Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu har jag läst lite mer ur det här. Ja herregud vilken tråd! Haveriet i människosyn är total. Kunden är en idiot, alternativt att hantverkaren är en idiot. Båda sidor verkar förutsätta att den andra sidan inte har rent mjöl i påsen.

För egen del så ligger ju hantverkarperspektivet närmare, då jag har sålt mycket mer tjänster än jag köpt.
Och angående att hemförsäkringen inte gäller, så håller jag fast vid att är man orolig att lämna ut nyckel till hantverkaren så tycker jag att man ska se sig om efter en annan. Och samma som hantverkare. Känner man att det blir fel med en kund, som han antagligen gjorde i det här fallet, så är det bättre att kunden söker en annan utförare. Det är inget konstigt med det. Skrivna avtal eller ej, i sista änden kokar det ner till personen. Och en sådan situation är knappast värd att kalla en konflikt.

Jag har massor med tankar som fördjupar sig i frågan, men de som inte redan är sagda i tråden lär ändå bara drunkna i den andra pajkastningen. Så jag hoppar över den delen och avslutar mitt deltagande i diskussionen.

Jo, jag kan tillägga att de få gånger i livet jag som privatperson har köpt in tjänster har jag aldrig haft några problem med hantverkare.
Och de åren jag själv drivit egen rörelse har jag heller aldrig haft några problem med uppdragsgivare. Nycklar och larmkoder har varit självklart och inte en enda punkt på någon enda faktura har ifrågasatts. Men jag har säkert varit lika noga med att välja uppdragsgivare som de har varit med att välja utförare.
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
De hantverkare som gett mig mest problem har varit svenska och en engelsman bosatt här i sverige.

De som har varit bäst, och gjort de mest kvalitativa jobben, har varit polacker, och ett par svenska.

De som har fuskat och stulit, har varit uteslutande svenska. De som stal kom från en större firma i stan.

Det är mina erfarenheter, inget annat.

Jag drar inga andra slutsatser av det annat än att nationalitet inte har något med saken att göra.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Guzzi skrev:
Och angående att hemförsäkringen inte gäller, så håller jag fast vid att är man orolig att lämna ut nyckel till hantverkaren så tycker jag att man ska se sig om efter en annan.
Du har aldrig tänkt tanken att anledning till att man inte vill lämna ut nyckeln, inte har med den specifika personen att göra? Utan att det gäller oavsett vem hantverkaren är. Ska sådana konsumenter inte alls anlita hantverkare?
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du har aldrig tänkt tanken att anledning till att man inte vill lämna ut nyckeln, inte har med den specifika personen att göra? Utan att det gäller oavsett vem hantverkaren är. Ska sådana konsumenter inte alls anlita hantverkare?
Nu blir jag indragen att diskutera det här i alla fall :) Men det var ju en konkret fråga.

Jag tycker visst att det har med den specifika personen att göra, men då är det inte hantverkaren jag syftar på. Personligen tycker jag att det måste vara väldigt jobbigt att leva sitt liv på det viset och det borde ju vara mycket enklare att då kunna hitta någon som man inte känner så med?
För egen del har jag i ett par fall haft det motsatta problemet, att jag inte fått lämna tillbaka nycklarna. Man har tyckt att det är så praktiskt om jag redan har dem nästa gång något behöver fixas.
När jag själv tagit emot nycklar har jag alltid förklarat att jag ringer alltid på dörren och väntar en stund innan jag använder nyckeln. Det är bara en fråga om respekt från min sida. Och samma känner jag att det är en fråga om respekt gentemot mig att inte tro att jag tänker gå och rota runt i folks hem. Man får många gånger se mer än man önskar i alla fall.

Så svaret på din fråga: Absolut ska sådana konsumenter anlita hantverkare när de vill det. Men eftersom det troligtvis många gånger blir mer tungjobbat, så får man vara beredd på att det kanske blir lite dyrare och att alla hantverkare kanske inte är så intresserade av att jobba under de förutsättningarna. Jag är tveksam till att jag själv skulle ha gjort det. Men alla är ju inte som jag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Guzzi skrev:
Nu blir jag indragen att diskutera det här i alla fall :) Men det var ju en konkret fråga.

