Hej, har en luft vatten värmepump där kontaktor slår ifrån när värmepumpen kommit upp i 36-38c. El patronerna är avstängda eller kan det göra det ändå? Hur vet jag om kontaktorn är trasig? Kan man mäta den? Bifogar bild. Där ser ni även någon hjälpkontaktor ovanför kontaktorn. Vart kan man köpa liknande? Sen min nästa fråga är om ni ser bilden på kopplingen är detta filter hus eller en t koppling?
Börja med att skriva vad det är för luftvattenvärmepump - fabrikat, modellnummer och år, vilken köldmedel som används etc.
fins inte en chans på bara av bilder på installatörskomponenter avgöra vad det är för något.
en kontaktor stänger inte av bara för att temperaturen går över en viss gradtal - utan det är en styrsystem som styr kontaktorn att slå på och av sig vid uppnådda gradtal och det är denna man får koncentrera sig på.
Med andra ord mjukvara och olika inställningar i denna som styr detta om det är en modernare maskin med kontrollbox som har display och knappar.
fins inte en chans på bara av bilder på installatörskomponenter avgöra vad det är för något.
en kontaktor stänger inte av bara för att temperaturen går över en viss gradtal - utan det är en styrsystem som styr kontaktorn att slå på och av sig vid uppnådda gradtal och det är denna man får koncentrera sig på.
Med andra ord mjukvara och olika inställningar i denna som styr detta om det är en modernare maskin med kontrollbox som har display och knappar.
Luft vatten värmepumpen är av model Amitime PAVH-24D1DD-200L och den är på 9kw. Kan det vara så att kontaktorn är för svag ? Kommer ej åt att läsa av den på sidan om jag ej då plockar ner hela. Vet någon hir många kw denna kontaktor är inställd på som max? Den är inte ställbar så man kan ställa in den själv på det man vill ha.X xxargs skrev:Börja med att skriva vad det är för luftvattenvärmepump - fabrikat, modellnummer och år, vilken köldmedel som används etc.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 953 inlägg
Kontaktorn är en elektrisk manövrerad 3-fasig strömbrytare av fabrikatet Telemekaniqe. Den är nog inte för svag, endera går strömmen rakt genom eller så är den avslagen. Man får hoppas att tillverkaren har dimensionerat kontaktorn rätt och Telemekaniq är ett bra kvalitetsmärke.
Det frågades om frikyla och det har inget direkt med filter att göra.
Protte
Det frågades om frikyla och det har inget direkt med filter att göra.
Protte
En kontaktor har ingen inställning av max ström. Den är som sagt var antingen på eller av och belastar man den för hårt brinner den upp.I I. I skrev:Luft vatten värmepumpen är av model Amitime PAVH-24D1DD-200L och den är på 9kw. Kan det vara så att kontaktorn är för svag ? Kommer ej åt att läsa av den på sidan om jag ej då plockar ner hela. Vet någon hir många kw denna kontaktor är inställd på som max? Den är inte ställbar så man kan ställa in den själv på det man vill ha.
Sen lever den inget eget liv, utan den styrs av värmepumpens styrdator. Så om kontaktorn slår av är det för att styrdatorn har bestämt att den ska slå av.
Missade att det var en luftvatten, så oklart varför det sitter en backventil. Om det inte finns ett filter inbyggt så är det nog lämpligt att ha en på värmereturen så inte smuts sätter igen värmeväxlaren. Det är iaf standard på bergvärmepumpar, så borde vara samma för en luftvatten-pump.I I. I skrev:
Detta är en av fabrikat amitime. När jag tittar på el schema så ser jag att det som drar kontaktorn är elpatronen men elpatronen är avstängd och hur kan den då äns dra den eller är det något mer som går över kontaktorn somnjag missar på detta elschema. Se bild!X xxargs skrev:Börja med att skriva vad det är för luftvattenvärmepump - fabrikat, modellnummer och år, vilken köldmedel som används etc.
En kontaktor är såvitt jag vet som ett stort relä och används på samma sätt, dvs att kunna bryta stora strömmar genom en mindre styrsignal. Alltså, kontaktorn ger ström till elpatronerna, men styrs av en signal från annat håll. I ditt fall enligt schemat du la upp så går en signal från styrkortet via termostat till kontaktorn och får den att slå till och skicka ström från en separat grov matning till elpatronerna.
Men jag kör ej på elpatronndärav förstår jag inte varför den ska dra den. För kontaltorn dras direkt när värmepumpen startar trotts att elpatron är avstängd. Och sen när kontaktorn slår ifrån mellan 36c-42c så sjunker tempen så den håller inte tempragur därav undrar jag om den även styr annat än termostat 2.useless skrev:
Nu spekulerar jag lite eftersom jag inte vet hur styrsystemet i just din värmepump fungerar. Men det vanliga är att man har någon form av "nöddrift" där elpatronen går in om det blir något fel så att kompressorn inte kan köras. Det läget brukar gå in även om man har stängt av elpatronen i styrsystemet för att skydda grejerna om nåt går fel.
Så det skulle kunna vara så att kompressorn inte kan starta av någon anledning (givarfel, kabelbrott, kommunikationsfel, konfigurationsfel, etc...) och därför kör den elpatronen istället.
Så det skulle kunna vara så att kompressorn inte kan starta av någon anledning (givarfel, kabelbrott, kommunikationsfel, konfigurationsfel, etc...) och därför kör den elpatronen istället.
Klicka här för att svara