Status
Tråden går ej att kommentera.
Johnsson 56 skrev:
thomasx skrev:
Ja, då var "bror duktig" här igen. Eftersom Johnsson56 inte har så bra på fötterna när det gäller fakta och sakfrågor, ägnar han sig mest åt att hitta på namn på mig, det säger väl det mesta.
Jag har över 40 års erfarenhet av byggbranchen, vad har du?
Och ändå är det bästa du kan åstadkomma, att kalla andra för okväden?

Det stavas för övrigt byggbranschen, det borde du väl ändå veta efter 40 år.

Hälsningar

Bror Duktig
 
Redigerat:
Jag gillar också KitchenDesigns inlägg och kan instämma i det mesta. De allra flest kunder man haft har förutom att ha varit helt underbara människor även bidragit till att det faktiskt varit roligt att arbeta för/åt dom, med det finns undantag. Jag hade lämnat ett pris på ett jobb för länge sedan där det bl a ingick att spika in ett undertak, jag hade tagit dit allt material och kunden tog av detta för att bygga ett brevlådeställ när jag inte var där. Jag sade ingenting utan lät det bero.

När jag sedan skulle montera taket insåg jag att jag skulle kunna fixa detta utan en enda skarv, vilket skulle bli väldigt mycket snyggare, så när jag kom tillbaka nästa gång hade jag med ett trettiotal nya, längre panelbrädor. När jag sedan lastar upp de kortare som blivit över så gnäller kunden om att denne minsann betalt för även spillet och att jag därför skulle lämna dessa. Jag ångrar i efterhand över att jag inte gjorde klart för dem hur fel de hade, för även när jag förklarat att priset de fick avsåg ett färdigt rum och inget annat så var där griniga miner. För de hade fel.

Men som sagt, de allra flesta kunderna man haft har varit ruskigt trevliga. Bara en sådan sak som att bli bjuden på en kopp kaffe kan säga en del om folk (bäst här att tillägga att jag ALLTID räknar bort fikatid från arbetstid).
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Thomasx

Du har en väldigt dryg attityd till andra medlemmar tycker jag. Nu blir väl det här borttaget enligt pajkastningsregeln, vilket är helt ok. Jag vill inte nedlåta mig till sådant, men jag vill ändå få fram att andemeningen med ett forum bör vara debatten i sig, eller bollande av åsikter om man så vill. Att anmärka på stavning hör väl ändå inte dit?

Ändrat för att jag är ny på detta, glömde att citera...
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Och ändå är det bästa du kan åstadkomma, att kalla andra för okväden?

Det stavas för övrigt byggbranschen, det borde du väl ändå veta efter 40 år.

Hälsningar

Bror Duktig
Ok, jag missade att skriva ett s, men jag kan i varje fall läsa. Det är ju du som kallar dig Bror duktig, jag har inte gjort det
 
Snål-Jocke skrev:
Du har en väldigt dryg attityd till andra medlemmar tycker jag. Nu blir väl det här borttaget enligt pajkastningsregeln, vilket är helt ok. Jag vill inte nedlåta mig till sådant, men jag vill ändå få fram att andemeningen med ett forum bör vara debatten i sig, eller bollande av åsikter om man så vill. Att anmärka på stavniong hör väl ändå inte dit?
Menar du att du tycker att det är drygt att kalla andra för "farbror duktig"?
 
Johnsson 56 skrev:
Ok, jag missade att skriva ett s, men jag kan i varje fall läsa. Det är ju du som kallar dig Bror duktig, jag har inte gjort det
Nej, det var visst mitt misstag, du kallade mig för "farbror duktig". Lite lustigt att du gör det när jag inte ens kan citera dig korrekt. Men om du nu vill att jag ska vara "farbror duktig", då får du väl också finna dig i att jag försöker leva upp till det.
 
