M mili1983 skrev:
Hej! Väcker liv i denna lite.
Jag har idag installerat en Ecoair 107 (beg) mot min Ecoel panna 1550 båda från 2010. Får felmeddelande Motorskydd kompressor på EcoElen. Kan felet vara pga att det saknas gas?? Hur återställer jag felet?
Går utedelen en stund innan larmet kommer?
 
Den sattes i drift först idag. Svårt att veta just det men det känns som att larmet kom lite senare och inte omgående efter att jag satte igång Ecoair.
 
Klipp
 
M mili1983 skrev:
Den sattes i drift först idag. Svårt att veta just det men det känns som att larmet kom lite senare och inte omgående efter att jag satte igång Ecoair.
Du får kontrollera spänningen på alla faser systematiskt hela vägen fram till kompressorn. Det kan vara glapp någonstans på vägen. Det kan också vara mjukstartskortet som krånglar.
Det brukar vara smidigast att mäta med en tångamperemeter för att se om strömmarna är hyfsat lika på alla faser.

Vet du med säkerhet att den fungerade innan den demonterades?
 
L lordi skrev:
Du får kontrollera spänningen på alla faser systematiskt hela vägen fram till kompressorn. Det kan vara glapp någonstans på vägen. Det kan också vara mjukstartskortet som krånglar.
Det brukar vara smidigast att mäta med en tångamperemeter för att se om strömmarna är hyfsat lika på alla faser.

Vet du med säkerhet att den fungerade innan den demonterades?
Jag vet inte till 100% men personen sa att den fungerade.
 
M mili1983 skrev:
Jag vet inte till 100% men personen sa att den fungerade.
Ok. Steg 1 är att felsöka enligt mitt inlägg ovan. Kontrollera att det är rätt inkopplat och inget glapp som kan orsaka spänningsfall på någon av faserna. Alla säkringar hela?
 
L lordi skrev:
Ok. Steg 1 är att felsöka enligt mitt inlägg ovan. Kontrollera att det är rätt inkopplat och inget glapp som kan orsaka spänningsfall på någon av faserna. Alla säkringar hela?
Ska försöka få det gjort så fort som möjligt. Tror du att det även kan spöka pga ingen gas? Eller får man andra felmeddelanden då alternativt flera olika felmeddelanden? Jag kan alltså inte ens sätta igång kompressorn under funktionstestet. Valet där som sysn på videon är låst till från.
 
M mili1983 skrev:
Ska försöka få det gjort så fort som möjligt. Tror du att det även kan spöka pga ingen gas? Eller får man andra felmeddelanden då alternativt flera olika felmeddelanden? Jag kan alltså inte ens sätta igång kompressorn under funktionstestet. Valet där som sysn på videon är låst till från.
Tror ev. det kan vara så att det valet i funktionstestmenyn är låst för att motorskyddslarmet är aktivt.
Ska man tvångsköra kompressorn så bör man starta fläkten och laddpumpen först.

Om det saknas köldmedium så får du LP-larm och inte motorskyddslarm.
Motorskyddet är kombinerat på samma kretskort som mjukstarten i denna modell.
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
L lordi skrev:
Du får kontrollera spänningen på alla faser systematiskt hela vägen fram till kompressorn. Det kan vara glapp någonstans på vägen. Det kan också vara mjukstartskortet som krånglar.
Det brukar vara smidigast att mäta med en tångamperemeter för att se om strömmarna är hyfsat lika på alla faser.

Vet du med säkerhet att den fungerade innan den demonterades?
L lordi skrev:
Du får kontrollera spänningen på alla faser systematiskt hela vägen fram till kompressorn. Det kan vara glapp någonstans på vägen. Det kan också vara mjukstartskortet som krånglar.
Det brukar vara smidigast att mäta med en tångamperemeter för att se om strömmarna är hyfsat lika på alla faser.

Vet du med säkerhet att den fungerade innan den demonterades?
L lordi skrev:
Du får kontrollera spänningen på alla faser systematiskt hela vägen fram till kompressorn. Det kan vara glapp någonstans på vägen. Det kan också vara mjukstartskortet som krånglar.
Det brukar vara smidigast att mäta med en tångamperemeter för att se om strömmarna är hyfsat lika på alla faser.

Vet du med säkerhet att den fungerade innan den demonterades?
var exakt sitter mjukstartskortet?
 
Hur ser man om köldmedium (407C) är slut i en VP? Synglaset när jag tittar på det ser helt tomt ut.
 
Finns följande felkod A21, E3
 
M mili1983 skrev:
var exakt sitter mjukstartskortet?
Mjukstart/motorskyddskortet sitter i utedelen i den lådan med displayen som du filmade.


M mili1983 skrev:
Hur ser man om köldmedium (407C) är slut i en VP? Synglaset när jag tittar på det ser helt tomt ut.
Om det är helt tomt på gas så startar den inte utan löser på LP. Saknas det bara en del så brukar det bubbla och skumma i synglaset. Dessutom kan den lösa på hög hetgastemp.
Att det ser helt klart ut i synglaset under drift är ett bra tecken.


M mili1983 skrev:
Finns följande felkod A21, E3
Felkod E3 betyder "motorskydd utlöst". Om du bryter spänningen (slå av brytaren till inne/utedel) helt och återstartar allt och larmet inte försvinner, så gissar jag på kretskortet.
Har du dubbelkollat så att allt är rätt kopplat elektriskt, även kommunikationen mellan inne och utedel?
 
L lordi skrev:
Mjukstart/motorskyddskortet sitter i utedelen i den lådan med displayen som du filmade.

Jag kan sätta igång fläkten och tydligen även kompressorn kom igång men lade av snabbt efter det. Då kommer felet E03 och motorskydd kompressor upp.


Om det är helt tomt så startar den inte utan löser på LP. Saknas det bara en del så brukar det bubbla och skumma i synglaset. Dessutom kan den lösa på hög hetgastemp.
Att det ser helt klart ut i synglaset under drift är ett bra tecken.




Felkod E3 betyder "motorskydd utlöst". Om du bryter spänningen (slå av brytaren till inne/utedel) helt och återstartar allt och larmet inte försvinner, så gissar jag på kretskortet.
Har du dubbelkollat så att allt är rätt kopplat elektriskt, även kommunikationen mellan inne och utedel?
 
Enligt inst guiden så är det det kortet som sitter i huset och inte på baksidan av luckan :)
 
  • Inre kretskort och komponenter i ett öppet värmesystems skåp, markerat med indikatorpil nummer 24.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mili1983 skrev:
Enligt inst guiden så är det det kortet som sitter i huset och inte på baksidan av luckan :)
Japp precis. Det som sitter i luckan är displaykortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.