45 371 läst · 105 svar
45k läst
105 svar
Kompostkvarn till trädgården ?!
Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.P PatrickStr skrev:
Har själv malt mig flera kubik flis de senaste veckorna. Kört både färsk och torkad lönn och körsbär och annat trädgårdsris. Allt som går att stoppa ner i tratten orkar den tugga sönder. Allt som inte går i tratten är stort nog att använda som ved.
Jag är sjukt imponerand av maskinen och mina föräldrar beställde precis en likadan. Har besparat mig minst tio turer till tippen den senaste månaden. Använder nu flisen till att lägga i land och att fylla ut med.
Den verkar bra men finns inte i nån butik där jag bor, vill gärna klämma o känna på den innan köp. måste ju åka till Göteborg eller JönköpingD DesertCruiser skrev:Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.
Har själv malt mig flera kubik flis de senaste veckorna. Kört både färsk och torkad lönn och körsbär och annat trädgårdsris. Allt som går att stoppa ner i tratten orkar den tugga sönder. Allt som inte går i tratten är stort nog att använda som ved.
Jag är sjukt imponerand av maskinen och mina föräldrar beställde precis en likadan. Har besparat mig minst tio turer till tippen den senaste månaden. Använder nu flisen till att lägga i land och att fylla ut med.
Såg att den stod säkring 16a på den, funkar det köra den ändå på ett vanligt uttag är bara 6a och 10a i den grupperna de är koppladeD DesertCruiser skrev:Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.
Det finns olika säkringar, de som kan återställas med en liten spak kallas för dvärgbrytare, sedan finns det några olika varianter där C-karaktär brukar kallas för "trög" dvs att den klarar en högre startström som motorer ofta kan ha i t.ex. högtryckstvätt, m.fl. men även en kompostkvarn.
Sedan finns det keramiska säkringar som byts ut och heter Diazed, har inte sådana längre själv utan endast som huvudsäkring i fastigheterna.
Sedan finns det keramiska säkringar som byts ut och heter Diazed, har inte sådana längre själv utan endast som huvudsäkring i fastigheterna.
Har gamla hederliga proppar i porslinA AndersS skrev:Det finns olika säkringar, de som kan återställas med en liten spak kallas för dvärgbrytare, sedan finns det några olika varianter där C-karaktär brukar kallas för "trög" dvs att den klarar en högre startström som motorer ofta kan ha i t.ex. högtryckstvätt, m.fl. men även en kompostkvarn.
Min Biltema kvarn lade just av efter flerårigt bruk.
Den krångliga åtkomsten till kniven var delvis orsak, 3 flik philips och tamperproof torx. Kniven rostade fast med glipa till drivsidan som sög åt sig mer och mer material. Till slut lade växellådan av.
Köpte Meec med bara 4 insex. Fick en dos kopparpasta på knivaxeln.
Ännu sämre tratt och 14 dB högre ljud från växeln. Förhoppningsvis gör de rakskurna kuggarna att den håller bättre.
Den krångliga åtkomsten till kniven var delvis orsak, 3 flik philips och tamperproof torx. Kniven rostade fast med glipa till drivsidan som sög åt sig mer och mer material. Till slut lade växellådan av.
Ännu sämre tratt och 14 dB högre ljud från växeln. Förhoppningsvis gör de rakskurna kuggarna att den håller bättre.
Så din rekommendation är lite service med 2-3 års intervall?Sator73 skrev:
Min Biltema kvarn lade just av efter flerårigt bruk.
Vad är det som är krångligt, bra att veta?
Torx med hål i mitten är jag med på, men inte 3 flik Philips? Eller är det inte den vanliga PH3 du avser?