F fribygg skrev:
Det är väl självklart att jag inte vill betala för ditt boende och att du inte vill betala mitt, jag tycker man borde passa på att slopa eller åtminstånde fasa ut räntevdragen nu.
Har du inte råd att betala räntorna på ditt tänkta 15 miljoner hus tycker jag inte att du ska köpa det.

Staten ska väl ägna sig åt rättsväsende, försvar och utrikespolitik och inte bostäder.
Jag behöver inga ränteavdrag. Jag har aldrig jämkat. Sätter de pengarna som champagnepengar man kan sprätta på krogen. (Eller snarare blir det en del av avdraget på kapitalinkomstskatt) Jag tycker man ska ta bort alla avdrag, elbilar, bolån, you name it. Och sedan ta sänka skatterna rakt av. Bort med 66 procent marginalskatt
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag behöver inga ränteavdrag. Jag har aldrig jämkat. Sätter de pengarna som champagnepengar man kan sprätta på krogen. (Eller snarare blir det en del av avdraget på kapitalinkomstskatt) Jag tycker man ska ta bort alla avdrag, elbilar, bolån, you name it. Och sedan ta sänka skatterna rakt av. Bort med 66 procent marginalskatt
Bolån? Det tror jag är nödvändigt för flertalet, här handlar det väl om att kunna spara till kontantinsatsen.
Kunde vi få till en större andel eget kapital i boendet och en amorteringstakt som gjorde folk skuldfria under sin livstid eller helst till en planerad pensionsdag vore mycket vunnet.
 
F fribygg skrev:
Bolån? Det tror jag är nödvändigt för flertalet, här handlar det väl om att kunna spara till kontantinsatsen.
Kunde vi få till en större andel eget kapital i boendet och en amorteringstakt som gjorde folk skuldfria under sin livstid eller helst till en planerad pensionsdag vore mycket vunnet.
Avdrag på bolån. Avdrag på elbilsinköp osv. Bättre sänka skatten rakt av. Ta bort arbetsgivaravgiften (skatten) och låt folk själva spara sin pension osv, osv
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, casha 15 millar om du kan .
Att skryta med utdelning från aktiebolaget imponerar inte på mig,.
Bank har man för smidiga transaktioner, bankaktier för att tjäna pengar på bolånekunder. Lånar man 15miljoner tror jag risken är stor att man tillhör kategorin bolånetorskar om det oväntade inträffar, skilsmässa, sjukdom, konjunkturnedgång, vänster/MP regering osv
Lånar du 15 miljoner så tjänar du minst 275 000/mån (med nuvarande regler) och då klarar du nog en skilsmässa.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Lånar du 15 miljoner så tjänar du minst 275 000/mån (med nuvarande regler) och då klarar du nog en skilsmässa.
Nu är det väl inte fråga om att låna 15 millar och som Malmgren skriver så har vi rätt häftig marginalskatt så det blir ju inte ens hälften kvar av en löneökning vid månadslön över 1 basbelopp.

Tror skilsmässorna slår hårt både mot medel och höginkomsttagare, folk har för lite eget kapital i boendet och det märks tydligt när man ska dra runt en fastighet på en inkomst.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Problemet då blir ju att svenska staten räddat banker som gjort dåliga affärer
Hur långt eller kort du än går tillbaka i tiden och räknar så ska du se att bankerna inbringar mer till statskassan, än vad de fått i stöd...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, och för att bygga förmögenhet krävs det hårt arbete och sparande. Och inte statens subventioner.
Vad ska statens subventioner gå till då, Western Union till Somalia?
 
M Miljardprogram skrev:
Vad ska statens subventioner gå till då, Western Union till Somalia?
Varför ska staten subventionera något?
Staten ska väl garantera vår säkerhet, rättsväsende, försvar och sköta utrikespolitiken.
 
M Miljardprogram skrev:
Vad ska statens subventioner gå till då, Western Union till Somalia?
Ett långskott. Men pengar till vården, eller den är bra?
 
R Rkarlsson skrev:
Ett långskott. Men pengar till vården, eller den är bra?
Den är inte tillräckligt bra, men det är inte en statlig angelägenhet såvitt jag vet.
 
F fribygg skrev:
Den är inte tillräckligt bra, men det är inte en statlig angelägenhet såvitt jag vet.
Tja. Samma plånbok, olika fack.
 
R Rkarlsson skrev:
Tja. Samma plånbok, olika fack.
Jag betalar iaf skatt till regionen och de ska sköta vården, men det är ot i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.