Status
Tråden går ej att kommentera.
Är det fuktigt i källaren? Har huset stått så länge så borde det vara påtagligt.
 
Stoppable skrev:
Jo, jag reagerade likadant när jag frågade henne om någon radonmätning hade gjorts samt vilket byggmaterial osv som hade använts.
Svaret jag fick var: "Vadå Radonhalt? Har jag aldrig hört förr. Vad är det?" Varpå jag då berättade om revan som går diagonalt över hela skåne osv. Hon fattade ingenting.
Jo hon "ska" vara en licenserad mäklare såvitt jag vet.
Det var ju en intressant "aktiv okunnighet", det går ju lite långt om man idiotförklarar sig själv på det viset. Du kanske skulle kolla att hon verkligen är registrerad.
 
O
Att besiktningsmannen inte kan svara på om dräneringen är dolt fel eller inte är inte så konstigt, dessa är inte jurister.

Dock verkar det som att det inte finns så mycket att göra för TS. Nu har TS fått spotta ut lite hat, mer är nog svårt att göra.

Hämndaktioner verkar bara vara barnsligt.
 
Att inte besiktningsmannen svarar på frågan angående dolt fel kan man kanske förstå om man tänker efter lite?

Frågan är om det verkligen är ens ett potentiellt dolt fel eller mer en tveksamt utförd besiktning?
 
S
Odjuret skrev:
Att besiktningsmannen inte kan svara på om dräneringen är dolt fel eller inte är inte så konstigt, dessa är inte jurister.

Dock verkar det som att det inte finns så mycket att göra för TS. Nu har TS fått spotta ut lite hat, mer är nog svårt att göra.

Hämndaktioner verkar bara vara barnsligt.
Må vara barnsligt men jag kommer må bra utav det iallafall och de kommer förlora pengar på det.
 
S
kinglolle skrev:
Att inte besiktningsmannen svarar på frågan angående dolt fel kan man kanske förstå om man tänker efter lite?

Frågan är om det verkligen är ens ett potentiellt dolt fel eller mer en tveksamt utförd besiktning?
Vid en besiktning så gräver man ju inte 1.5-2m ner till grunden för att se om dräneringen är korrekt gjord.
 
Haha fyfan. Det är rätt fuktigt i mina ögon.
 
Stoppable skrev:
Du kan få se efter själv och säga vad du tycker.
[länk]
[länk]
[länk]
Det där är ingen fukt, det är ju pisseblött.. :)

Fanns det inga som helst fuktspår överhuvudtaget när du köpte huset? Den där mängden vatten kommer ju inte på en dag?
Om det är så att det hade gått att se spår av fukt när du köpte huset, så antas du nog ha kontrollerat dräneringens utförande själv... Dvs, isf inget dolt fel.
 
S
mikael_thn skrev:
Det där är ingen fukt, det är ju pisseblött.. :)

Fanns det inga som helst fuktspår överhuvudtaget när du köpte huset? Den där mängden vatten kommer ju inte på en dag?
Om det är så att det hade gått att se spår av fukt när du köpte huset, så antas du nog ha kontrollerat dräneringens utförande själv... Dvs, isf inget dolt fel.
Vid besiktningen så hade de nog haft flera stycken avfuktare i källaren för det var nästan snustorrt. Besiktningsmannen märkte dock 1 ställe där det var lite fuktigt, säljaren sa att det var nydränerat och att det skulle "sätta sig" samt att de precis hade målat väggarna.

Har fått ganska så mycket saker förstört som vi hade nere i källaren.
Allting flyttades kort efter upp i huset. Sånt som händer, men många anser nog att jag har en dryg ton eller förväntar mig förmycket osv.
Men jag har över 200 bilder på detta trevliga bygget. Svårt att skriva ner alla fel osv som finns då man försöker förtränga det som har varit.
 
Eftersom besiktningsmannen nu märkt 1 fuktigt ställe så borde du kanske gjort en utvidgad undesökning. Svårt att få det till dolt fel.
 
Stoppable skrev:
Du menar alltså att besiktningsmannen gjorde vad han skulle när jag i efterhand frågar "Är det ett dolt fel om dräneringen är felaktigt gjord?" Svaret jag fick var: Vet ej.
Det är även rätt utav besiktningsmannen att inte reagera när säljaren får frågan: "Vad har ni dränerat med för material?" och säljaren svarar "Tjärpapp".
Det är en grov miss utav ofantliga proportioner.
Jag tror inte du har fattat vad en besiktningsman skall göra, och vad dolt fel är. tänk över följande punkter ett tag.

1) Saker som besiktningsmannen upptäckert är per definitioner inte dolt fel.
2) Besiktningsmannen varken kan eller bör besvara juridiska frågor.

Besiktningsmannen gjorde vad han skulle när han besiktigade huset och gav dig en rapport om vad han hittade. Hans uppgift är inte att hålla din hand sen när rapporten är levererad.

Mäklaren är inte inblandad när affären är klar, deras uppgift är att få huset sålt, och när det är sålt så är det.

Men visst, va du barnslig och hämndlysten. Hjälper nog.
 
Stoppable skrev:
Vid en besiktning så gräver man ju inte 1.5-2m ner till grunden för att se om dräneringen är korrekt gjord.
Jag har rätt bra koll på vad som bör ingå i en undersökning för att senare kunna reklamera enligt JB 4:19. Jag skulle ändå hävda att det finns tveksamheter för dolda fel.

Om det är nydränerat så är första frågan
Av vem?
Kvitto?
Materialspec?
Utförande?

Efter detta får man göra en bedömning. Om allting låter korrekt så har man undersökt och ev utfästelser kan ligga säljaren till last vid en framtida process
 
Hmm, skummade igenom tråden och det verkar som om samtliga fel är gjorda av TS i samband med köpet och sedan så görs ett desperat försök att skylla på hela världen istället för att TS borde ta lärdom inför nästa köp och ta ut sin ilska på en stubbe eller något liknande.

Jag skulle tro att TS inte är speciellt ensam om att sitta i samma situation, det kanske skulle startas en klubb för likasinnade.
 
Helt klart har TS köpt ett jäkla fuskbygge och jag lider med honom. Jag skulle inte vilja säga "skyll dig själv" som en del andra gör, även om det borde ha ringt varningsklockor innan köp med tanke på alla fel som uppdagats efteråt. Att sälja skit medvetet borde kosta :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.