Rebeckaf skrev:
Hjälper det något om jag skruvar av bakplåten och fotar där? Eller ska jag ringa en spisreparatör som någon föreslog (och förlora ännu mer pengar potentiellt). Eller ska jag se loppet som kört och åka till Elgiganten?!
Det kanske går att bygga om den med hjälp av delar från den holländska varianten? Annars får du försöka sälja tillbaka den till öriket den kom ifrån ;) Lite kuriosa är att anledningen till att det är på det här viset är att britterna av historiska skäl (kopparbrist efter kriget) kör med ringmatade system i bostäderna varje slinga vanligen är avsäkrad 32A. Sedan har man separata säkringar i stickpropparna till de anslutna apparaterna.

Redigerat:
Engelsmän har för vana att lägga in elkablarna i putsen på väggarna utan skyddsrör. Drar man en spik igenom brinner spiken av i stället för att säkringen går, smart!

Elementspänningen bör vara på 230volt.
Bör gå att koppla om invändigt. och fördela värmezonerna (plattor, ugn) på tre faser.
Men då gäller ej CE märkningen.....Det kan ha en förklaring att elektrikern inte vill koppla om innuti spisen.

en normal svensk 3-fas spis brukar ligga på ca 10500W
din spis ville ha lite mer "kräm".

Enklast är nog att köpa en spis för svenska marknaden, (nästa gång)

Rebeckaf skrev:
Helt nytt hus. Perilexuttag monterat igår av elektriker efter att han tittat på spisen(s utsida och manual) och skakat på huvudet och sagt att jag nog får köpa en ny spis. I huset finns nu tre faser som alla är "enskilda" dvs det ligger inget annat på dem. Fler funderingar så svara jag gärna!
det elektrikern menar med tre faser som alla är enskilda är följande,
Det finns tre säkringar i din elcentral som är till för spisen.

det är samma tre faser som dina huvudsäkringar.

exempel har du 3stycken 16A säkringar till spisen och tar ut max effekt på dessa, samtidigt som du har 3stycken 16A huvudsäkringar, då har du 0A kvar till resten av huset.

detta pga att säkringarna ligger i serie med varandra.

Därför är det inte alltid möjligt att Laga mat på spisen, köra diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedaren (duscha eller ta ut mycket varmvatten), kupevärmare till bilen samtidigt.
då kommer troligtvis någon av huvudsäkringarna att gå sönder.

Man kan inte ta ut max effekt på alla säkringar i proppskåpet samtidigt. det är huvudsäkringarna som bestämmer det totala effektuttaget samtidigt.

ökar man huvudsäkringen då får man betala lite mer i fast avgift.

Redigerat:
Nog går det alltid att koppla om den, men frågan är vem du ska få att göra det. Elektrikern kanske känner sig osäker och sen kommer det vanliga tugget kring CE, garanti osv. Bäst är om du känner någon el-, elektronik-kunnig som kan titta på det, i detta fallet pga induktionshällen är det mer åt elektronikhållet och lätt att förstöra om man gör eller tänker fel. Men ta för all del lite fler interna bilder så kan du säkert få mer råd här också.

Jag förstår inte det eviga snacket om CE-märkning vid modifiering av produkter. CE-märkning är ett krav för att sätta en produkt på marknaden. Så länge Rebeckaf inte ska börja sälja modifierade spisar så spelar CE-märkning ingen roll över huvud taget.

Med största sannoliket sitter det flera kablar anslutna på "insidan" av anslutningsplinten som var för sig matar hällen (eller delar därav) och ugnarna.

sajjen skrev:
Jag förstår inte det eviga snacket om CE-märkning vid modifiering av produkter. CE-märkning är ett krav för att sätta en produkt på marknaden. Så länge Rebeckaf inte ska börja sälja modifierade spisar så spelar CE-märkning ingen roll över huvud taget.

Med största sannoliket sitter det flera kablar anslutna på "insidan" av anslutningsplinten som var för sig matar hällen (eller delar därav) och ugnarna.
M.a.o. Kolla att det på insidan sitter flera ledare anslutna till en och samma kopplingspunkt på anslutningsplinten. eller?

Det är med 99 procents sannolikhet EXAKT samma spis i holland och UK. Mest troligt är det som sajjen skrev bara anslutningsplinten som skiljer dem åt.

I
sajjen skrev:

Så tror jag också det ligger till, tror inte det är så svårt att ändra till 3-fas, problemet är väl att hitta någon som kan,vågar och vill. Ett dokument som beskriver åtgärden och att det är säkert kan vara bra att ha att visa försäkringsbolaget om något skulle hända.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan av kopplingsplinten.

image.jpg
Skapa konto

Märkning utanpå kopplingsplinten.

image.jpg
Skapa konto

Lysande, man behöver inte ens klippa av några ledare. Det ser ut att finnas tre naturliga fasledare här. Så låt någon el & elektronikkunnig titta på detta. Även med tre faser blir det mycket ström så anslutningarna måste bli bra.

Edit: Sannolikheten är låg att den internt inte skulle tillåta olika faser till de olika värmezonerna.

Ser förresten ingenting sagt om möjligheten att byta spis? Men att bygga om den kanske är enklare än obäket att stoppa ned den i kartongen och skicka tillbaka den...

Redigerat:
I
Ja det var ju enkelt, visa din elektriker det, han behöver bara en ny kopplingsplint. Och vill han inte skriva nåt så känns det som det kan kvitta, vad kan gå fel. Han får ju så klart se till att ledningarna till spisen är grova nog, men vad annars?
Nu vågar jag nästan säga grattis till en snygg spis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.