P Peken skrev:
Att införskaffa en plåtkamin som stående på plåt utanför öppna spisen för max värme till huset, och med sin temporära skorsten upp i öppna spisens rökkanal tätad med mineralull är ett bra första steg.

Men om det blir långvariga nedkopplingar (Texas någon?) hur kan jag koppla in ett eget elverk så att värmepumpen startar? Då får jag högst verkningsgrad på bränslet jag eldar upp.

Enligt rapporten som regeringen fått häromåret så är Sverige redan idag nära gränsen för vad nätet klarar, industriinvesteringar i syd stoppas pga elbrist och en störning i Danmark orsakade nästan nedstängning i Sverige. Smäller en störra transformatorstation/ställverk så tar det månader och i värsta fall år innan regioner fått elen tillbaka. (Inget skämt).

Eller om det blir som utredaren på P1 i morse sa, marknaden får sköta så att det konsumeras el i rätt mängd när det är brist, dvs man betalar inte 1-2 kronor utan kanske 278:- per kwh. Eller 800:-

Sålunda undrar jag då det kommer att vara brist på elektriker om det skulle hända:
Skruvar jag bara ur huvudsäkringarna och kopplar in elverkets tre faser på befintligt trefasuttag på huset?

Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario. Mobilmasterna har reservkraft för ca två timmar, så det blir svårt att ringa och fråga.
ÄR det en luft luft sätt bara i kontakten direkt i kraftverket om det är mindre 2 fas är det 3 fas Kraftverk sätt byggcentral emellan anslut..Har liknande ang cirkpumpen inne kapat ledningen till nätet
Satt stickdosa och stick kontaktstick på sladden till cirkpumpen kan dra ut vid strömbortfall och köra med förlängningsladdd via kraftverket.Mycket enkel säkerv lösning då är strömmen bruten i alla läge om den kommer tillbaka..

X xLnT skrev:
Varför ska du koppla bort PEN för? För att någon på forumet skriver det, tycker du det är att vara källkritisk?
Hur många andra trådar här har du läst om ämnet?
Lustigt att alla är så aggressiva när jag gång på gång klargör att jag bara vill ha info?

Läste en tråd och inlägget nedan som jag uppfattar att man absolut bör bryta PEN vid reservkraft. Är det fel??

Skärmdump från diskussionsforum visar en elektroteknisk schematisk bild och en text om att bryta PEN vid reservkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Vet inte hur lagligt det är, men man kan ju sätta ett trefasuttag, förslagsvis 32 amp, efter mätarskåpet och mata huset via handske. Sedan drar man bara ur handsken och sätter in den i elverket. En bättre fullösning än att bakmata i alla fall.
Det är ju så man gör
Man slår ifrån sin reservkraftsomkokopplare, och matar centralen med inkommande i handsken istället.

Men omkopplare krävs.
För man man inte skall råka bakmata, eller att den skall kunna komma konstigheter nätspänningen återgår till det normala.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Läste en tråd och inlägget nedan som jag uppfattar att man absolut bör bryta PEN vid reservkraft. Är det fel??
Länka gärna till inlägget i stället för att bara visa en bild av det. Då blir det lättare att se sammanhanget. I texten som syns på bilden ser jag att det måste finnas ett eget jordtag. Inte att man måste bryta PEN. Vidare ser jag en rekommendation att fundera på om man verkligen måste driva hela huset eller om det är bättre att bara koppla elverket direkt till förbrukare.

Det är här jag tycker att det hamnat lite snett. Om man hamnat i en situation att man har ett elverk hemma när det är kallt och ett långvarigt strömavbrott. Självklart använder man elverket. Men säg inte att det är av nöden påkallat att bakmata ett trefasuttag för att få el i hela huset. Det finns alltid bättre lösningar än detta. Gör man det enkelt för sig drar man en sladd genom dörren direkt till diverse förbrukare. Gör man det seriösare så har man ett intag på husväggen kopplat till ett fåtal uttag på strategiska ställen i huset. Alltså ett helt separat system. Sedan kan man förstås lyxa till det med eget jordtag och reservkraftsomkopplare om man vill.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Lustigt att alla är så aggressiva när jag gång på gång klargör att jag bara vill ha info?

