Hej, ny här men även ny husägare från mor som gått bort.
Det finns en äldre panna som eldats med pellets men nu går med elpatron.
I ett proppskåp i källaren sitter det en propp med 16a som när jag kollat nu två dagar varför pannan varit kall men haft ström men bara haft en röd lysdiod som lyst, brukar vara två där det står fas på den som inte lyst.
När jag då skruvat ur den proppen hoppar pannan igång, skruvar sen i den igen och allt funkar i typ en dag sedan samma.
Säkringen ser hel ut. Tänkte nog ta ut en elektriker och be dom titta på allt men ville kolla om någon här hört något liknande eller vet vad det beror på. Kan det sitta fel typ av säkring i skåpet?
Som ni märker på min text är jag nybörjare inom allt sånt här.
Det finns en äldre panna som eldats med pellets men nu går med elpatron.
I ett proppskåp i källaren sitter det en propp med 16a som när jag kollat nu två dagar varför pannan varit kall men haft ström men bara haft en röd lysdiod som lyst, brukar vara två där det står fas på den som inte lyst.
När jag då skruvat ur den proppen hoppar pannan igång, skruvar sen i den igen och allt funkar i typ en dag sedan samma.
Säkringen ser hel ut. Tänkte nog ta ut en elektriker och be dom titta på allt men ville kolla om någon här hört något liknande eller vet vad det beror på. Kan det sitta fel typ av säkring i skåpet?
Som ni märker på min text är jag nybörjare inom allt sånt här.
Att kolla alla säkringar till pannan är steg 1.
Sedan kolla huvudsäkringarna.
Men det är inte alls osannolikt att felet finns i pannan. Kanske någon säkring på/i den.
Jag skulle kolla om det går att kontakta tillverkaren/säljaren av pannan för att förstå hur detta hänger ihop. Och få dit en elektriker/tekniker som har kunskap om pannan snarare än en "vanlig" elektriker.
Men det är inte alls osannolikt att felet finns i pannan. Kanske någon säkring på/i den.
Jag skulle kolla om det går att kontakta tillverkaren/säljaren av pannan för att förstå hur detta hänger ihop. Och få dit en elektriker/tekniker som har kunskap om pannan snarare än en "vanlig" elektriker.
Hoppar pannan igång när du skruvar ur säkringen? I mina öron låter det lite märkligt.Klorgas skrev:
Är det angivet i "proppskåpet" vad säkringen avser?
Jag inser jag gjorde ett dåligt jobb med att beskriva saker (amatör) och tänkte at bilder kanske hjälper till att förklara vad som händer.
Detta är elmätare och proppar som sitter i hallen precis när man går ner till källaren:
Här är propparna i källaren i rummet intill pannan:
Här är pannan: den står just nu på 30C och utflödet till elementen som jag förstår det är runt 40C
Här är elen till pannan, elpatronen?
När pannan verkar gå kallt, då lyser inte lampan till vänster där. Även fast den står på 60C
Det jag då märkt är att när jag skruvar ur säkringen jag markerat här då poppar pannan till och båda börjar lysa och den rullar igång igen och börjar producera värme. Hände nu senast igår vid 22 och då när jag kolla till pannan var den nere på 0C och element utflödet runt 15-20C. Då gjorde jag ovan och nu vid 08 var det tempen som jag skickat bilderna på här.
Detta är elmätare och proppar som sitter i hallen precis när man går ner till källaren:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är propparna i källaren i rummet intill pannan:

Logga in
Skapa konto
Här är pannan: den står just nu på 30C och utflödet till elementen som jag förstår det är runt 40C

Logga in
Skapa konto
Här är elen till pannan, elpatronen?

Logga in
Skapa konto
När pannan verkar gå kallt, då lyser inte lampan till vänster där. Även fast den står på 60C

Logga in
Skapa konto
Det jag då märkt är att när jag skruvar ur säkringen jag markerat här då poppar pannan till och båda börjar lysa och den rullar igång igen och börjar producera värme. Hände nu senast igår vid 22 och då när jag kolla till pannan var den nere på 0C och element utflödet runt 15-20C. Då gjorde jag ovan och nu vid 08 var det tempen som jag skickat bilderna på här.

Logga in
Skapa konto
Förstår vad du menar, vet inte om det går att få tag på någon som kan just denna panna. Har lagt in en mera tydlig förklaring med bilder också.O skrev:
Att kolla alla säkringar till pannan är steg 1.
Du torde inte behöva någon "specislist" för att felsöka den pannan för den har en rätt enkel konstruktion. Men kolla alla säkringarna och se till att dom har rätt storlek.
En liten varning är att säkringar kan ha gått även om "pluppen" i mitten sitter kvar.
En liten varning är att säkringar kan ha gått även om "pluppen" i mitten sitter kvar.
Tusen tack för svar, en extremt dum fråga här då från en amatör.. HUR vet jag om en säkring har rätt storlek?E elmont skrev:
För att slippa skriva samma sak igen: https://www.byggahus.se/forum/threa...a-vilken-saekring-man-har.542798/post-6119904Klorgas skrev:
Korta versionen: När du skruvar ur propphuven och tar ut säkringen kan du se vad det är för fäg på passkontakten i botten av sockeln. Sen väljer du en propp med samma färg.
Fantastiskt, tusen tack. Jag tänker byta den säkringen bara för att se och om det har någon effekt.O Oldfart skrev:
En trasig säkring kan omöjligt ge det här felet. Vad TS gör är en ”norsk reset”. Felet finns nog snarare i elpatronens styrning.
Ah! Är det något en elektriker kan titta på? Mera för att komma fram till vad man eventuellt bör byta? Kan nog stämma det du säger för som jag förstår det har det inte varit ett problem tidigare men jag har justerat ner pannans temp så det är den förändringen som är gjord.D Daniel 109 skrev:
Den kan mao ha problem med att starta igen när den borde och stannar avstängd tills jag gör "reset"? mha av att koppla ut och in proppen?
Du som är klok och kunnig - hur f.n kan urkopplingen av säkringen (inte att den sätts tillbaka) få pannan att hoppa igång? Jag fattar inte hur det ens kan vara möjligt.E elmont skrev:
När du bryter strömmen bryts även ev styrning till "automatiken" som då får starta om från noll.
Vissa lådor typ den du har blockerar tillslaget 2 timmar efter strömavbrott. Så om första steget är trasig så ser du ingen skillnad innan tiden har förflutit.
Ps
Den blockeringen brukar vara möjlig att sätta ur spel genom att "kortsluta" två "pinnar" som finns på kretskortet.
Vissa lådor typ den du har blockerar tillslaget 2 timmar efter strömavbrott. Så om första steget är trasig så ser du ingen skillnad innan tiden har förflutit.
Ps
Den blockeringen brukar vara möjlig att sätta ur spel genom att "kortsluta" två "pinnar" som finns på kretskortet.
Ah men en fråga då på det jag läser.. ska jag ha "is i magen" och vänta 2h om det händer igen och se om det hoppar igång?E elmont skrev:När du bryter strömmen bryts även ev styrning till "automatiken" som då får starta om från noll.
Ps