är faktiskt ganska enkelt, men jag gissar på att du inte har det?
 
Ska jag tolka 4,3 KW (230V) som att den klarar 4300W (18A) på en fas???
 
T Taxture skrev:
Elverk är väl bäst vid ”kortare” störningar?
Kanske upp till två veckor.....
Har själv för att klara viktiga funktioner som vatten och grundvärme.....
Har iofs även batteribackup med inverter......
Klarar c:a ett dygn på ett standard bilbatteri
Ett dygn på ett bilbatteri? Det är cirka 1000Wh, du kan då köra 40W kontinuerligt i ett dygn. Det blir inte mycket värme det...? Kanske ett litet hus du har. Prova med ett värmeljus istället ;).
 
N Nisken skrev:
Det sa min elektriker med. Så jag ringde nätägaren som inte hade en susning om vem och varför och vad som skulle anmälas??
Maila istället.
Så har du det dokumenterat att du försökt.
Förmodligen kommer mailet cirkulera tätt då också.

Fråga bara om montage av frånskiljare för reservdrif, inget annat.
 
P Peken skrev:
Att införskaffa en plåtkamin som stående på plåt utanför öppna spisen för max värme till huset, och med sin temporära skorsten upp i öppna spisens rökkanal tätad med mineralull är ett bra första steg.

Men om det blir långvariga nedkopplingar (Texas någon?) hur kan jag koppla in ett eget elverk så att värmepumpen startar? Då får jag högst verkningsgrad på bränslet jag eldar upp.

Enligt rapporten som regeringen fått häromåret så är Sverige redan idag nära gränsen för vad nätet klarar, industriinvesteringar i syd stoppas pga elbrist och en störning i Danmark orsakade nästan nedstängning i Sverige. Smäller en störra transformatorstation/ställverk så tar det månader och i värsta fall år innan regioner fått elen tillbaka. (Inget skämt).

Eller om det blir som utredaren på P1 i morse sa, marknaden får sköta så att det konsumeras el i rätt mängd när det är brist, dvs man betalar inte 1-2 kronor utan kanske 278:- per kwh. Eller 800:-

Sålunda undrar jag då det kommer att vara brist på elektriker om det skulle hända:
Skruvar jag bara ur huvudsäkringarna och kopplar in elverkets tre faser på befintligt trefasuttag på huset?

Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario. Mobilmasterna har reservkraft för ca två timmar, så det blir svårt att ringa och fråga.
Seriösa elverk har ren sinus. Inverterelverk är känsligare och svindyra som trefasverk.
Vanliga tradionella elverk har lite "svängmassa" dvs beroendepå generatorstorlek destå bättre klarar de pikströmmar. Jag har två elverk där generatorn är betydligt större än vad motorn klarar av att driva fullt ut. Generatorn kan leverera 11 KVA ( ca 10 kwh) Men motorn klarar bara av att vrida generatorn ca 7 KVA kontinuelig ström. Fördelen är att detta elverk man klara pikströmmar som pågår i några sekunder bättre än med ett elverk som har generator som är exakt dimentionerad efter motorn. Motorstarter. svetsar mm. Det klarar även högre snedbelastning av faserna kör jag trefas kan jag plocka ut ca 9 ampere per fas. kör jag en fas klarar detta nästa 20 ampere. Om jag minns rätt kan man snedbelasta ca 40 %. Många trefas elverk har detta problem att de faktiskt inte klarar av att köra 16 ampere på en fas .

Det finns olika genratorer med olika mängd " poler" 2 poler = 3000 varv för att få frekvensen 50hz.
4 poler 1500 varv generator för att få 50 hz . 8 poler 750 osv.

3000 varv generator är helt klart billigast. fungerar helt ok menär mera lämpade för bensin, finns dock för diesel.
Nackdelen med diesel är att den börjar suga i sig rätt mycket diesel vid 3000 varv.

1500 varv generator är stabilare och är olämpliga att köra med bensin om det inte är en lite större motor med ev nedväxling. Diesel är 1500 varv ideialiskt varvtal.

För hemmabruk reservklarft hade jag satsat på bensin med en pålitlig hondamotor.

Om du ska göra en fulkoppling så måste du bli av med nollan / pen ledare.Annars kommer jordfelsbrytare på elverket lösa.
Enklast är att ha en 4 polighuvudströmbrytare som du slår av vid elavbrott. Sen kan du mata ditt hus med en hane-hane trefaskabel. Inget att rekommendera. Reservkraft omkopplare är att föredra. Det går att bygga smarta sådana själv med kontaktorer. Så fort nätspänningen går så switchar den över. Dock måste man ha nån smart start till elverket.
 
  • Gilla
Jsbrsf och 5 till
  • Laddar…
O Olle Johanson skrev:
Seriösa elverk har ren sinus. Inverterelverk är känsligare och svindyra som trefasverk.
Vanliga tradionella elverk har lite "svängmassa" dvs beroendepå generatorstorlek destå bättre klarar de pikströmmar. Jag har två elverk där generatorn är betydligt större än vad motorn klarar av att driva fullt ut. Generatorn kan leverera 11 KVA ( ca 10 kwh) Men motorn klarar bara av att vrida generatorn ca 7 KVA kontinuelig ström. Fördelen är att detta elverk man klara pikströmmar som pågår i några sekunder bättre än med ett elverk som har generator som är exakt dimentionerad efter motorn. Motorstarter. svetsar mm. Det klarar även högre snedbelastning av faserna kör jag trefas kan jag plocka ut ca 9 ampere per fas. kör jag en fas klarar detta nästa 20 ampere. Om jag minns rätt kan man snedbelasta ca 40 %. Många trefas elverk har detta problem att de faktiskt inte klarar av att köra 16 ampere på en fas .

