14 170 läst · 72 svar
14k läst
72 svar
Konsul Killmans villa i nyrenässans med cool stilmix på insidan
Just ja det var oerhört personfokus och någon skilsmässa också va?C cpalm skrev:Serien började med att de skulle gjort allting själva, men sen skadade sig mannen plus att de påstod att man inte fick renovera själv pga att det var "k-märkt". Så det slutade med att de hyrde ett annat hus i närheten och tog in en massa klantverkare som gjorde fel och drog ut på tiden. Så det som skulle blivit ett renoveringsprogram kom istället i princip att handla om hur hon sprang runt på stan med barnen.
Jag tycker inte det är så mycket original på insidan i alla fall. Det är kakelugnar och några innerdörrar.F FunkishJonny skrev:
Två av dörrarna på övervånignen är ju åtminstone inte original. Den maskätna pardörren till toaletten har de säkert satt in själva. Det är ju en gammal ytterdörr. Personligen tycker jag det är fult att det saknas dörrfoder runt de dörrarna de satte in själv.
Den märkliga dörren till sovrummet är knappast svensk. Jag har inte sett nåt liknande och den är definitivt inte original.
Däremot är säkert trappräcket original. Finns ju inga fina gamla originaltapeter heller. Allt är ju målat i vitt. Jag tycker inget som nuvarande ägare har gjort är något fint, och mest tid har de väl lagt på köket.
Angående kakelugnarna så nämns de inte i annonsen om de är godkända eller ej. Eftersom det kostar ca 40 tusen att sätta om en kakelugn hade det varit väsentlig information. En kakelugn måst ha elstadsplan framför ugnen för att sotaren skall godkänna dessa och tittar ni på bilderna är det bara en kakelugn som har det så jag gissar att det bara är den kakelugnen som är i bruk och resten har eldningsförbud.
L Thyrfalk skrev:
Det enda jag kommer ihåg av avsnittet är att de renoverar köket. Sen var det stort fokus på att Marie fick cancer och sen skulle de flytta isär. Ja, avsnittet handlade mest om dessa personer och deras relation och det var väldigt lite fokus på huset. Sen när det blev återbesök hos dem så hade de skaffat en unge till.
Vi köpte huset 1984 för 450 000 kr, fasaden var då nyputsad, taket nytt. Har svårt att i min vildaste fantasi föreställa mig vad som skulle rättfärdiga en prisökning på drygt 13 500 000 även om det gått en del år! Det fanns på den tiden bara en kakelugn, fyrkantig, i nuvarande matsal. Att det en gång funnits fler är helt klart, men de som avbildats ser inte ut att vara i bruk. Förutom att det saknas eldstadsplan framför, verkar det inte heller finnas någon 'stängningsanordning' på mässingsluckorna. Frånsett detta är huset fortfarande lika vackert och unikt på utsidan - men insidan, inredning, färgsättning, dåligt hantverk etc - tycker iaf jag är förfärligt. Klart att smaken är som baken. Dock, 14 mille förutsätter att huset är i toppskikt!O oliva skrev:Jag tycker inte det är så mycket original på insidan i alla fall. Det är kakelugnar och några innerdörrar.
Två av dörrarna på övervånignen är ju åtminstone inte original. Den maskätna pardörren till toaletten har de säkert satt in själva. Det är ju en gammal ytterdörr. Personligen tycker jag det är fult att det saknas dörrfoder runt de dörrarna de satte in själv.
Den märkliga dörren till sovrummet är knappast svensk. Jag har inte sett nåt liknande och den är definitivt inte original.
Däremot är säkert trappräcket original. Finns ju inga fina gamla originaltapeter heller. Allt är ju målat i vitt. Jag tycker inget som nuvarande ägare har gjort är något fint, och mest tid har de väl lagt på köket.
Angående kakelugnarna så nämns de inte i annonsen om de är godkända eller ej. Eftersom det kostar ca 40 tusen att sätta om en kakelugn hade det varit väsentlig information. En kakelugn måst ha elstadsplan framför ugnen för att sotaren skall godkänna dessa och tittar ni på bilderna är det bara en kakelugn som har det så jag gissar att det bara är den kakelugnen som är i bruk och resten har eldningsförbud.
Känns ibland som att om man sätter ett rejält och för högt pris så är det alltid folk som tänker: ”Vänta nu! Det är ett högt pris vilket måste betyda att det är typ värt det. Jag förstår inte riktigt varför men jag vill ju vara som andra med status eller pengar. Det måste alltså vara värt så mycket för de coola barnen - och jag vill ju verkligen vara som de coola barnen … Jag lägger ett bud”
Om jag minns rätt var det här med skilsmässa och cancer inte i serien om huset i Italien, utan det var i en tidigare serie med samma huvudpersoner när de renoverade sitt hus i Sverige, som jag dock själv inte följde. Sen i Italien-serien var de ihop igen.L Thyrfalk skrev:
Känns som att Italien-serien från början var tänkt att handla mer om själva renoveringsarbetet, men sen när det blev så att de lejde ut det så fick de filma nåt annat istället. Lite anti-klimax faktiskt.
Jag förstår inte vad som gör ett ruckel ”värt”14 miljoner, oavsett villen ”cool stilmix” det har.
Men det är klart, då är jag ju enbart en sketen arbetare också, som inreder mitt hus själv.
O byter ut sånt som ska bytas istället för att kladda runt med massa färg.
Skulle inte vilja gå runt utan skor på dom där golven/trösklarna.
Men det är klart, då är jag ju enbart en sketen arbetare också, som inreder mitt hus själv.
O byter ut sånt som ska bytas istället för att kladda runt med massa färg.
Skulle inte vilja gå runt utan skor på dom där golven/trösklarna.
Kan det här vara Sveriges dyraste renoveringsobjekt? I stort sett allt ser ju ut att behövas göras något åt. Det behövs målas, sättas foder, bytas kök och så vidare. Det mesta ser ju fult och ovårdat ut.
Elen behöver garanterat ses över och förmodligen behöver fönstren renoveras också och det är ju rätt många. Undrar vad en opartisk besiktning skulle säga om skicket?
Blir priset lägre om man köper det här huset utan inventarier? Eller måste man vid ett köp börja med att köra några vändor till tippen?
Jag har full förståelse för att de säljer med friskrivningsklausul för det här huset kommer att kosta mycket även efter att den alltför högt satta köpeskillingen är betald.
Elen behöver garanterat ses över och förmodligen behöver fönstren renoveras också och det är ju rätt många. Undrar vad en opartisk besiktning skulle säga om skicket?
Blir priset lägre om man köper det här huset utan inventarier? Eller måste man vid ett köp börja med att köra några vändor till tippen?
Jag har full förståelse för att de säljer med friskrivningsklausul för det här huset kommer att kosta mycket även efter att den alltför högt satta köpeskillingen är betald.
Redigerat:
Man har nog medvetet inrett med loppis- och containerfynd, samt andra sopor, i förhoppningen att en presumtiv köpare ska bortse från det rent uppenbara, att huset är ett objekt, "renoverat" av någon som inte har full koll på hur en renovering bör utföras.T twoody skrev:
Man ska väl tänka på att ägarna säkert läser detta när man skriver sina kommentarer, men i detta fall så har ju tydligen ägarna gjort tv och deklarerar de är professionella inredare så då tycker iallafall lite vassare kommentarer är ok. För ett"vanligt" fredagshus tycker jag man kan hålla igen lite då det ju är vanliga privatpersoner bakom. Jag har fått göra en hel del jag hellre skulle gjort på annat sätt om jag haft mer tid och resurser och skulle nog dra mig för att bjuda på mitt hus publikt just pga detta...
Eftersom huset är inrett av en känd s.k. superstylist och till salu för det nätta priset av 14 miljoner kronor så hade man ju kunnat förvänta sig något snyggt och i lite bättre skick.J JohanLun skrev:Man ska väl tänka på att ägarna säkert läser detta när man skriver sina kommentarer, men i detta fall så har ju tydligen ägarna gjort tv och deklarerar de är professionella inredare så då tycker iallafall lite vassare kommentarer är ok. För ett"vanligt" fredagshus tycker jag man kan hålla igen lite då det ju är vanliga privatpersoner bakom. Jag har fått göra en hel del jag hellre skulle gjort på annat sätt om jag haft mer tid och resurser och skulle nog dra mig för att bjuda på mitt hus publikt just pga detta...
Visst, jag har förstått att inredningsstilen kallas Shabby Chic och uttalar man det på svenska, som "skabbigt skick", så är det glasklart.
Ja, men om man vill vara lite privat när man säljer sin fastighet sätter man inte ut både för och efternamn i ingressen till annonsen. Här verkar det som att de pga sitt kändisskap vill ha ut lite extra för fastigheten. Om man läser lite om hur kommentarerna gick när de först ställde upp i Tv så ser man att folk är förvånade över att en asfaltsläggare och en stylist har råd att köpa detta huset för 5,6 miljoner, men nu när de har stylat huset är det värt dubbelt så mycket, tack vare SVT? Det vore ju annorlunda om de var hantverkare och duktiga på att renovera men så är ju inte fallet. Egentligen förstår jag inte varför de inte köper och säljer hus en gång om året med tanke på vilken värdeökning en fastighet har bara för att de har bott där och ställt in möbler och gamla dörrar.J JohanLun skrev:Man ska väl tänka på att ägarna säkert läser detta när man skriver sina kommentarer, men i detta fall så har ju tydligen ägarna gjort tv och deklarerar de är professionella inredare så då tycker iallafall lite vassare kommentarer är ok. För ett"vanligt" fredagshus tycker jag man kan hålla igen lite då det ju är vanliga privatpersoner bakom. Jag har fått göra en hel del jag hellre skulle gjort på annat sätt om jag haft mer tid och resurser och skulle nog dra mig för att bjuda på mitt hus publikt just pga detta...