Jag tror de flesta tillämpliga lagparagraferna redan nämnts, jag vill bara påminna om några saker.
Om det slutar med att de kräver att du söker lov, så kommer grannen förmodligen höras eftersom det är så nära fastighetsgränsen. Grannen har dock inte på nåt sätt vetorätt.

Det är i slutändan nämnden som tar beslutet om sanktionsavgift, jag känner inte till någon kommun som har delegation på sådant. Så tjänstemannen ger nämnden ett förslag till beslut som grundar sig på lagparagrafer. Du får chansen att bemöta detta och lämna ett yttrande om din ståndpunkt till nämnden. (varför du inte borde få sanktion, på vilka grunder, alt. varför de borde sätta ner avgiften).

• Gilla
Svecke
  • Laddar…
Svecke skrev:
Nu snart sovdags så att hjärnan funkar som den ska imorgon, rapporterar givetvis här oavsett utgång av mötet!
Lycka till imorgon! Många goda råd i tråden och det låter som att du har en bra plan. Håll huvudet kallt och var saklig är mitt råd!

• Gilla
Svecke
  • Laddar…
P
Om du är medlem i Villaägarna ska du genast kontakta dem för juridisk hjälp.

Mikael_L
Och glöm inte att du kanske möter en aningens trött tjänsteman som inte alls var glad att få detta i knäet, och önskar inget hellre än att få dig att säga de saker som gör att han kan avskriva hela ärendet och lägga ner allt.

Så var inte jätteorolig, och försök känna av läget lite innan du börjar dundra fram med allt du själv funderat ut.
Ty om du har lite tur kommer du få hjälp med att säga precis rätt saker. :)

Och... Känns det som att det hela glider ut på hal is för din del, så kan du nog avsluta mötet, om det känns som att du behöver kolla upp mer saker, eller tänka över osv.
Det kan ibland vara bättre att stanna upp lite och få tid att tänka igenom.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
C
Mikael_L skrev:
Och glöm inte att du kanske möter en aningens trött tjänsteman som inte alls var glad att få detta i knäet, och önskar inget hellre än att få dig att säga de saker som gör att han kan avskriva hela ärendet och lägga ner allt.
Mycket sannolikt om man skall våga sig på en gissning... :p

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har en liknande konflikt med en granne. Till kommunen så bad jag att dom skulle skicka grannen på charmkurs. Gamla konflikter odlas inom "Grannsämjan". Status Quo gäller. Grannen borde väl glädjas åt att Du vill sköta om ditt hus.

• Gilla
Svecke och 1 till
  • Laddar…
Hoppas på ett bra möte! Spännande att följa fortsättningen.

Vet inte hur man kan prenumera på trådar så skriver här så jag får mail vid nya inlägg :)

LeffeMejsel skrev:
Hoppas på ett bra möte! Spännande att följa fortsättningen.

Vet inte hur man kan prenumera på trådar så skriver här så jag får mail vid nya inlägg :)
Man klickar på knappen Bevaka högst upp ;-)

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Hej! Det gick tyvärr inte lysande på dagens möte. Själva mötet som sådant gick väl bra, väldigt god ton och fortfarande en tydlig vilja till att hjälpa till. Även om jag inte kunde hålla mig från att argumentera en del så var det väldigt städat. Men de kan inte se på saken annorlunda än att jag har rivit en del av byggnaden och att den delen nu är borta så att säga. De menar att om jag hade ringt dom innan hade de kunnat guida mig till att ta max en vägg i taget med taket intakt, alternativt byta allt inifrån och låta en fasad finnas. Då skulle hela tiden byggnadens volym vara intakt. I och med att flera väggar och tak saknas samtidigt är den inte det.

De sa dock att frågan är inte helt enkel och menade på att om jag kunde visa på rättsfall eller annat som styrker min syn så var jag jättevälkommen att inkomma med det så skulle de gärna ompröva sin inställning.

