R15 = konisk rörgänga som behöver gängtätning, typ gängtejp eller lin+pasta. Den täter mer ju hårdare man drar. et är en sådan gänga på PRK-delen
G15 = rak gänga som oftast har en plan topp för packning. Din utkastare funkar ju bra med t.ex. en Gardena-koppling som har en packning.

Du behöver alltså en koppling med en lekande mutter och packning. En sådan här t.ex.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rak-koppling-g15-lekande/

Metall rak koppling med G15-lekande mutter och plan topp för packning, avsedd för vattenutkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
R15 = konisk rörgänga som behöver gängtätning, typ gängtejp eller lin+pasta. Den täter mer ju hårdare man drar. et är en sådan gänga på PRK-delen
G15 = rak gänga som oftast har en plan topp för packning. Din utkastare funkar ju bra med t.ex. en Gardena-koppling som har en packning.

Du behöver alltså en koppling med en lekande mutter och packning. En sådan här t.ex.
[länk]

[bild]
Tack för bra info.!
Kan jag koppla min prk med utvändig gänga på den du länkade?
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-20x15r-utv/

Den du länkade finns inte på så många butiker, vet du om det finns någon likvärdig produkt att få tag på? Jag har googlat en hel del men det verkar svårt vad jag kan se.

M Mapet890 skrev:
Tack för bra info.!
Kan jag koppla min prk med utvändig gänga på den du länkade?
[länk]

Den du länkade finns inte på så många butiker, vet du om det finns någon likvärdig produkt att få tag på? Jag har googlat en hel del men det verkar svårt vad jag kan se.
Ja, men du behöver som sagt gängtejp mellan PRK och den fasta delen (R15) i kopplingen. Packning i andra ändan, men den följer ju med.

RSK 8505002, för övrigt om du skall leta på andra ställen.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, men du behöver som sagt gängtejp mellan PRK och den fasta delen (R15) i kopplingen. Packning i andra ändan, men den följer ju med.

RSK 8505002, för övrigt om du skall leta på andra ställen.
Jag förstår 👍
Om man kollar exempelvis Ahlsell så står det att det är lekande mutter på båda sidor, gäller det att ta bort packningen då och köra gängtejp mot prk?

tommib
Nej. PRK funkar utmärkt mot packning.

Kan vara bra att veta att R resp G används lite hur som helst så man kan inte lira på att det är som Johan säger.

Jag tycker dock att det är att krångla till det med lekande mutter. Jag hade lossat tryckskruven mot PEM-slangen. Eller ännu hellre satt en T-koppling med kulventil på för tömning och inte skruvat något alls.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
[/QUOTE]
tommib tommib skrev:
Nej. PRK funkar utmärkt mot packning.
Stämmer ju. De brukar ju vara helt platta i gängändan.

Lekande mutter kan vara bra om det blir bökigt att kränga av kopplingen. T-koppling med ventil funkar ju dock lika bra,

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Vattenutkastare med T-rör, kulventil och Gardenakoppling monterade på en vägg.
Skapa konto

Så här ser det ut hos mig. T-rör 15x15x15inv, en 90-gradersvinkel inv-utv och därefter PRK in i den. Åt andra hållet en kulventil med G15utv åt bägge håll (råkade ha en liggande) och en gardenakoppling som jag också använder för att tömma allt. Eller ja, jag tömmer från andra hållet med tryckluft men jag öppnar i denna ände.

Ingenting monteras bort för vintern men det är viktigt att alla kulventiler är i öppet läge, annars fryser de sönder. Själva utkastaren är frostsäker och funkar bra trots att det står att man inte garanterar att den tömmer sig om det sitter något kopplat på den.

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Tack för alla svar, grejen är att jag vill ha nåt som är driftsäkert så jag kan lämna vattentrycket på fram till växthuset utan att oroa mig. Sen vill jag ha något som är någorlunda smidigt att skruva bort från vattenutkastaren.

Fortsätt jättegärna komma med förslag, vet fortfarande inte riktigt hur jag ska lösa det, vill helst ha en lekande mutter högst upp.

tommib
Varför vill du kunna skruva bort det från utkastaren?

Driftsäkert = skruvade kopplingar. Jag skulle inte lita på några snabbkopplingar för kontinuerlig trycksättning med vattenledningstryck. Kanske klokopplingar men troligen inte ens det.

tommib tommib skrev:
Varför vill du kunna skruva bort det från utkastaren?

Driftsäkert = skruvade kopplingar. Jag skulle inte lita på några snabbkopplingar för kontinuerlig trycksättning med vattenledningstryck. Kanske klokopplingar men troligen inte ens det.
Ja precis, jag vill ha skruvade kopplingar!

7ender
Jag är mycket nöjd med kopplingen med lekande mutter. Har det på flera ställen.

Utomhuskran med anslutna slangar och lekande mutter för snabbkoppling mot trävägg.
Skapa konto

7ender 7ender skrev:
Jag är mycket nöjd med kopplingen med lekande mutter. Har det på flera ställen.

[bild]
Ser bra ut, är det den kopplingen vi länkat med dubbel mutter?

7ender
M Mapet890 skrev:
Ser bra ut, är det den kopplingen vi länkat med dubbel mutter?
Japp. Delarna hos Rinkaby heter:

PRK 403 20x15R utv (för 2 mm PEM)
Metall Rak koppling G15 lekande

7ender 7ender skrev:
Japp. Delarna hos Rinkaby heter:

PRK 403 20x15R utv (för 2 mm PEM)
Metall Rak koppling G15 lekande
Tack så mycket 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.