13 839 läst · 131 svar
14k läst
131 svar
Kontantinsats till första husköpet - så kan du spara
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Jag behöver inga ränteavdrag. Jag har aldrig jämkat. Sätter de pengarna som champagnepengar man kan sprätta på krogen. (Eller snarare blir det en del av avdraget på kapitalinkomstskatt) Jag tycker man ska ta bort alla avdrag, elbilar, bolån, you name it. Och sedan ta sänka skatterna rakt av. Bort med 66 procent marginalskattF fribygg skrev:Det är väl självklart att jag inte vill betala för ditt boende och att du inte vill betala mitt, jag tycker man borde passa på att slopa eller åtminstånde fasa ut räntevdragen nu.
Har du inte råd att betala räntorna på ditt tänkta 15 miljoner hus tycker jag inte att du ska köpa det.
Staten ska väl ägna sig åt rättsväsende, försvar och utrikespolitik och inte bostäder.
Bolån? Det tror jag är nödvändigt för flertalet, här handlar det väl om att kunna spara till kontantinsatsen.AndersMalmgren skrev:Jag behöver inga ränteavdrag. Jag har aldrig jämkat. Sätter de pengarna som champagnepengar man kan sprätta på krogen. (Eller snarare blir det en del av avdraget på kapitalinkomstskatt) Jag tycker man ska ta bort alla avdrag, elbilar, bolån, you name it. Och sedan ta sänka skatterna rakt av. Bort med 66 procent marginalskatt
Kunde vi få till en större andel eget kapital i boendet och en amorteringstakt som gjorde folk skuldfria under sin livstid eller helst till en planerad pensionsdag vore mycket vunnet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Avdrag på bolån. Avdrag på elbilsinköp osv. Bättre sänka skatten rakt av. Ta bort arbetsgivaravgiften (skatten) och låt folk själva spara sin pension osv, osvF fribygg skrev:
Lånar du 15 miljoner så tjänar du minst 275 000/mån (med nuvarande regler) och då klarar du nog en skilsmässa.F fribygg skrev:Javisst, casha 15 millar om du kan .
Att skryta med utdelning från aktiebolaget imponerar inte på mig,.
Bank har man för smidiga transaktioner, bankaktier för att tjäna pengar på bolånekunder. Lånar man 15miljoner tror jag risken är stor att man tillhör kategorin bolånetorskar om det oväntade inträffar, skilsmässa, sjukdom, konjunkturnedgång, vänster/MP regering osv
Nu är det väl inte fråga om att låna 15 millar och som Malmgren skriver så har vi rätt häftig marginalskatt så det blir ju inte ens hälften kvar av en löneökning vid månadslön över 1 basbelopp.D Dr Jumping Jack skrev:
Tror skilsmässorna slår hårt både mot medel och höginkomsttagare, folk har för lite eget kapital i boendet och det märks tydligt när man ska dra runt en fastighet på en inkomst.
Liknande trådar
-
Gamla radiorör och förstärkarrör till salu
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Svagt Strömförande förstärkare till elgitarr
El -
Förstärka wifi-signal till 50 m bort
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Uthus till gästhus…första frågan..
Fritidshus -
Förstärka träbjälklag med en till bjälke
Byggmaterial & Byggteknik