Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomasx skrev:
"Folk" som du är anledningen till att jag, och många med mig, har så otroligt låga tankar om hantverkare.
Själv har jag uteslutande haft positiva erfarenheter av hantverkare. Hör det verkligen till ovanligheterna...?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Själv har jag uteslutande haft positiva erfarenheter av hantverkare. Hör det verkligen till ovanligheterna...?

Jag har aldrig talat med någon angående hantverkare som haft odelat positiva erfarenheter. Visst finns det grader av helvetet, men de flesta har varit missnöjda med ganska mycket.
 
moperandi skrev:
Själv har jag uteslutande haft positiva erfarenheter av hantverkare. Hör det verkligen till ovanligheterna...?
Med tanke på att hantverkstjänster är en av de kategorier i Sverige som får allra mest klagomål till ARN och liknande, för att inte säga den kategori som får mest, så får man nog säga att det är så, ja.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
moperandi skrev:
Här är ARN statistiken, bostaden verkar inte ligga i topp.
[länk]
Dessutom är väl bara en del av "bostad" hantverk
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Här är ARN statistiken, bostaden verkar inte ligga i topp.
[länk]
De fyra största kategorierna före "bostad" representerar alltså nästan 70% av alla klagomål till ARN.
Bra att hålla i minnet nästa gång någon medlem uttrycker sig så tvärsäkert som
så får man nog säga att det är så, ja.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Nu kan det ju - tro det eller ej - finnas de kunder som är missnöjda, men som ändock inte vänder sig till ARN.

Personligen har jag aldrig vänt mig dit, men har trots detta övervägande negativa erfarenheter av hantverkare. Det handlar främst om attityd, tidhållande, pris och skicklighet. Inget som ARN har med att göra direkt.
 
  • Gilla
Reyhn
  • Laddar…
thomasx skrev:
Med tanke på att hantverkstjänster är en av de kategorier i Sverige som får allra mest klagomål till ARN och liknande, för att inte säga den kategori som får mest, så får man nog säga att det är så, ja.
Men nu var det den här kommentaren det syftades på Solari, när farbror duktig uttalar sig om saker utan att veta vad han pratar om
 
Solari skrev:
Nu kan det ju - tro det eller ej - finnas de kunder som är missnöjda, men som ändock inte vänder sig till ARN.

Personligen har jag aldrig vänt mig dit, men har trots detta övervägande negativa erfarenheter av hantverkare. Det handlar främst om attityd, tidhållande, pris och skicklighet. Inget som ARN har med att göra direkt.
Och det gör det då inte inom de andra områden? Eller hur menar du att mörkertalet annars skulle kunna påverka?
 
moperandi skrev:
Själv har jag uteslutande haft positiva erfarenheter av hantverkare. Hör det verkligen till ovanligheterna...?
Det tror jag inte.. Du kanske är en flexibel och smidig människa. Min erfarenhet är att många privatkunder är så rädda för att bli lurade att man gärna går runt sjön för att komma över bäcken även om det blir mångdubbelt dyrare än det hade behövt bli. Dessutom är det många privatkunder som ska stå över axeln och fråga en massa strunt så man inte får jobba i lugn och ro, sånt kostar också extra, sen undrar man varför man får dyra fakturor.

Detta gäller givetvis inte alla men väldigt många privatkunder.
 
Solari skrev:
Nu kan det ju - tro det eller ej - finnas de kunder som är missnöjda, men som ändock inte vänder sig till ARN.

Personligen har jag aldrig vänt mig dit, men har trots detta övervägande negativa erfarenheter av hantverkare. Det handlar främst om attityd, tidhållande, pris och skicklighet. Inget som ARN har med att göra direkt.
Det finns också statistik som visar antalet samtal till konsumentvägledaren i denna kategori. Ingen rolig statistik det heller.
 