Det finns olika genratorer med olika mängd " poler" 2 poler = 3000 varv för att få frekvensen 50hz.
4 poler 1500 varv generator för att få 50 hz . 8 poler 750 osv.

3000 varv generator är helt klart billigast. fungerar helt ok menär mera lämpade för bensin, finns dock för diesel.
Nackdelen med diesel är att den börjar suga i sig rätt mycket diesel vid 3000 varv.

1500 varv generator är stabilare och är olämpliga att köra med bensin om det inte är en lite större motor med ev nedväxling. Diesel är 1500 varv ideialiskt varvtal.

För hemmabruk reservklarft hade jag satsat på bensin med en pålitlig hondamotor.

Om du ska göra en fulkoppling så måste du bli av med nollan / pen ledare.Annars kommer jordfelsbrytare på elverket lösa.
Enklast är att ha en 4 polighuvudströmbrytare som du slår av vid elavbrott. Sen kan du mata ditt hus med en hane-hane trefaskabel. Inget att rekommendera. Reservkraft omkopplare är att föredra. Det går att bygga smarta sådana själv med kontaktorer. Så fort nätspänningen går så switchar den över. Dock måste man ha nån smart start till elverket.
TACK Olle - det är människor som du som gör att jag älskar detta forum :heart:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
”Om du ska göra en fulkoppling så måste du bli av med nollan / pen ledare.Annars kommer jordfelsbrytare på elverket lösa.[/QUOTE]”

OK - fattar att PEN från nätägaren måste kopplas bort för att inte JFB ska lösa Men måste elverket ha externt jordspett eller liknande för att skapa den nya PEN?
 
De MacGyver-inkopplingar av elverk bakvägen via uttag och liknande som beskrivs av flera skribenter i tråden är direkt idiotiska och ska inte praktiseras. Det som ser ut att "fungera" har inte den säkerhet som krävs vid fel, det är en laddad pistol. Den är tråden är det värsta jag läst på länge.

Teknik och säkerhet vid inkoppling av reservkraft finns det otaliga trådar kring i elforumet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De MacGyver-inkopplingar av elverk bakvägen via uttag och liknande som beskrivs av flera skribenter i tråden är direkt idiotiska och ska inte praktiseras. Det som ser ut att "fungera" har inte den säkerhet som krävs vid fel, det är en laddad pistol. Den är tråden är det värsta jag läst på länge.

Teknik och säkerhet vid inkoppling av reservkraft finns det otaliga trådar kring i elforumet.
När det varit minus 10 grader i en vecka och man inte har någon el så låter McGyver som en bra lösning.

Och det är nu man måste lära sig, inte när nätet varit nere i en vecka.

Men jag håller med dig om att det inte är en lösning för en normal fredagsmys med familjen om elen är borta i 2 timmar och det är 18 grader varmt ute. Försöker bara lära mig :rolleyes:
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
När det varit minus 10 grader i en vecka och man inte har någon el så låter McGyver som en bra lösning.

Och det är nu man måste lära sig, inte när nätet varit nere i en vecka.

Men jag håller med dig om att det inte är en lösning för en normal fredagsmys med familjen om elen är borta i 2 timmar och det är 18 grader varmt ute. Försöker bara lära mig :rolleyes:
Fast det försvarar ju inte faktumet att strömmen kan gå ut på ledningsnätet och hamna i den stackars ledningsmontören som kämpar för att ni ska få strömmen tillbaka. Det finns ju anledningar till att reservkraft inte får kopplas in hur som helst.
Men i alla krislägen så är människan väldigt egoistisk, bara jag har ström, det gör väl inget om lilla jag åker till fjällen mitt i en pandemi o.s.v.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Ja, man får inte utsätta andra för fara bara för att man själv är desperat efter ström.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
När det varit minus 10 grader i en vecka och man inte har någon el så låter McGyver som en bra lösning.

Och det är nu man måste lära sig, inte när nätet varit nere i en vecka.

Men jag håller med dig om att det inte är en lösning för en normal fredagsmys med familjen om elen är borta i 2 timmar och det är 18 grader varmt ute. Försöker bara lära mig :rolleyes:
Som sagt är du helt fel ute, lär dig istället hur saker fungerar och hur man kan göra imnan du får problem. Stolligheter likt det som skrevs förut har inget med olika McGywer lösningar att göra. Det är inga problem att göra såna på ett bra och säkert sätt även utom reglementet om det verkligen krävs. Men de fallen är väldigt få och inte i närheten av det tråden syftar på, dessutom inte dyrt eller besvärligt att göra helt rätt formellt också.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Fast det försvarar ju inte faktumet att strömmen kan gå ut på ledningsnätet och hamna i den stackars ledningsmontören som kämpar för att ni ska få strömmen tillbaka. Det finns ju anledningar till att reservkraft inte får kopplas in hur som helst.
Men i alla krislägen så är människan väldigt egoistisk, bara jag har ström, det gör väl inget om lilla jag åker till fjällen mitt i en pandemi o.s.v.
men det är väl självklart att man ser till att strömmen inte går bakåt ut till elnätet. Är du dum på riktigt?
 
  • Gilla
Olle Johanson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.