Hej på er!

Jag har visst råkat köpa en spis tillverkad för enfas 32A. Jag har ju förstås bara 16A i mitt nya hus (och kan väl max få 24). Så nu står min dyra spis där mitt på köksgolvet och ser dum ut. :surprised:

Elektrikern som skulle stå för inkopplingen av spisen säger att han inte har en aaaning om vad man ska göra. Han verkar tycka att jag ska slänga ut min nya fina spis och åka till Elgiganten och köpa en annan. Men det är ju som ni förstår sistahandsalternativet... :D

Så vad ska jag sätta elektrikern på att göra? Det gäller en induktionsspis av klassisk modell, 60 cm bred med dubbla ugnar.

var hittar man en spis som kräver 32A? Har du modellbeteckningen?

Ganska många modeller av spisar idag går att koppla på olika sätt för att anpassa till installationsland/plats.

Vad är det för modellbeteckning på spisen?

Leta också upp märkskylten som visar hur spisen ska kopplas in, fota av och posta här.

Spisen heter Stoves Sterling 600EI (stort I på slutet, inte litet L). Tyvärr finns det inte jättemycket info på nätet. Den är gjord för den engelska, irländska, nyazeländska (och kanske australiensiska?) marknaden. Tillverkad för 220 v. Men tydligen för en fas med 16amp istället för trefasx16.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är vad som finns i manualen. Jag har inte lyckats spana in någon utvändig kopplingsskylt på spisen, i sådana fall sitter den på insidan.

Nu ser jag ju att det står att "databadge is located..." i bruksanvisningen. Kan den tillföra någon ny info månntro?

C
12455W! Holy smoke, då räcker ju ingen 32A säkring...

• Gilla
Joojje
  • Laddar…
Förklaringen står längst ned till vänster - den är gjord för de flesta länder utom Sverige... Och denna spis är såld i en Svensk butik?

Men, den går att koppla in, ni kan bara inte använda mer än 1-2 värmezoner i taget.

Edit: Jag är dock lite skeptisk till att det verkligen är sant att den endast går att koppla in på en fas. Ännu har vi inte sett en sådan spis. Plinten på bild antyder att det kan gå att koppla om den lite. Ett foto på anslutningsplinten kan ge svar.

Redigerat:
Den är köpt från England. :surprised:

Jag behöver inte använda ALLT samtidigt men jag måste ju i alla fall kunna använda en ugn och två plattor (minst). Och det är ingen monsterspis. Utan bara en vanlig... Spis. :)

Nu sängen. Dumstrut istället för nattmössa inatt. Hoppas någon kommit med en briljant lösning till imorgon. :cool:

Ja, effektmässigt sticker den inte ut speciellt mycket. Många spisar med en totaleffekt på uppemot 10 kW används i enfaslägenheter med 20 A utan problem i praktiken. Man kör ju inte allt samtidigt, utan man värmer upp ugnen, sedan kan de gå på underhållsvärme medan andra värmezoner värms upp. Det innebär dock att du bör säkra upp huvudsäkringen till minst 20 A och byta ledning till spisen till minst 4 mm².

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.