10 686 läst · 83 svar
11k läst
83 svar
Kondensproblem i hus från 1932
Är du säker på att det inte är regn som letat sig in någonstans?
Inte så att det är extra fuktigt närmast spikarna som håller läkten?
Inte så att det är extra fuktigt närmast spikarna som håller läkten?
Till 99,99% ja. För det första var det inget problem innan det blev kalt. Det ös regnade och vi såg inte en droppe, vi kollade väldigt noga.Huddingebo skrev:
För det andra har vi lagt extra spiktejp där ströläkten går.
Redigerat:
Hur ser det ut konstruktionsmässigt i skarven mellan vägg, tak, takfot? Vi har liknande problem i vårt hus (ska lägga om taket, har inte gjort än). Och vad jag har läst mig till är det här det är vanligast att man får fuktproblem p.g.a. varm luft nedififrån möter kall luft ovanifrån/utifrån och fukten u luften kondenseras ut lättast vid takfoten. blir spännande att följa vad ni kommer fram till.
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Eftersom du säger att det började när det blivit kallt, hur varmt har ni inne? 20cm träspån är inte särskilt mycket isolering.. Så mer isolering eller lägre innertemperatur....
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Det är ju inte själva takfoten du ser i bilderna. Det är takbrutningen av mansardtaket som man ser.Viktor.J skrev:Hur ser det ut konstruktionsmässigt i skarven mellan vägg, tak, takfot? Vi har liknande problem i vårt hus (ska lägga om taket, har inte gjort än). Och vad jag har läst mig till är det här det är vanligast att man får fuktproblem p.g.a. varm luft nedififrån möter kall luft ovanifrån/utifrån och fukten u luften kondenseras ut lättast vid takfoten. blir spännande att följa vad ni kommer fram till.
Dock vet jag inte om takfoten är tätt. Kanske är detta orsaken.
Några saker som får mig att fundera är att det inte finns några ventiler på övervåningen. Varken i sovrum eller arbetsrum.
Sen hittade jag cm stora hål som man ser sågspån isoleringen. Antar att mycket varmluft kan ta sig igenom detta.
Dock har vi egentligen problem längs hela vinden (också ställen där det inte finns hål), särskilt där taket bryter.
Varför mer isolering? Äldre hus utan plastfolie är det oftast bättre med mindre isolering .plåtrickard skrev:
Om man ska ha mer isolering bör man se till att stoppa fukttillskottet och ventilera vinden ordentligt.
Ni måste ha väggventiler i sovrum på övervåningen. Detta kanske inte påverkar detta problem men frisk luft är viktigt för hälsan såklart. Täta innertaket mot vinden uppifrån tex och fyll på med mer spån så försvinner nog en del fukt.
Hur mycket isolering är det i brytningen i taket?
Installera frånluft är alltid gångbart så man kan ventilera bort fukttillskottet och skapa ett undertryck.
Var det några problem innan ni bytte taket?
Installera frånluft är alltid gångbart så man kan ventilera bort fukttillskottet och skapa ett undertryck.
Var det några problem innan ni bytte taket?
Redigerat: