12 089 läst · 74 svar
12k läst
74 svar
Konvertera trefas 16 A till enfas 32 A?
12,5kW på en fas, klarar matarkabeln det? Känns det inte som man måste lyssna på fackmannen som är på plats? Jag hade gjort det. Kanske den går att sälja till nåt storkök.
Är den extremt vacker, eller varför köper man ett sånt monster från utlandet? Kan väl inte blivit billigare med frakt från England än vad en normal spis kostar i Sverige?
Nå, jag har kikat lite på nätet på den spisen. Jag förstår att man faller för den, ganska snygg och stilren. Men billig var den inte.
Är den extremt vacker, eller varför köper man ett sånt monster från utlandet? Kan väl inte blivit billigare med frakt från England än vad en normal spis kostar i Sverige?
Nå, jag har kikat lite på nätet på den spisen. Jag förstår att man faller för den, ganska snygg och stilren. Men billig var den inte.
Redigerat av moderator:
Om man kollar på specen på
http://www.stoves.co.uk/freestanding-cookers/sterling-600ei/
Och lägger ihop alla maxeffekter på plattorna vid boost och grilläget på båda ugnarna så kommer man upp i 12kw men så tror jag ingen kör.
Har du provat att köra den? Koppla in och se, det värsta som kan hända är väl att säkringen i proppskåpet löser ut
http://www.stoves.co.uk/freestanding-cookers/sterling-600ei/
Och lägger ihop alla maxeffekter på plattorna vid boost och grilläget på båda ugnarna så kommer man upp i 12kw men så tror jag ingen kör.
Har du provat att köra den? Koppla in och se, det värsta som kan hända är väl att säkringen i proppskåpet löser ut
En av ugnarna (1400 watt) och två plattorna ( på säg 1200 watt) så ligger du på 3800 w som mest. Det är lite över 16 amp men skulle tro att säkringen klarar den ett tag. Ugnen och plattorna drar ju inte full kräm hela tiden.
Ett aktivt 3-fas likriktarsteg med effektfaktorkorrektion till 340 V DC med efterföljande enfas invertersteg till 240 V AC borde inte dra mer än 6-7 A på 3-fas sidan för 32 A output.
Vet inte om det finns sådana produkter att köpa från hyllan men ett företag som pysslar med konstruktion av kraftelektronik skulle säkert kunna ta fram en liknande produkt mot en kostnad av ca 50-100 nya spisar. Finns det att köpa dylika produkter kostar de nog inte mer än 2-3 nya spisar.
En variant är att undersöka om inte spisen går att köra på 340 V DC, mera troligt om det är en induktionshäll än om det är en "konventionell" spis. Då räcker det med en Y-kopplad 3-faslikriktare av det lite manligare slaget. Osäker på om detta klassas som en godkänd installation däremot...
Vet inte om det finns sådana produkter att köpa från hyllan men ett företag som pysslar med konstruktion av kraftelektronik skulle säkert kunna ta fram en liknande produkt mot en kostnad av ca 50-100 nya spisar. Finns det att köpa dylika produkter kostar de nog inte mer än 2-3 nya spisar.
En variant är att undersöka om inte spisen går att köra på 340 V DC, mera troligt om det är en induktionshäll än om det är en "konventionell" spis. Då räcker det med en Y-kopplad 3-faslikriktare av det lite manligare slaget. Osäker på om detta klassas som en godkänd installation däremot...
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Som ni säger ovan så satsa på att dra fram minst 4m2 ledningar, säkrade 20A och koppla in spisen på 1-fas. Det värsta som kan hända är att säkringarna går när man försöker köra allt samtidigt. Men 20A 1-fas ger ju ändå ca. 4+kW så jag tror det kommer gå utmärkt.
Spisen finns i Holland som 240/400 variant med bild på olika inkopplingar. UK varianten kan vara byggd/kopplad på annat sätt så jag vet inte om det hjälper...
En kunnig elektriker borde väl kunna mäta resistanser på plinten och avgöra om det finns alternativa inkopplingsmöjligheter.
En kunnig elektriker borde väl kunna mäta resistanser på plinten och avgöra om det finns alternativa inkopplingsmöjligheter.
Jag tror att du ska undvika förslag från en elektriker i detta fallet. Antingen kontaktar du tillverkaren och frågar om alternativa inkopplingar eller också ber du en elektronikkunnig, gärna spisreparatör om det fortfarande finns sådana, titta på ingångssteget inuti spisen för att se om det finns andra möjligheter till inkoppling.
Varför jag köpte den? Jag gillar utseendet, den passade i mitt kök och den är faktiskt, även inklusive frakt, billig jämfört med en induktionsspis i Sverige. Billigaste svenska rostfria induktionsspisen kostar över 13000. Jag har betalat mindre än 10000 inklusive frakt. Sedan att det nu verkar vara pengar slängda i sjön gör ju att det helt enkelt inte var ett så smart drag. Men det är ju lätt att vara efterklok.