Faktum är att tack och lov, så beter sig inte majoriteten av kunderna som de flesta medlemmarna här inne.
Jag säger tack och lov just på grund av att, det finns inget annat ställe, där okunskapen och föraktet till hantverkare
är så påtaglig som här.
Dels så har jag kört eget i 5år, (men valde att gå vidare som anställd) och kunderna man möter har aldrig betett sig som folk beter sig här.
I detta forum tycks merparten tro att alla snickare ljuger, slöar, drar ut på jobb, överfakturerar osv osv osv.
Om hälften av er skulle få vara med en vecka, skulle ni utan tvekan ändra åsikt i många frågor.

Det finns ingen bransch som är så tidspressad som just denna bransch. Varken kund eller arbetsgivare ser ekonomi i att dra ut på jobb. Det som drar in pengar är just.. gör jobbet, sen iväg på nytt jobb.
Och backjobb vill ingen seriös hantverksfirma uppleva, för det är just, enbart av ondo och förlorad inkomstbortfall.
- ja det finns odugliga hantverkare som helst skulle valt en annan inriktning, men dom är få. Iallafall i de kretsarna jag rör mig.Bra snickare har alltid jobb sägs det ofta, och det stämmer.

Vet man med sig att man är bra, är noga, månar om kunden, och vill göra jobbet så effektivt som det bara går, ja då backar man just från en kund som trådskaparen.
Handen på hjärtat så bevisar bara inlägget och att han/hon skapar en tråd om det, att målaren gjorde rätt som drog sig ur. Det handlar om att måla ett tak. Och göra det så enkelt och fort för kunden som det bara går.
En målare som har flera projekt igång mellan torktider måste självklart få en nyckel för att kunna droppa in precis när det passar, just för att göra det så enkelt för kunden som möjligt.

Vi har är en kund som tycker att målaren de haft var bra, gjorde jobb som de var nöjda med osv osv.
Men ändå blir kravlistan och otillliten helt absurd för just en takmålning. Det finns glada, trevliga, uppskattande kunder, och sen finns det dem som skall peta och tjaffsa och argumentera om allt. Gissa vilka men hellre väljer att jobba med.

nu vet jag att detta forum älskar att kasta skit och även okunskap på hantverkare, men tack o lov är det inte ni som är majoriteten av kunderna utan bara en liten klick.
Alla kunder är unika, och alla jobb är situationsanpassade. Det är vårtat jobb att lösa dem på bästa sätt, dels mot kunden, samt mot arbetsgivaren.

Jag kan garantera att ingen av er, oberoende av vilket arbete du har, uppskattar att ha ngn (som inte ens kan ditt jobb) som tittar över er axel, påepkar hur du sköter ditt jobb, för dagbok och tidsanteckningar, skapar trådar om ditt sätt attt arbeta och ditt projekt. Sen ringer till din chef och berättar att vi vill inte betala för det här och det här, för jag anser att det inte ska ta sån här tid, eller att materialet ska kosta si o så.

Gör en omvänd tanke och förstå att ditt hem, är just min arbetsplats, och den ändrar sig från dag till dag och även dina behov och nykommna förslag eller problem. Vi jobbar just för din skull, men när din uppskattning övergår i förakt, skitsnack, ingen tillit osv- ja då väljer vi att inte arbeta hos dig. Svårare än så är det inte.
Det finns kravlistor som helt enkelt inte är acceptabla eller verklighetsförankrade. Och denna kund var just en sådan.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 8 till
  • Laddar…
Ja, då var "bror duktig" här igen. Eftersom Johnsson56 inte har så bra på fötterna när det gäller fakta och sakfrågor, ägnar han sig mest åt att hitta på namn på mig, det säger väl det mesta. Exakt vad som döljer sig bakom de olika rubrikerna i listan som presenterades tidiare, är svårt att veta, räknas t.ex. hantverkare som "Allmänna"? Och vad räknas och räknas inte in i "Bostaden"? Trädgården, garaget, Poolen, källaren, osv osv.

Därtill ligger "Bostaden" på topp fem, så även det styrker mitt påstående om att hantverkarna är en av de kategorier som får mest klagomål, om vi nu ska räkna "bostaden" som hantverkare.

I alla fall, så här skriver konsumentverket, klart och tydligt, inga tveksamheter

"Varje år sammanställer Konsumentverket statistik över klagomålen till landets konsumentvägledningar. Ända sedan mätningarna började 2005 har hantverkstjänster toppat klagotoppen."

Så Johansson56, vem är det som inte vet vad han pratar om egentligen?
 
Redigerat:
  • Gilla
NisseM och 2 till
  • Laddar…
KitchenDesign skrev:
Faktum är att tack och lov, så beter sig inte majoriteten av kunderna som de flesta medlemmarna här inne.
Jag säger tack och lov just på grund av att, det finns inget annat ställe, där okunskapen och föraktet till hantverkare
är så påtaglig som här.
Dels så har jag kört eget i 5år, (men valde att gå vidare som anställd) och kunderna man möter har aldrig betett sig som folk beter sig här.
I detta forum tycks merparten tro att alla snickare ljuger, slöar, drar ut på jobb, överfakturerar osv osv osv.
Om hälften av er skulle få vara med en vecka, skulle ni utan tvekan ändra åsikt i många frågor.

Det finns ingen bransch som är så tidspressad som just denna bransch. Varken kund eller arbetsgivare ser ekonomi i att dra ut på jobb. Det som drar in pengar är just.. gör jobbet, sen iväg på nytt jobb.
Och backjobb vill ingen seriös hantverksfirma uppleva, för det är just, enbart av ondo och förlorad inkomstbortfall.
- ja det finns odugliga hantverkare som helst skulle valt en annan inriktning, men dom är få. Iallafall i de kretsarna jag rör mig.Bra snickare har alltid jobb sägs det ofta, och det stämmer.

Vet man med sig att man är bra, är noga, månar om kunden, och vill göra jobbet så effektivt som det bara går, ja då backar man just från en kund som trådskaparen.
Handen på hjärtat så bevisar bara inlägget och att han/hon skapar en tråd om det, att målaren gjorde rätt som drog sig ur. Det handlar om att måla ett tak. Och göra det så enkelt och fort för kunden som det bara går.
En målare som har flera projekt igång mellan torktider måste självklart få en nyckel för att kunna droppa in precis när det passar, just för att göra det så enkelt för kunden som möjligt.

Vi har är en kund som tycker att målaren de haft var bra, gjorde jobb som de var nöjda med osv osv.
Men ändå blir kravlistan och otillliten helt absurd för just en takmålning. Det finns glada, trevliga, uppskattande kunder, och sen finns det dem som skall peta och tjaffsa och argumentera om allt. Gissa vilka men hellre väljer att jobba med.

nu vet jag att detta forum älskar att kasta skit och även okunskap på hantverkare, men tack o lov är det inte ni som är majoriteten av kunderna utan bara en liten klick.
Alla kunder är unika, och alla jobb är situationsanpassade. Det är vårtat jobb att lösa dem på bästa sätt, dels mot kunden, samt mot arbetsgivaren.

Jag kan garantera att ingen av er, oberoende av vilket arbete du har, uppskattar att ha ngn (som inte ens kan ditt jobb) som tittar över er axel, påepkar hur du sköter ditt jobb, för dagbok och tidsanteckningar, skapar trådar om ditt sätt attt arbeta och ditt projekt. Sen ringer till din chef och berättar att vi vill inte betala för det här och det här, för jag anser att det inte ska ta sån här tid, eller att materialet ska kosta si o så.

Gör en omvänd tanke och förstå att ditt hem, är just min arbetsplats, och den ändrar sig från dag till dag och även dina behov och nykommna förslag eller problem. Vi jobbar just för din skull, men när din uppskattning övergår i förakt, skitsnack, ingen tillit osv- ja då väljer vi att inte arbeta hos dig. Svårare än så är det inte.
Det finns kravlistor som helt enkelt inte är acceptabla eller verklighetsförankrade. Och denna kund var just en sådan.
Kanonbra skrivet. Jag skulle inte kunnat göra det bättre, men det var exakt det jag också sammanfattningsvis har försökt säga
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, då var "bror duktig" här igen. Eftersom Johnsson56 inte har så bra på fötterna när det gäller fakta och sakfrågor, ägnar han sig mest åt att hitta på namn på mig, det säger väl det mesta.

Jag har över 40 års erfarenhet av byggbranchen, vad har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.