AG A skrev:
Hantverkaren hade ju egentligen inte tid med jobbet. Men lät sig ändå övertalas att ta det. Efter det tillkom avtal, papper, och krångel av olika slag. Men hantverkaren fann sig i detta, men gjorde en markering med att påtala faktureringsavgift.
Plötsligt får han en lucka, en eftermiddag. Han kan sätta igång med jobbet. Men pga miss med telefonen är han inte på plats förrän två på eftermiddagen, två timmar innan han slutar,
Han packar snabbt ihop allt han behöver och bär bort det till dörren. Han blir inte insläppt, utan uppmanad att gå runt huset till andra ingången. Efter mycket om och men, är han på plats och kan börja.
Det får han tydligen inte göra. Utan först ska det gås igenom papper, papper och åter papper. Flera avtal och mera krångel. Arbetets art, kräver dessutom en del städning och rengöring efteråt.
Trots att hantverkaren nu ansträngt sig för att komma och hjälpa TS så fick han inte påbörja arbetet.

Det gällde målning av ett tak...ett enkelt och bra sidoprojekt för dåligt väder.
Enkelt, var dock det sista man kan kalla detta projekt, sett till alla papper, avtal och tillgänglighet till huset.
Tack! Precis vad jag tänkte! Målaren hade egentligen inte tid, men tröck in jobbet för att vara snäll. Avtal är inte särskilt vanligt (jag har jobbat i 7 år som elektriker och aldrig varit med om något avtal) och att då stressigt försöka trycka in jobbet och då behöva handskas med en massa papper som man inte alls är van med när man vill jobba kan jag förstå inte är så önskvärt. Om inte kunden kan lite på hantverkaren så är det bättre att tacka nej till jobbet.
Skulle det varit ett jobb som kunde planeras in i förväg riktigt så skulle det komma i ett annat ljus. Då skulle det finnas tid för att hålla på med skriftliga avtal och kontrakt.

Jag har Inga problem med att kunder är hemma när jag gör jobb. Aldrig haft problem med lite "socialt stöd", dock blir det ju billigare för kunden när man är själv eftersom man då kan jobba mer och prata mindre.

//Patrik
 
  • Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
KitchenDesign skrev:
Faktum är att tack och lov, så beter sig inte majoriteten av kunderna som de flesta medlemmarna här inne.
Jag säger tack och lov just på grund av att, det finns inget annat ställe, där okunskapen och föraktet till hantverkare
är så påtaglig som här.
Dels så har jag kört eget i 5år, (men valde att gå vidare som anställd) och kunderna man möter har aldrig betett sig som folk beter sig här.
I detta forum tycks merparten tro att alla snickare ljuger, slöar, drar ut på jobb, överfakturerar osv osv osv.
Om hälften av er skulle få vara med en vecka, skulle ni utan tvekan ändra åsikt i många frågor.

Det finns ingen bransch som är så tidspressad som just denna bransch. Varken kund eller arbetsgivare ser ekonomi i att dra ut på jobb. Det som drar in pengar är just.. gör jobbet, sen iväg på nytt jobb.
Och backjobb vill ingen seriös hantverksfirma uppleva, för det är just, enbart av ondo och förlorad inkomstbortfall.
- ja det finns odugliga hantverkare som helst skulle valt en annan inriktning, men dom är få. Iallafall i de kretsarna jag rör mig.Bra snickare har alltid jobb sägs det ofta, och det stämmer.

Vet man med sig att man är bra, är noga, månar om kunden, och vill göra jobbet så effektivt som det bara går, ja då backar man just från en kund som trådskaparen.
Handen på hjärtat så bevisar bara inlägget och att han/hon skapar en tråd om det, att målaren gjorde rätt som drog sig ur. Det handlar om att måla ett tak. Och göra det så enkelt och fort för kunden som det bara går.
En målare som har flera projekt igång mellan torktider måste självklart få en nyckel för att kunna droppa in precis när det passar, just för att göra det så enkelt för kunden som möjligt.