Kontenta är hur som helst att de vill att jag kommer in med ett nytt bygglov vilket de säger att det finns väldigt goda chanser att få beviljat. 39 § 2 stycket i byggstadgan säger att även om något avviker från detaljplanen så ska det anses planenligt om det kan ske utan men för omgivningen och det är säkert osv. Har läst denna lite och den låter bra förstås. Eftersom den då skulle anses planenlig trots allt så behövs ingen grannhöran. Om vi kommer till det läget ska jag ändå försöka prata med grannarna, visa alla måtten tydligt och försäkra om att inga som helst överträdelser kommer att göras, även förklara att vi gör om dräneringen som de haft synpunkter på.

Problemet med detta spåret är förstås att även om ett bygglov beviljas utan grannhöran kan det överklagas av grannarna och det är trots allt inte helt otroligt... Kan man sova om nätterna om man vet att något man precis har byggt är under prövning i högre instanser och det ändå finns en risk hela tiden att någon säger att det inte var okej och den får rivas?

Nä, huvudspåret är fortfarande att försöka hitta belägg för att det visst kan tolkas som en rivning. Tänker koppla in advokaten och ta den kostnaden det kan medföra (upp till 15 000 spänn trodde advokaten själv). Skulle det trots allt visa sig att det är ett dött spår lämnar vi snabbt in en bygglovsansökan. Prioritering har utlovats så det kommer att gå väldigt fort att få det beviljat åtminstone.

Var väldigt bedrövad en stund efter mötet men är tillbaka i kämparandan igen och övertygad om att detta löser sig.

• Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
OK, så det är "byggnadens volym" som måste vara intakt för att det ska räknas som renovering. Det låter ju någonstans lite rimligt också även om det lämnar en del utrymme för tolkning.

Du har tur som inte stött på några paragrafryttare till tjänstemän, utan istället uppmanar dig om att inkomma med rättsfall som styrker din sak innan de fattar beslut. Vårda den relationen! :)

• Gilla
Svecke
  • Laddar…
H
Jag tycker synd om dig. Det enda du vill är att få ett beboligt hem å sedan blir det så här. Det är nog jobbigt att renovera utan att behöva slås mot grannar och besvärlig kommun.
Kämpa på...jag håller tummarna.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Pratade med advokaten igen. Han hade kanske inte fått hela bilden av omfattningen av demonteringen klar för sig vid första samtalet och sa nu att han tror man får ge sig på den punkten och köpa att det blivit en rivning och att vi därför får söka bygglov.
Surt som ättika men nånstans hjälper det ändå att begrava ett spår.

Jag tycker också synd om dig. Jag tycker att detta är väldigt märkligt. Jag har lite svårt att tro att lagstiftarna tänkte sig att man inte får lov att göra omfattande renoveringar av sina hus. Nu blir det dock klart för mig att det är inte bara viktigt att väderskydda sitt hus vid renoveringar utan man måste även skydda sig mot insyn.

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Finns det inte nått du kan "hjälpa" dina grannar med som tack för deras hjälp?

Från kommunens sida så kan man ju alltid trixa till det så att grannarna blir informerade lite sent så det blir knepigare att överklaga, det har ju hänt förr...
Det går inte att på nått sätt göra om bygglovet på fasadbytet?

Jag modifierade mitt garage en aningen och då kunde de dra det som liten avvikelse och inget behövdes göras mer än att komplettera ritningarna innan slutbeskedet.

Redigerat:
Svecke skrev:
Pratade med advokaten igen. Han hade kanske inte fått hela bilden av omfattningen av demonteringen klar för sig vid första samtalet och sa nu att han tror man får ge sig på den punkten och köpa att det blivit en rivning och att vi därför får söka bygglov.
Surt som ättika men nånstans hjälper det ändå att begrava ett spår.
Men finns det några bevis på hur mycket som demonterats, på en gång? Den som redogör för omfattningen av demonteringen kan ju råka ha en lite annan minnesbild av hur gången var?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.