CHEMAS CHEMAS skrev:
Mät upp kompressorlindningarna också.
Jag tror bannemej att det funkar nu. Ingen röd varningslampa på rumsgivaren när jag kommer hem och ingen varning på värmepumpen.

Jag fick idag lära mig att loggen laggar efter med ett helt dygn så där kan jag inte kolla förrän imorgon.

Men var sitter kompressorlindningarna? Menar du de direkta anslutningarna på kompressorn där ute?

• Rumsgivare på vägg utan röd varningslampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror bannemej att det funkar nu. Ingen röd varningslampa på rumsgivaren när jag kommer hem och ingen varning på värmepumpen.

Jag fick idag lära mig att loggen laggar efter med ett helt dygn så där kan jag inte kolla förrän imorgon.

Men var sitter kompressorlindningarna? Menar du de direkta anslutningarna på kompressorn där ute?
Ja precis. Man tar bort kablarna från kompressorn(den svarta "burken") eller vid motorskyddet o mäter där över. Alt. Meggar.

Men en kass kontaktor eller motorskydd kan ge ditt fel.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag har en ecoair 7,9 stående med vad jag tror trasig expansionsventil. Den hade du gärna fått plocka delar från. Svårt med kompressorn dock
Vart bor du?

Mätte han att det saknas spänning på en fas fram till kompressorn så känns det onödigt att börja mäta på själva lindningarna. Felet sitter ju före kompressorn i så fall.

Jag tror att även efter han bytt ut kontaktor och motorskydd så var det lägre spänning på en fas, men kanske inom felmarginalen. Eller så var svängningarna inte lika stora som tidigare.

Nämnas kan att det stod på värmepumpen att vi har 16 A, medan vi har hela 35 A sedan i våras, men det kanske inte har med saken att göra.

Då har du dålig kontakt någonstans på den fasen. Bara att gå bakåt och mäta spänningen på den fasen. Hittar du inte felet kan det gå varmt där det är dålig kontakt.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Vart bor du?
Uppsala

Sist jag var hemma hos någon med samma fel så hade elektrikern som bytt deras elcentral glömt att dra skruven i en av säkringarna till vp.

E Emanuel01 skrev:
Sist jag var hemma hos någon med samma fel så hade elektrikern som bytt deras elcentral glömt att dra skruven i en av säkringarna till vp.
har bekymmer med ”motorskydd kompressor” har provat byta säkringar men felet återkommer hela tiden. Tips på vad de kan va? Samt någon som har koll på ålder på denna?

• Typskylt på en kompressor med teknisk information och modellbeteckning.
    Skapa konto
  • Bild på en smutsig typskylt till en kompressor med elledningar i förgrunden.
    Skapa konto
om du nollställer motorskyddet, och plockar bort kablarna till kompressor från kontaktorn, löser motorskyddet i alla fall?

DonPablo R134a skrev:
om du nollställer motorskyddet, och plockar bort kablarna till kompressor från kontaktorn, löser motorskyddet i alla fall?

Förlåt med vad är kontaktor och vilka kablar är till kompressorn?

Hmm tror inte du ska vara och peta själv, om du inte har vana av el, och inte vet hur kontaktorn ser ut. Annars finns bild på kontaktor och motorskydd tidigare i denna tråd.

Det där ser ut som en senare modell av ecoair, den har kombinerad mjukstart/motorskydd på ett kretskort i utedelen. Alltså en elektronisk variant.

Jag skulle börja med att mäta att alla faser finns i utedelen.

Hej! Väcker liv i denna lite.
Jag har idag installerat en Ecoair 107 (beg) mot min Ecoel panna 1550 båda från 2010. Får felmeddelande Motorskydd kompressor på EcoElen. Kan felet vara pga att det saknas gas?? Hur återställer jag felet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.