Jag tycker visst att det har med den specifika personen att göra, men då är det inte hantverkaren jag syftar på. Personligen tycker jag att det måste vara väldigt jobbigt att leva sitt liv på det viset och det borde ju vara mycket enklare att då kunna hitta någon som man inte känner så med?

Saken är just den, att det inte går att "hitta någon som man inte känner så med" (för att använda dina egna ord) eftersom det inte har med den enskilda personen att göra. Så är det för vissa människor. Andra, som jag, har inga som helst problem med att lämna ut en nyckel till nästan vem som helst, som jag förväntar mig ett ömsesidigt förtroende med. (Men så får jag ju lida ibland också.) Vi har till och med bjudit in hantverkare att sova över här, och det har funkat fint det med. Men vi är alla olika.
 
Japp. Precis. Och jag tycker att det verkar jobbigt att vara sådan.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Guzzi skrev:
Japp. Precis. Och jag tycker att det verkar jobbigt att vara sådan.
Det har säkert sina avigsidor. Du har inga jobbiga sidor?
Själv vet jag att alla är olika, och ingen är perfekt. Men att påstå att någon skall hitta en hantverkare de känner att de kan lämna nyckeln till, är faktiskt lite fördomsfullt, eftersom det förutsätter att alla är på något visst vis.
 
Vilket trams att man ska leta efter en hantverkare som man vill länna nyckel till! Jag är en sån som absolut inte lämnar ut nyckel till vem som helst. Har aldrig lämnat till hantverkare och det har aldrig varit något problem. Som tur är har jag heller aldrig träffat någon som krävt nyckel.

Och jag tycker inte att det är speciellt jobbigt att inte vilja dela min hemnyckel med vem som helst :)
 
  • Gilla
NisseM
  • Laddar…
ErrkaPetti skrev:
Målarn bor i Motala och jag norr om Stockholm...
Skulle inte tro att vi någonsin sett varann, eller haft någon annan kontakt än mitt brev igår...

Eftersom jag är rörmokare till vardags sedan 36 år så känner jag mig känslomässigt engagerad i sådana här tillfällen...

Haft mycket jobb i Bromma Täby Djursholm Danderyd & Lidingö och sett och hört det mesta från krångliga och omständiga "rika" kunder...

Alla som gnäller över hantverkare skulle inte stå ut med det som jobb mer än sporadiskt...
Det är inte själva jobbet som är drygt, det är allt strul och gnäll i branschen...

Tyckte denna tråd var gnäll från första början...
Antydan om svartjobb och framförallt, TS utlämning av företagsnamnet i Motala är långt under ett värdigt beteende...
Det är väldigt intressant att andra alltid vet om någon är rik eller inte. Men jag antar att du har kollat upp dina rika kunders ekonomi så att du vet att dom är rika? Jag är verkligen inte rik men pga mitt namn så utgår väldigt många från det redan när jag ringer och presenterar mig i telefon.
 
Underligt många verkar tycka att det är för mycket arbete med att läsa och skriva under ett avtal på några sidor. Det kan inte ta hemskt lång tid att göra. Om det nu inte är skrivet med liknande textstorlek som försäkringsbolag och banker brukar använda.

Det som får mig att tappa förtroendet för hantverkaren är att först är det inga problem. Visst vi skriver avtal inga problem. Det går bra utan nyckel jag ringer före jag kommer. Allt uppgjort i förväg. När det väl är dags för att göra jobbet så vägrar man skriva under avtal. Det är omöjligt att göra jobbet utan nyckel.

När folk vägrar skriva på något och bara ger ett handslag och säger att det här ordnar sig får mina varningsklockor att ringa för fullt. Det är enligt min erfarenhet så som många bedragare försöker inge en förtroende. Det enda som brukar ordna sig med sådana upplägg är att man får en massa fakturor att slås om.

