Hallå! Ursäkta att det inte skett någon lägesuppdatering från min sida. Det har varit ganska fullt upp och jag har passat på att byta jobb samtidigt. Hur som helst, det hela får anses ha fått en lycklig upplösning!

Jag tog kontakt med grannarna och förklarade situationen, att kommunen ansåg att ett nytt bygglov behövde sökas men att de också var positiva till möjligheten att få ett sådant beviljat. Jag erbjöd grannarna att gå igenom alla ritningar innan vilket de gjorde, de återkom med önskemål om några smärre justeringar som vi utan omsvep kunde gå med på och de meddelade då att denna ritning (som egentligen är identisk med ursprungliga planen) kunde de acceptera och skulle inte överklaga...så helt plötsligt var allt frid och fröjd, ny bygglovsansökan lämnades in till kommunen som handla på rekord tid och för några veckor sedan började bygget igen. Idag är nästan hela byggnaden klar utvändigt, invändigt finns egentligen bara isolering och betong än så länge men så fort de sista detaljerna utvändigt är klara kommer det nog gå ganska fort att få upp lite innerväggar också. En ganska realistisk målsättning är att det i stort sett ska vara klart innan snickarna går på semester någon vecka in i juli.

En väldigt rolig och smått otrolig händelseutveckling om man tänker på hur läget tedde sig i början av april. Slutklämmen är att allt löste sig genom dialog, hade alla parter ägnat sig åt det från början hade bygget förmodligen inte behövt stå still i över en månad.

De bägge domarna som har framkommit i tråden har jag läst och de var helt klart intressanta för vårt fall men med tanke på att bygglovsprocessen verkade lovande har jag mest sparat dem som ess i rockärmen i fall något skulle skita sig ändå. Tack till er som grävde fram dessa och allt annat råd och stöd!

• Gilla
Dortmunder DAB och 26 till
  • Laddar…
Gött å höra att det löst sig så bra! :)

• Gilla
Svecke
  • Laddar…
Fick du nån förklaring till varför grannarna trilskades från början?

Vad bra! Fick du något föreläggande om olovlig rivning eller räckte det med en ny bygglovsansökan som jag antar kostade enligt vanlig taxa?

• Gilla
Svecke
  • Laddar…
Som jag förstår det så kommer vi bara behöva betala för en vanlig bygglovsansökan i slutändan, ingen sanktionsavgift för olovlig rivning eller liknande. Genom att ansöka om bygglov begår man rättelse tydligen och då blir det inte aktuellt med sanktionsavgifter.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Svecke skrev:
Som jag förstår det så kommer vi bara behöva betala för en vanlig bygglovsansökan i slutändan, ingen sanktionsavgift för olovlig rivning eller liknande. Genom att ansöka om bygglov begår man rättelse tydligen och då blir det inte aktuellt med sanktionsavgifter.
Totalt får du alltså betala för två bygglovsansökningar? För ni hade väl, vill jag minnas, ansökt om bygglov från början.

Har faktiskt inte fått räkningar från kommunen än för varken den gamla eller nya bygglovsansökan, men det är vad jag utgår från.

H
Härligt :)

• Gilla
Svecke
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag måste gratulera till en relativt enkel lösning!

Bara så jag förstår kommunens juridiska resonemang:

Kommunen menar att TS har genomfört en olovlig rivning men i och med att han söker om bygglovet - denna gång med uppgift om att det gäller en nybyggnation (?) - så har han rättat den olovliga rivningen. Därmed så beslutar kommunen inte om någon byggsanktionsavgift för rivningen (strax under 21 000 kr.)

Inte helt begripligt hur detta kan kan extraheras ur vår lagstiftning.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Observant påpekande Claes Sörmland!
Kanske har man hanterat det som en kombinerad ansökan om lov för rivning och nybyggnad pga uppenbara skäl i ärendet även om TS inte uttryckligen formulerade sig så?

Har tillsynsärendet avslutats eller bara inte gått till beslut ännu?
Är det uttryckligen bara ett bygglov, så värt för TS att dubbelkolla med kommunen så inte risk för kommande sanktion i brist på rivningslov kvarstår tills du lämnat ansökan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det besked jag fick innan vi lämna in ansökan var att vid ett nybyggnadslov var det underförstått att rivning skulle ske. De sa också uttryckligen att bygglovsansökan undandröjde tillsynsärendet som alltså då skulle avslutas med hänvisning till att vi gjort rättelse.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.