Vi har är en kund som tycker att målaren de haft var bra, gjorde jobb som de var nöjda med osv osv.
Men ändå blir kravlistan och otillliten helt absurd för just en takmålning. Det finns glada, trevliga, uppskattande kunder, och sen finns det dem som skall peta och tjaffsa och argumentera om allt. Gissa vilka men hellre väljer att jobba med.

nu vet jag att detta forum älskar att kasta skit och även okunskap på hantverkare, men tack o lov är det inte ni som är majoriteten av kunderna utan bara en liten klick.
Alla kunder är unika, och alla jobb är situationsanpassade. Det är vårtat jobb att lösa dem på bästa sätt, dels mot kunden, samt mot arbetsgivaren.

Jag kan garantera att ingen av er, oberoende av vilket arbete du har, uppskattar att ha ngn (som inte ens kan ditt jobb) som tittar över er axel, påepkar hur du sköter ditt jobb, för dagbok och tidsanteckningar, skapar trådar om ditt sätt attt arbeta och ditt projekt. Sen ringer till din chef och berättar att vi vill inte betala för det här och det här, för jag anser att det inte ska ta sån här tid, eller att materialet ska kosta si o så.

Gör en omvänd tanke och förstå att ditt hem, är just min arbetsplats, och den ändrar sig från dag till dag och även dina behov och nykommna förslag eller problem. Vi jobbar just för din skull, men när din uppskattning övergår i förakt, skitsnack, ingen tillit osv- ja då väljer vi att inte arbeta hos dig. Svårare än så är det inte.
Det finns kravlistor som helt enkelt inte är acceptabla eller verklighetsförankrade. Och denna kund var just en sådan.
Vilka delar på "kravlistan" tycker du är absurda?

Hur hanterar en målare som droppar in med nyckel precis när det passar hen husdjur som finns i hushållet?
 
  • Gilla
NisseM
  • Laddar…
Jättebra skrivet Kitchen Design.

Har haft elfirma i 48 år.
Hade en kund en gång som jag drog om elledningar hos. (Gammal elinstallation som behövde bytas).
När jobbet var färdigt skickade jag faktura som vanligt. Var inget speciellt billig.
Kunden betalade utan vidare.
Men så en kväll kom kunden hem till mig.
Med en jättestor bukett blommor. Och i buketten satt det en 1000-kronorssedel.
Det här ska du ha för ett bra jobb sa han.

Sådant blir man glad av.
Har även varit med om motsatta kunder. Som väl är så har de inte varit så många.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Bengan, sånt blir man glad av att höra. Bara en kopp kaffe när man stått och jobbat en stund är väldigt uppskattad.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
E
Jag tror att de hantverkare som skriver på detta forum till 99.9% troligtvis är hederliga personer som gör ett oftast bra jobb, medans det på forumet finns ett antal husägare som haft en dålig erfarenhet av andra mindre seriösa personer. Därav den totalt oförstående attityden från många hör gentemot TS.

Inlägg som handlar om kunder som skickat blommor el ej tycker jag är rätt off topic och hjälper TS föga.
 
  • Gilla
NisseM
  • Laddar…
erkka skrev:
Jag tror att de hantverkare som skriver på detta forum till 99.9% troligtvis är hederliga personer som gör ett oftast bra jobb, medans det på forumet finns ett antal husägare som haft en dålig erfarenhet av andra mindre seriösa personer. Därav den totalt oförstående attityden från många hör gentemot TS.

Inlägg som handlar om kunder som skickat blommor el ej tycker jag är rätt off topic och hjälper TS föga.
Jag tror detta är en missuppfattning. TS har inte bett om hjälp, han bad om synpunkter
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Där håller jag inte med dig, jag tycker det är bra. Medans alla husägare här totalsågar alla hantverkare så säger hantverkarna att dom flesta kunder faktiskt är trevliga även om man kunde tro annat när man ser attityderna på forumet. Sen är ju en del sv ämnet hur odugliga alla hantverkare är så tycker jag gott det passar in att lätta upp med små berättelser om bra kunder också från hantverkarna som ni totalsågar.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
De flesta kunder är säkert trevliga inklusive TS. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.