Att han sedan säger att det tillkommer ju faktureringsavgift för sådant här får mig att tro att han vill ha pengarna rakt i handen utan att det finns spår av dom.
 
  • Gilla
NisseM och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker du sammanfattar detta bra Niq. Däremot, som jag sa redan för 330 inlägg sedan, tycker jag inte att det finns anledning att prata om förtroendeförlust för hantverkaren, eller om krångelkund heller för den delen. Parterna har helt enkelt haft olika ansatser på väg in i detta. Att vissa saker kunde hanterats smidigare är bara detaljer som inte målar ut varken kund eller hantverkare som stollig.

Det enda stolliga är den efterföljande diskussionen här där det bestämt hävdas att den ena parten är knäppare än den andra.
 
  • Gilla
NisseM och 2 till
  • Laddar…
S
Thomasx, det verkar väldigt konstigt att du verkar ha råkat ut för så många hantverkare som stjäl, har aldrig hört talas om det och jag har varit aktiv i 10 år.
 
Redigerat av moderator:
SueCia skrev:
Thomasx, det verkar väldigt konstigt att du verkar ha råkat ut för så många hantverkare som stjäl, har aldrig hört talas om det och jag har varit aktiv i 10 år.
Hur många sådana har jag råkat ut för, SueCia?
 
thomasx skrev:
Så om man anlitar den näst dyraste, som begär ungefär dubbelt mot den billigaste "skaran".
Är man garanterad mot stöld då?
Är man garanterad mot något överhuvud taget här i livet? Nej men man kan minimera riskerna... Om jag köper en kinapryl räknar jag med att den inte kommer hålla speciellt länge, köper jag ett släp för 5000 i Polen räknar jag inte med att det håller samma kvalitet som ett fogelsta släp... Hyr jag in polacker att hjälpa mig med ett jobb är min erfarenhet att risken att dom är odugliga är mycket större än om jag tar in folk från en ordentlig svensk firma... Sen finns där helt klart guldkorn där också men jag pratar alltså minimera riskena, dessutom märker väl dessa "guldkornen" att dom får mycket kunder och då höjer dom väl sina priser medmed, så att dom ligger marknadsmässigt rätt. Tar någon orimligt låga priser finns det i regel en förklaring till det, speciellt när det är som ni säger "hantverkarnas marknad"
 
Palleee skrev:
Är man garanterad mot något överhuvud taget här i livet? Nej men man kan minimera riskerna... Om jag köper en kinapryl räknar jag med att den inte kommer hålla speciellt länge, köper jag ett släp för 5000 i Polen räknar jag inte med att det håller samma kvalitet som ett fogelsta släp... Hyr jag in polacker att hjälpa mig med ett jobb är min erfarenhet att risken att dom är odugliga är mycket större än om jag tar in folk från en ordentlig svensk firma... Sen finns där helt klart guldkorn där också men jag pratar alltså minimera riskena, dessutom märker väl dessa "guldkornen" att dom får mycket kunder och då höjer dom väl sina priser medmed, så att dom ligger marknadsmässigt rätt. Tar någon orimligt låga priser finns det i regel en förklaring till det, speciellt när det är som ni säger "hantverkarnas marknad"
Min erfarenhet av polsk vs svensk arbetskraft är den omvända mot din. Och när jag köper något i polen, förväntar jag mig minst samma kvalitet som här hemma. Och än så länge har jag aldrig blivit besviken.

Men saken här var att oavsett hur dyr hantverkaren är, så påverkas inte nödvändigtvis risken att råka ut för oegentligheter.

Och att växla över från "man får vad man betalar för", som ett argument för att man skulle ha betalat för lite för att undgå stöld, till att tala om "orimligt låga priser", är inte heller relevant.

Med den värdebaserade marknaden vi har idag är det långt ifrån säkert att man får vad man betalar för, då många istället sätter priset utifrån vad de anser att kunden kan betala, snarare än vad det som säljs faktiskt kostar eller är värt.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.