44 196 läst · 105 svar
44k läst
105 svar
Kompostkvarn till trädgården ?!
Biltemas flismaskin är inte en kompostkvarn!
Biltema Kompostkvarn S 2501 (liksom många andra "kompostkvarnar") har ett valsverk vilket ger större "hugget" flis än en kompostkvarn med knivar. För kompostering är inget annat än en kompostkvarn med knivar lämpligt.
Jag har kört Biltema FLISMASKIN sen sensommaren 2020. Fungerar jättebra. Som produktutvecklare ifrågasätter jag däremot starkt själva konstruktionen med en tvådelad enhet utan fästanordning mellan motorenhet och stativ/uppsamlingskärl när transporthandtaget sitter på motorenheten. IQ-fiskpinne om jag får säga det själv.
Vi har kört ner grenar från ca 20 fällda träd (tall, gran, lönn, björk och plommon) samt en 20 år gammal tuja-häck, sly från ca 300 kvm tät slybevuxen tomt, häckklipp och beskärda delar från 2 större fruktträd. Inga som helst problem.
Fliset från maskinen går att kompostera men det är inte snabbkomposterbart. Det går utmärkt att använda som marktäckning i planteringar, off-trädgårdsstigar etc men är för litet för att täcka större områden. Flismaskinen är idealisk om man tänker forsla bort fliset till en tipp eller liknande i säckar typ. Man slipper hyra gallersläp för grenar utan man får in rätt mycket i skuffen på bilen i flisform.
Biltemas flismaskin är driftsäker skulle jag säga men rätt otymplig att hasa runt på en lite lätt kuperad trädgårdstomt. Jag är toknöjd då jag inte komposterar utan deponerar avfallet.
Kompostera = Kompostkvarn med knivar
Deponera = "Kompostkvarn" med vals
Biltema Kompostkvarn S 2501 (liksom många andra "kompostkvarnar") har ett valsverk vilket ger större "hugget" flis än en kompostkvarn med knivar. För kompostering är inget annat än en kompostkvarn med knivar lämpligt.
Jag har kört Biltema FLISMASKIN sen sensommaren 2020. Fungerar jättebra. Som produktutvecklare ifrågasätter jag däremot starkt själva konstruktionen med en tvådelad enhet utan fästanordning mellan motorenhet och stativ/uppsamlingskärl när transporthandtaget sitter på motorenheten. IQ-fiskpinne om jag får säga det själv.
Vi har kört ner grenar från ca 20 fällda träd (tall, gran, lönn, björk och plommon) samt en 20 år gammal tuja-häck, sly från ca 300 kvm tät slybevuxen tomt, häckklipp och beskärda delar från 2 större fruktträd. Inga som helst problem.
Fliset från maskinen går att kompostera men det är inte snabbkomposterbart. Det går utmärkt att använda som marktäckning i planteringar, off-trädgårdsstigar etc men är för litet för att täcka större områden. Flismaskinen är idealisk om man tänker forsla bort fliset till en tipp eller liknande i säckar typ. Man slipper hyra gallersläp för grenar utan man får in rätt mycket i skuffen på bilen i flisform.
Biltemas flismaskin är driftsäker skulle jag säga men rätt otymplig att hasa runt på en lite lätt kuperad trädgårdstomt. Jag är toknöjd då jag inte komposterar utan deponerar avfallet.
Tanken är att använda det i häckland och runt buskar istället för täckbark
Räknas det till mindre ytor då antar jag
Räknas det till mindre ytor då antar jag
Håller inte med, har valskvarn och jag komposterar allt jag kör den igen. Alltså lägger under häck osv.MacAver skrev:Biltemas flismaskin är inte en kompostkvarn!
Skulle ju inte lägga det jobbet på att mala ner för att sen åka och slänga på tippen. Går fortare att hyra ett släp då.
En flis valde jag bort pgr av ljudet, den skriker något enormt och knivarna måste slipas eller bytas ofta. Tror inte heller den fungerar lika bra med grenar som inte är raka och har löv och vatten i sig. Med vals så matar jag ner allt, klippte ner ett rönnbärsträd som jag körde i den direkt efter med bären kvar. Blev lite stopp i bland men fungerande ändå bra.
Jag sa att det går att kompostera men att komposteringen tar längre tid. Lovar dig att det är klart mödan värt att flisa ner och köra bort till tipp eller deponera på egen tomt om det rör sig om stora mängder av avfall. Trots allt är knivkvarn ett val för den som vill kompostera med ett årligt roterande biodynamiskt odlingsschema.T Thörre skrev:
Knivflis låter mer och knivarna behöver vässas. Häckklipp och beskärningsavfall går utmärkt att köra i knivkvarn. Större grenar så är valskvarnen bättre. Valskvarnar har en benägenhet att vara "oreparerbara" pga brist på delar från tillverkarna så när de väl går sönder så är det allt som oftast enda alternativet att köpa ny. Knivkvarnar från större fabrikanter har reservdelsprogram.
Redigerat:
Går alldeles utmärkt. Jag har använt fliset från en liknande maskin som Biltema S 2501 som granne använt i många år. Har fyllt på ibland och har hålt sig bra i flera år. Med större ytor menar jag t.ex en extraparkering i skogsbrynet typ. Erfarenhet från där det blev för svampigt och flyttade på sig för lätt. Det rättades till med bytte ut till riktigt täckflis från skogsbrukande bondgranne.P PatrickStr skrev:
Kolla Stihls lite dyrare modeller som tar 50-60 mm de har även bensinare.S segv skrev:
Merparten av mina maskiner är Stihl framför allt motorsågar och röjmaskiner.
Men behovet var inte så stort, kan låna en tugg som kopplas till kraftuttag på traktor.
Har du också skjutit rönnbär med VP-rör? Det gjorde jag som barn och eftersom det var rönnbären vi var ute efter så kallade vi träden för "rönnbärsträd" och det sitter i än. Andra kallar tydligen trädet för "rönn".T Thörre skrev: