Vi är några villor som bor längs en liten grusväg några kilometrar utanför en större stad, nu vill kommunen bygga ett hus med tio lägenheter plus personalutrymmen för människor som inte anses lämpliga att bo i närheten av andra människor (kommunens egen formulering) Några av oss som bor här vill koppla in en jurist för att svara kommunen att vi som bor här tycker det är en dålig idé, själv är jag tveksam till att en jurist kan göra så mycket mer än fördröja byggstart. Min fråga är nu, är det någon som har erfarenhet av att påverka en kommuns inför beslut? går det ens att göra? inget beslut är taget än, utan vi grannar har ombetts att komma in med synpunkter, så det är inte formellt beslutat än.
 
Har ingen aning om hur ett överklagande går till men jag kan tänka mig att det kanske går lättare om ni i överklagandet föreslår en annan plats för detta boende.

Alltså att ni inte bara säger nej till deras förslag utan även ger kommunen ett alternativ på en för er bra lösning.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Är det inom detaljplanerat område eller inte? Går den tänkta byggnationen emot planens syfte är det möjligt att ifrågasätta den iaf.
 
Och reflektera över om det enbart är negativt.

Som exempel så skedde motsvarande vid mina svärföräldrars hus, Stor upprördhet i området.
Ett antal år senare när alla barn var utflugna och de flyttade till lägenhet fick de ett betydligt högre pris för huset än förväntat, då de som vann budgivningen hade en son på boendet och ville bo i närheten...
 
  • Gilla
  • Arg
marikristin och 8 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och reflektera över om det enbart är negativt.

Som exempel så skedde motsvarande vid mina svärföräldrars hus, Stor upprördhet i området.
Ett antal år senare när alla barn var utflugna och de flyttade till lägenhet fick de ett betydligt högre pris för huset än förväntat, då de som vann budgivningen hade en son på boendet och ville bo i närheten...
Jag gissar, (utan att veta) om dessa boenden hade en generell positiv inverkan på huspriserna hos grannarna, så skulle dessa boenden föreslås placeras nära tjänstemännen som tar fram förslagen:) Just det här boendet avser svåra personer, från rättspsyk bl.a, men ej inlåsta (allt enligt kommunens egen formulering)
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Är det inom detaljplanerat område eller inte? Går den tänkta byggnationen emot planens syfte är det möjligt att ifrågasätta den iaf.
Det är inte detaljplanerat.
 
Påverkar inte alls priserna. Tvärtom möjligen då det oftast finns personal dygnet runt i ett boende.
Dessutom, om det är ett kommunalt boende så är det aldrig under tvång utan helt frivilligt att bo där, ingen låsning, vanligt hyreskontrakt osv. Dvs personer som kan bo var som helst och komma och gå om de nu vill och kan rent fysiskt. Så tagga bara ner å sitt lugnt i båten.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Det finns riktiga benämningar för olika typer av gruppboenden som det här nog är. Se till att få veta vad det faktiskt handlar om istället för de svamliga beskrivningar du skriver här. Efter det kan du möjligen ha rimliga invändningar. Nu låter det bara som att allt annorlunda är hemskt och ska hållas ännu längre ut i skogen så att du slipper se eländet.
 
  • Gilla
Hasse C och 17 till
  • Laddar…
@tubetvr varför blev du arg över mitt inlägg?

Är det fel att reflektera om ett mynt har fler sidor och sedan dra sina egna slutsatser?
 
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns riktiga benämningar för olika typer av gruppboenden som det här nog är. Se till att få veta vad det faktiskt handlar om istället för de svamliga beskrivningar du skriver här. Efter det kan du möjligen ha rimliga invändningar. Nu låter det bara som att allt annorlunda är hemskt och ska hållas ännu längre ut i skogen så att du slipper se eländet.
Dom svamliga beskrivningarna är hämtade direkt ur kommunens utskick, det står ordagrant " för personer som inte lämpar sig att ha i närheten av andra boende" t.ex. från rättpsyk. så just den formuleringen är inte jag skyldig till. Jag förstår att någon kommer att sitta med svarte petter och få dom som grannar, frågan var om det är möjligt att påverka ett förslag innan det är taget?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Bor själv i Västerås kommun och vi fick ett liknande boende 3km från oss , skett 1st incident på 12år, trots att kommunen inte gick att nå efter och få en förklaring alt besked om åtgärder så tycker jag att det i det stora hela är ok. Någonstans måste personer med problem också bo, men alla tänker ”inte i min närhet tack.....


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hasse C och 13 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag gissar, (utan att veta) om dessa boenden hade en generell positiv inverkan på huspriserna hos grannarna, så skulle dessa boenden föreslås placeras nära tjänstemännen som tar fram förslagen:) Just det här boendet avser svåra personer, från rättspsyk bl.a, men ej inlåsta (allt enligt kommunens egen formulering)
Kommunen eller Humana?

Vi har fått 3 sådana boende i byn. Där de placeras typ efter farlighet.
De farligaste hamnade i ett gammalt äldreboende i byns utkant i skogen. De är så illa att de har inhyrda väktare som får stryk då och då.

Vi är också i samma sits, de vill bygga ett boende 60 meter från mig. Och vi får inte veta vem det är som bygger. Får se om de får bygga eller ej. Vi tycker boendet hamnar olämpligt på högtrafikerad väg.
Sen om de är humana är jag väldigt rädd för att det påverkar priserna.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Bor själv i Västerås kommun och vi fick ett liknande boende 3km från oss , skett 1st incident på 12år, trots att kommunen inte gick att nå efter och få en förklaring alt besked om åtgärder så tycker jag att det i det stora hela är ok. Någonstans måste personer med problem också bo, men alla tänker ”inte i min närhet tack.....


Med vänlig hälsning, fremax
Imponerande att du prickade västerås utan att jag skrev ut det :) Kan det vara Skillsta du menar?
 
P Plutus skrev:
Dom svamliga beskrivningarna är hämtade direkt ur kommunens utskick, det står ordagrant " för personer som inte lämpar sig att ha i närheten av andra boende" t.ex. från rättpsyk. så just den formuleringen är inte jag skyldig till. Jag förstår att någon kommer att sitta med svarte petter och få dom som grannar, frågan var om det är möjligt att påverka ett förslag innan det är taget?
Sorry, jag menade inte att du var skyldig till svamlet. Men det skulle vara intressant att se hela kommunens beskrivande text, då alla typer av gruppboenden eller liknande faktiskt har en mer officiell beskrivning. Om de som driver det vill ha några bidrag, vilket vi nog kan räkna med, så krävs bättre beskrivning än att man inte borde bo bland folk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Imponerande att du prickade västerås utan att jag skrev ut det :) Kan det vara Skillsta du menar?
Inte SÅ imponerande. ;)

Användarprofilinformation på forum med stad, stjärna och inläggsantal.
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.