Hej
Hoppas på input kring luftvärmepumpar.
Fått rådet att installera en på vardera våning i gammalt hus som sedan begynnelsen drivs med eldningsolja. Finns ej elpatron.
Vad behöver ni veta för att kunna ge råd?
Försäljning av dem till privatpersoner görs inte längre har jag hört.
Tar gärna emot tips om firma man kan lita på som utför installation av sådana.
Skickar nu och uppdaterar inlägget vartefter.
Mycket tacksam för all input jag kan få.
Min mamma har vandrat vidare och tyvärr gjordes inga förbättringar genom åren.
Pannan är en FC4. En sotare uppgav en gång det är modell: Norrahammars bruk typ 2203. År 1969.
Mvh Annelie
Hoppas på input kring luftvärmepumpar.
Fått rådet att installera en på vardera våning i gammalt hus som sedan begynnelsen drivs med eldningsolja. Finns ej elpatron.
Vad behöver ni veta för att kunna ge råd?
Försäljning av dem till privatpersoner görs inte längre har jag hört.
Tar gärna emot tips om firma man kan lita på som utför installation av sådana.
Skickar nu och uppdaterar inlägget vartefter.
Mycket tacksam för all input jag kan få.
Min mamma har vandrat vidare och tyvärr gjordes inga förbättringar genom åren.
Pannan är en FC4. En sotare uppgav en gång det är modell: Norrahammars bruk typ 2203. År 1969.
Mvh Annelie

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Luftvärmepumpar ger mycket värme i förhållande till priset men värmen kan variera en del beroende på planlösningen i huset. I vilken del av Stockholm bor du? Nuförtiden är det dyrt att värma huset med eldningsolja men för 50-60 år sedan var det standard i nästan alla hus.
Villan ligger sydvästra delen av Nacka kommun.J Josth skrev:
Kul med information! 🤓 Vet du mer?
Jo Stockholms geografi har jag hyfsad koll på. Har under åren rört på mig och sett många delar runt om. Eftersom det är på södra sidan stan tänker jag direkt på en firma i Nykvarn som jobbar även mot södra Stor-Stockholm och håller riktigt bra priser. Se https://comfortab.se/
Annars, när man har ett vattenburet värmesystem i huset, så är det normala att satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump. Men det blir en annat pris på mellan ca 150 till 250 tkr för hela systemet.
Hur stort är huset och respektive våning?
Hur stort är huset och respektive våning?
Kan väl ibland vara dyrare att få installation gjord under kalla delen av året...
Ni ska inte installera bergvärme då?
Lär ju bli bäst totalt sett i ett äldre hus.
Ni ska inte installera bergvärme då?
Lär ju bli bäst totalt sett i ett äldre hus.
Börjar med denna lösning, om det är möjligt att göras.J Josth skrev:
196 kvm sutteräng. Ska kolla det du frågar om. Finns i en pärm.
Vad bra att få tips. Tack för att du tar dig tid 🙏
Renoverare
· västra götaland
· 766 inlägg
om du har vattenburen värme så är det smidigast att skaffa en luftvatten VP av något slag., en MONOBLOCK av ngt slag kan "vemsomhellst" installera... TEX. https://www.polarpumpen.se/varmepum...a-t-cap-j-generation-monoblock-12kw/p-1932061
Tänk på att TS verkar ha ett äldre hus med möjligen tveksam energiprestanda.J Josth skrev:
Kan ju påverka en del, speciellt om det är lite större.
I ett inte fullt så gammalt hus håller jag absolut med dig.
T TechChad skrev:
”vemsomhelst” får inte köpa det man behöver har jag hört. Stämmer det?M MagicFingers skrev: