Hej på er!
Jag har visst råkat köpa en spis tillverkad för enfas 32A. Jag har ju förstås bara 16A i mitt nya hus (och kan väl max få 24). Så nu står min dyra spis där mitt på köksgolvet och ser dum ut.
Elektrikern som skulle stå för inkopplingen av spisen säger att han inte har en aaaning om vad man ska göra. Han verkar tycka att jag ska slänga ut min nya fina spis och åka till Elgiganten och köpa en annan. Men det är ju som ni förstår sistahandsalternativet...
Så vad ska jag sätta elektrikern på att göra? Det gäller en induktionsspis av klassisk modell, 60 cm bred med dubbla ugnar.
Jag har visst råkat köpa en spis tillverkad för enfas 32A. Jag har ju förstås bara 16A i mitt nya hus (och kan väl max få 24). Så nu står min dyra spis där mitt på köksgolvet och ser dum ut.
Elektrikern som skulle stå för inkopplingen av spisen säger att han inte har en aaaning om vad man ska göra. Han verkar tycka att jag ska slänga ut min nya fina spis och åka till Elgiganten och köpa en annan. Men det är ju som ni förstår sistahandsalternativet...
Så vad ska jag sätta elektrikern på att göra? Det gäller en induktionsspis av klassisk modell, 60 cm bred med dubbla ugnar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Leta också upp märkskylten som visar hur spisen ska kopplas in, fota av och posta här.
Spisen heter Stoves Sterling 600EI (stort I på slutet, inte litet L). Tyvärr finns det inte jättemycket info på nätet. Den är gjord för den engelska, irländska, nyazeländska (och kanske australiensiska?) marknaden. Tillverkad för 220 v. Men tydligen för en fas med 16amp istället för trefasx16.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Förklaringen står längst ned till vänster - den är gjord för de flesta länder utom Sverige... Och denna spis är såld i en Svensk butik?
Men, den går att koppla in, ni kan bara inte använda mer än 1-2 värmezoner i taget.
Edit: Jag är dock lite skeptisk till att det verkligen är sant att den endast går att koppla in på en fas. Ännu har vi inte sett en sådan spis. Plinten på bild antyder att det kan gå att koppla om den lite. Ett foto på anslutningsplinten kan ge svar.
Men, den går att koppla in, ni kan bara inte använda mer än 1-2 värmezoner i taget.
Edit: Jag är dock lite skeptisk till att det verkligen är sant att den endast går att koppla in på en fas. Ännu har vi inte sett en sådan spis. Plinten på bild antyder att det kan gå att koppla om den lite. Ett foto på anslutningsplinten kan ge svar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Ja, effektmässigt sticker den inte ut speciellt mycket. Många spisar med en totaleffekt på uppemot 10 kW används i enfaslägenheter med 20 A utan problem i praktiken. Man kör ju inte allt samtidigt, utan man värmer upp ugnen, sedan kan de gå på underhållsvärme medan andra värmezoner värms upp. Det innebär dock att du bör säkra upp huvudsäkringen till minst 20 A och byta ledning till spisen till minst 4 mm².