[bild]
Det är ganska typiskt för en viss kategori människor att de förväxlar ifrågasättande för aggressivitet.
Jag är inte det minsta aggressiv, jag tycker du bör läsa och begrunda mer.
Du har missuppfattat budskapet i Bo’s inlägg i tråden du hänvisar till.
Om du sakligt kunde ställa frågan utifrån ditt tänkta scenario och förutsättningar hade du säkert redan fått ett behjälpligt svar.
Många på forumet vill att personerna som ställer frågor ska ta sig tiden att verkligen förstå hur saker fungerar, inte bara få en lösning presenterad för sig.

P P-son83 skrev:
Det är ju så man gör
Man slår ifrån sin reservkraftsomkokopplare, och matar centralen med inkommande i handsken istället.

Men omkopplare krävs.
För man man inte skall råka bakmata, eller att den skall kunna komma konstigheter nätspänningen återgår till det normala.
Jag tolkade förslaget på så vis att uttaget skulle utgöra omkopplaren. Inkommande servis till ett 32A uttag. En kort anslutningskabel på centralen med en handske som är ijackad i uttaget. Vid reservkraft jackar man ur handsken ur uttaget och sätter den i stället i elverket. Jag kan inte yttra mig om ifall det skulle vara tillåtet. Men jag skulle alla gånger rekommendera det som en mycket mindre dålig lösning än att bakmata ett uttag.

M
TT4F TT4F skrev:
PEN-ledaren är ju gemensam med nolla/jord. Får du kortis i en apparat så kan ju strömmen gå genom nolla/jord ut på nätet istället. På min central har jag en nollskruv som man ska skruva ut om man ska...ehh..om elektrikern ska göra något.

Vi grävde av en serviskabel vid ett tillfälle. Skopan gjorde så att strömmen hoppade från en fas till pen-ledaren och det gick halvbra för den fastighetens kyl/frys, bergvärmepump mm.:)

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
PEN-ledaren är ju gemensam med nolla/jord. Får du kortis i en apparat så kan ju strömmen gå genom nolla/jord ut på nätet istället. På min central har jag en nollskruv som man ska skruva ut om man ska...ehh..om elektrikern ska göra något.

Vi grävde av en serviskabel vid ett tillfälle. Skopan gjorde så att strömmen hoppade från en fas till pen-ledaren och det gick halvbra för den fastighetens kyl/frys, bergvärmepump mm.:)
Var har du fått för dig det?
Jag har aldrig sett att någon elektriker lossat förbindelsen mellan N och PE i centralen vid arbete i anläggningen. Varför skulle man göra det enligt dig?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har aldrig sett att någon elektriker lossat förbindelsen mellan N och PE i centralen vid arbete i anläggningen. Varför skulle man göra det enligt dig?
Kanske bara jag som missuppfattar dig men jag upplever dig som väldigt aggressiv, även mot andra. Om jag har fel så ber jag om ursäkt.

P Peken skrev:
Jag frågar inte efter lagar och regelverk, utan funktion för att överleva ett krisscenario.
Men nu är det så att du får inte leva på andra bekostnad. Riktigt där är vi inte ännu. Du får hitta en lösning utan att ha ihjäl andra personer. Och låt dig inte skrämmas av USA, riktigt så korkade är vi inte på denna sida Atlanten.

1. Har du ett mindre elverk så har det uttag. Så sätt stickpropp på LVPn och det du behöver driva som verket orkar med.

2. Har du ett större elverk och tvunget och akut måste koppla in det på hela huset utan att ha något materiel för detta, så kapa inkommande ledning från nätet, faser och PEN, så att din anläggning blir helt fristående. Se till att du har ett jordfelsskydd som fungerar. Att koppla ett elverk med jordfelsövervakning mot ett TN-C-system kräver lite eftertanke.

