Krilleman
Markkollektor vet jag att olika kör med PN8 eller PN10. Inget jag normalt pysslar med dock "utanför huset" så att säga. Det är borrfirman som löser.

Tappvatten är minst PN10 med blå stripe om man ska följa gängse normer.

PN6 kör man på tryckavlopp. Men då är det brun stripe.

Jag såg att vissa vattenutkast av min modell har en backventil efter kranen, bör jag sätta det på min också?
tänkte ju ha vattentryck på pem slangen för det mesta

• Vattenutkastare av metall med svängbar kran och anslutning för PEM-slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
M Mapet890 skrev:
Jag såg att vissa vattenutkast av min modell har en backventil efter kranen, bör jag sätta det på min också?
Du har en backventil inbyggt i din vattenutkastare (Benämns ofta skyddsmodul EB")
Den räcker för en vanlig villa.

Här sitter den på din utkastare, direkt mot bakstycket.

Vattenutkastare med backventil och tillbehör för montering på vägg.
Skapa konto

Dubbla backventiler sitter ofta på offentliga byggnader.

Men dom brukar generellt ha högre krav på återsug.

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har en backventil inbyggt i din vattenutkastare (Benämns ofta skyddsmodul EB")
Den räcker för en vanlig villa.

Här sitter den på din utkastare, direkt mot bakstycket.

[bild]
Dubbla backventiler sitter ofta på offentliga byggnader.

Men dom brukar generellt ha högre krav på återsug.
Aha, tack för svaret 🙏

Fördelen med backventil på utloppet på utkastaren är att man slipper få hela slangens tryck (och vatten) via utkastarens dränering tex när utkastaren stängs med slangen påkopplad och spolmunstycket stängt.

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Fördelen med backventil på utloppet på utkastaren är att man slipper få hela slangens tryck (och vatten) via utkastarens dränering tex när utkastaren stängs med slangen påkopplad och spolmunstycket stängt.
Absolut en fördel, men nackdelen är som FMM själva skriver, frysrisk föreligger.

Och på något konstigt sätt kommer kylan när "ingen" trodde den skulle komma... ❄❄

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4316696.pdf

Text från dokument om användning av självdränerande trädgårdskran för att förhindra frostskador.

Krilleman Krilleman skrev:
Absolut en fördel, men nackdelen är som FMM själva skriver, frysrisk föreligger.

Och på något konstigt sätt kommer kylan när "ingen" trodde den skulle komma... ❄❄

[länk]

[bild]
Just detta har jag också läst. Någon sa att det kan vara en fördel att ha en backventil på utloppet för att kranen annars kan stå och droppa om jag har ständigt vattentryck på och lång slang..?

Hej, jag lyckades dra sönder packningen mellan den lekande muttern och prk kopplingen, är prk kopplingen inte tillräckligt platt i änden eller drog jag för hårt?

• En närbild av en koppling med skadad packning mellan en mutter och en PRK-anslutning.
    Skapa konto
  • Närbild av en vattenkran med metallmuttrar och PRK-koppling monterad på en stenvägg.
    Skapa konto
  • Skadad packning på PRK-koppling med lösgängad mutter i solljus, mot bakgrund av en vit vägg.
    Skapa konto
tommib
Med all sannolikhet drog du för hårt.

tommib tommib skrev:
Med all sannolikhet drog du för hårt.
Du tycker den ser tillräckligt platt ut?

tommib
Ja. Framför allt har jag flera sådana kopplingar själv som jag har dragit mot packning.

tommib tommib skrev:
Ja. Framför allt har jag flera sådana kopplingar själv som jag har dragit mot packning.
Ok, det är en 20 mot pem sen r15

Uppdatering

Såhär blev det vid vattenutkastaren.
Slangen var lite bockig att få till, vill helst inte kapa den.
Hoppas det är ok att ha den lite böjd sådär.

• Vattenutkastare på stenvägg med ansluten lätt böjd svart slang och växter nedtill.
    Skapa konto
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Krilleman
Inga konstigheter alls beträffande böjningen. Kör!

Plus i kanten för dubbla backventiler. 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.