Status
Tråden går ej att kommentera.
hempularen skrev:
Det är alltid jordabalken som gäller vid köp av en fastighet.
Tack för uppdaterat min kunskap :)
 
Obehörig elinstallation anmäler man till polisen som kommer att lägga ner utredningen innan du lagt på luren. Ingen har dömts för det brottet någonsin såvitt vi kommit fram till här på forumet (läs under el delen).

Du kan möjligen ev. ha framgång med en anmälan till fastighetsmäklarnämnden, om mäklaren var inblandad i lösningen att låta säljaren åtgärda bes. punkterna, utan att se till att det blev en ytterligare besiktning eller annat skydd för er som köpare mot dålig åtgärd. Det ställer i så fall till strul för mäklaren (helt rätt) men ger inte ngn. ersättning till dig.

Din bes. man borde nog ha anmärkt på det där fönstret som lossnade, men det fanns kanske någon skrivning om behov av renovering av fönster eller liknande? Låter inte som fel av en sådan storleksordning att det är värt att driva.
 
Mäklaren får du svårt att pricka. Dolt fel kommer du inte heller lyckas med och du är som sagt i ett sådant läge man alltid försöker undvika.

Det går att skriva en korrekt klausul men det blir ofta diskussioner om åtgärder och en process kan kosta allt från ca 60 000 till 3-400 000 kr i ett sådant här enklare ärende skulle jag gissa. Vinner du ärendet så får du ersättning även för advokatskostnader. Risken är dock att företaget i ett sådant läge ställer sig på obestånd så du ändå aldrig har något att hämta
 
S
hempularen skrev:
Obehörig elinstallation anmäler man till polisen som kommer att lägga ner utredningen innan du lagt på luren. Ingen har dömts för det brottet någonsin såvitt vi kommit fram till här på forumet (läs under el delen).

Du kan möjligen ev. ha framgång med en anmälan till fastighetsmäklarnämnden, om mäklaren var inblandad i lösningen att låta säljaren åtgärda bes. punkterna, utan att se till att det blev en ytterligare besiktning eller annat skydd för er som köpare mot dålig åtgärd. Det ställer i så fall till strul för mäklaren (helt rätt) men ger inte ngn. ersättning till dig.

Din bes. man borde nog ha anmärkt på det där fönstret som lossnade, men det fanns kanske någon skrivning om behov av renovering av fönster eller liknande? Låter inte som fel av en sådan storleksordning att det är värt att driva.
Nytt fönster i en nyputsad/nymålad källare. :/
 
S
kinglolle skrev:
Mäklaren får du svårt att pricka. Dolt fel kommer du inte heller lyckas med och du är som sagt i ett sådant läge man alltid försöker undvika.

Det går att skriva en korrekt klausul men det blir ofta diskussioner om åtgärder och en process kan kosta allt från ca 60 000 till 3-400 000 kr i ett sådant här enklare ärende skulle jag gissa. Vinner du ärendet så får du ersättning även för advokatskostnader. Risken är dock att företaget i ett sådant läge ställer sig på obestånd så du ändå aldrig har något att hämta
Vad menas med "Ställer sig på obestånd"?
Kan man göra detta även om man har företaget som handelsbolag samt äger bil, hus osv?
 
Redigerat:
Till att börja med kan man ju inte bara byta från 10( var det nog) till 16A utan vidare.. Är det 2.5m2 tåtar efter dom säkringarna?
 
S
jaeger77 skrev:
Till att börja med kan man ju inte bara byta från 10( var det nog) till 16A utan vidare.. Är det 2.5m2 tåtar efter dom säkringarna?
Oj det vet jag inte. :/
 
Det där bör du nog låta en elektriker titta på omgående, en felaktig uppsäkring kan vara akut farlig.
 
Redigerat:
Men hur fan har dom kunnat laga mat innan, kan man ju undra? Kört en platta åt gången, kanske?
 
S
hempularen skrev:
Det där bör du nog låta en elektriker titta på omgående, en felaktig uppsäkring kan vara akut farlig.
Får se till att göra det.
 
S
jaeger77 skrev:
Men hur fan har dom kunnat laga mat innan, kan man ju undra? Kört en platta åt gången, kanske?
Huset har stått obebott i 12 år.
 
Stoppable skrev:
Huset har stått obebott i 12 år.
Oj!

Det kan hända mycket på 12 år.
 
S
hempularen skrev:
Oj!

Det kan hända mycket på 12 år.

Ni läser dock inte vad jag skriver...
Huset stod obebott i 12 år. Köptes upp sommaren 2011 av säljaren.
Renoverades från sommaren 2011 tills våren 2012.
Allting förutom taket är "nytt".

Aja, skit samma. Återkommer när jag har hittat köpekontraktet med mina krav så ska vi se vad ni säger om det.
 
Stoppable skrev:
Mäklaren kommer jag utan tvekan att anmäla till mäklarsamfundet, mest bara som en principsak för min egen del.
Kommer inte hända någonting med mäklaren då dom har sånt jävla skydd har jag förstått, men för min egen skull så.
Mäklarens uppgift är att se till att fastigheten blir såld, de enda de framför är säljarens uppgifter. Såvida de inte har nån större anledning att ifrågasätta säljarens uppgifter så behöver de heller inte ta något eget ansvar för dem.
Dvs, säger säljaren att det är dränerat, så kan mäklaren lugnt vidarebefodra den informationen, oavsett om den är korrekt eller inte. Det är alltid upp till dig som köpare att undersöka vidare om uppgifterna i sig stämmer eller inte.

Sen är det klart mäklaren är "köpt", det är en tjänst som säljarna betalat för, hans uppgift är att försöka hitta en köpare till huset, mäklaren är inte ett dugg intresserad av affären så fort kontraktet är påskrivet och han har fått ut sin provision.

Tyvärr är det oftast bara slöseri med tid och energi att försöka ge sig på mäklaren.

Min åsikt är "Mäklare finns till, bara för att bilhandlare ska verka hederliga"...
 
Stoppable skrev:
Oj det vet jag inte. :/
Tror även här att det är svårt att gå vidare med detta, vilken strömstyrka säkringen klarar står på säkringen (antingen i klartext på automatsäkringar, eller via färgkod).
Att se detta ska inte vara några konstigheter att göra vid en enkel okulär besiktning.
Om jag inte minns fel från mina spaningar här på byggahus så är jag rätt säker på att du som nuvarande ägare av anläggningen är skyldig att se till att den är i lagligt och säkert skick.

Men som du själv skrev, man ska aldrig slarva med besiktning av en fastighet, allt man inte själv har kunskap att kontrollera ska man anlita någon som kan.
Dyrköpt läxa tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.