3. Att sätta en stickpropp på hela huset är visserligen inte förbjudet men inte speciellt praktiskt. Det kräver först och främst att man har en TN-S-ledning till huset. Om man vill ha ett uttag från nätet kräver det skydd av JFB om man inte låser in det.

4. Vill man att även fru och barn ska kunna starta reservkraften så behövs reservkraftsomkopplare så att allting är färdig och anslutet, bara vrida om och starta. Här vill nätägaren ha en anmälan.

Jordtag behövs i den egna anläggningen i samtliga fall utom det första. Och se till att jordfelsskyddet fungerar. I praktiken krävs JFB.

Mer information finns på elforumet. Du kan väl sammanställa dessa trådar så att vi får en samlad bild här.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vid isolationsprovning av en anläggning utan jordfelsbrytare kan man behöva öppna nollskruven. Om man inte har full förståelse för vad skruven gör finns det egentligen bara en sak att veta om den. Öppna den aldrig under några omständigheter när det är spänning i centralen.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför ska du koppla bort PEN för? För att någon på forumet skriver det, tycker du det är att vara källkritisk?
Hur många andra trådar här har du läst om ämnet?
xLnT
Nu skriver Bo Siltberg klart och tydligt (Tack Bo) att PEN ska kopplas bort vid reservkraft. Så då litar jag på det - eller borde jag vara källkritisk mot det också?
Om det borde finnas någon kritik är det väl att du ifrågasätter varför jag skrev att jag ska koppla bort PEN?
Iom det så indikerar du att det är fel, vilket det uppenbarligen (om Bo inte har fel) inte är.
Förstår inte vad du vill åstadkomma mer än att skapa förvirring och dålig stämning?
Nu har jag fått alla svar på mina frågor iom Bo’s sammanfattning och tackar för det :love:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
xLnT
Nu skriver Bo Siltberg klart och tydligt (Tack Bo) att PEN ska kopplas bort vid reservkraft. Så då litar jag på det - eller borde jag vara källkritisk mot det också?
Om det borde finnas någon kritik är det väl att du ifrågasätter varför jag skrev att jag ska koppla bort PEN?
Iom det så indikerar du att det är fel, vilket det uppenbarligen (om Bo inte har fel) inte är.
Förstår inte vad du vill åstadkomma mer än att skapa förvirring och dålig stämning?
Nu har jag fått alla svar på mina frågor iom Bo’s sammanfattning och tackar för det :love:
Du verkar inte vilja förstå hur det hänger ihop.
Så kapa du allt mot nätägaren så får du hoppas din anläggning uppfyller de kraven som behövs för att köras med reservkraftverk. Då är det iaf bara du och de i ditt hushåll som kan bli drabbade.
Får man fråga hur du har tänkt kolla så din anläggning är driftsäker vid reservkraft? Eller tänker du chansa?

TT4F TT4F skrev:
Kanske bara jag som missuppfattar dig men jag upplever dig som väldigt aggressiv, även mot andra. Om jag har fel så ber jag om ursäkt.
Som jag förklarade, jag är inte aggressiv, men jag förstår att du kanske upplever mig som det. Vissa tycker det är jobbigt att bli ifrågasatt och ombedd att förklara hur man resonerar.

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu är det så att du får inte leva på andra bekostnad. Riktigt där är vi inte ännu. Du får hitta en lösning utan att ha ihjäl andra personer. Och låt dig inte skrämmas av USA, riktigt så korkade är vi inte på denna sida Atlanten.
Nej kanske inte, men det är bland annat denna info som oroar, att vi saknar beredskap:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...allvarliga-elfel-morkas-av-ansvarig-myndighet

Samt att vi redan stoppar stora industriinvesteringar i syd pga el-brist.

Samt nr 2 (eller 3?) att anledningen till att vi har olika regioner med olika elpriser beror på: Vi la ned det helt galet placerade Barsebäck (två mil från ett grannlands huvudstad...de svenska vakttornen) och när vi då saknar överföringskapacitet nord->syd så ville vi höja priset för Danmark. Det fick vi inte för EU, såvida vi inte själva tog olika mycket betalt inom landet...där av regionerna på el-priset i landet.

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.