Backar man in i garaget så fyller man garaget med avgaser, nej, jag och frun kör nog in i fortsättningen också.

Protte
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
gein skrev:
Håller med! Därför tar jag gladeligen emot fler knasiga idéer. :)
Check.

Köp en sådan här och parkera ovanpå garaget: Orange-svart monstertruck med stora däck märkta 'Firestone' parkerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
À propos det, förr i tiden kunde polisen uppskatta vilken hastighet en bil hade haft innan kraschen.
De mätte bromsspårens längd bara.
Men nu med ABS och allt annat fint och elektroniskt går det ju inte att tvärnita så det blir bromsspår.
Hur gör snutarna då?
Jo, det visar sig att även om man har ABS så blir det bromsspår ändå. De blir inte lika feta som annars och kan bli intermittenta eftersom hjulen låser sig en kort stund innan ABS-systemet släpper på trycket (det ser man tydligast efter lastbilar). Sedan så kan man fortfarande bedöma hastigheten efter hur stora skadorna blev vid kraschen/krocken. Det kan iaf säga om du körde "rimligt" nära hastighetsgränsen, eller om du körde alldeles för fort.

Men en annan viktig källa till hastighetsinformation idag är de olika typer av "svarta lådor" som finns i moderna bilar. Bilen håller själv reda på vilken hastighet du haft, hur du bromsat och styrt, när air-bags löst ut osv. innan krock. Detta talas det dock i allmänhet lite tyst om...
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Varför inte bara sätta två små ramper så att det inte blir en puckel, så är allt löst. finns en mängd andra bra lösningar också, gjuta ut 2 klackar så att däcken rullar på dessa.mmmm

Man kan också montera ett snabbfäste så att man snabbt tar av och på hela fronten på bilen :)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Två eller fyra stora kila i plast/inpr.trä.(modell såna som man använder till dörrfoder-dörrstoppare). Borra hål och spänn fast dom med plastband genom galleret. Hade ett liknande problem en gång.. Fungerar tills du bytt bil..
 
Du behöver inte byta vare sig bil eller hus. Du behöver bara sätta på ett par tum större hjul på den bilen du har.

Jag skulle backa in.
 
Lägg stenbumling i bagaget så kanske Du löser inkörning, eventuellt kan ju utkörning bli värre:)
Någon har ju föreslagit två små ramper/klackar som bara höjer hjulet någon centimeter, det tror jag på.
Speciellt då mitten på bilens front (där det är mest överhäng) ser ut att vara lägsta punkten när Du kör in.
 
Gör som jag, fyll garaget med skit så kommer du inte in med bilen.

Problem solved
 
trattalask
lars_stefan_axelsson skrev:
Äh, som jag skriver tidigare så skall man göra det för att kunna fly snabbt, när "dom" är efter dig! Man vet aldrig när sekunderna man tjänar kan behövs nästa gång! ;)

Undrar om rivstarter är miljövänliga? :)
För ett par år sedan, eller om det kanske va många par år sedan, på körkortsteoriprovet så fick jag en fråga om sant eller falskt om häftiga accelerationen. Ett av svarsalternativen va: "En rivstart då och då mjukar upp däcken och gör så att man får bättre grepp."

Jag hade ett fel på teoriprovet jag låter det vara osagt ifall det är relaterat denna fråga eller inte. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bara köra bilen fort fram och tillbaka ett par gånger så slutar det skrapa till slut.
 
Om det inte går att köra in bilen så går det inte att backa in den heller, vinkeln ändras inte, om man backar in så kommer det att ta i fast i den delen som är utanför garagegolvet.
Vad jag menade tidigare är att du måste se till var punkten ligger där bilen tar i golvet. Bygg en regel med klossar i samma mått som bilen, när bilen tar i, det kan bli att du får en rampliknande nerfart för att bilen ska gå in bra..
Om du har en vinkel spelar det ingen roll om du tippar vinkeln eller gör något annat, du ändrar inget med att backa in, förutsatt att nerfarten inte är konkav eller konvex.
Du måste ändra nerfarten till ett liggande S, bula upp och bula ner på rätt avstånd..
 
Hej!
Du kan inte vara beroende av att du backar eller kör "försiktigt" eller vad det nu är. Kan det bli fel så blir det fel förr eller senare.
Jag tror att du bör kunna låta betongen vara som den är, och likaså rännan och rampen intill. Något som däremot skulle göra skillnad är om du sänker rampnivån på ett axelavstånd till rännan. Att du sänker den bortre delen av bilen, liksom. Då tar den bara inte i. Om rampen är tillräckligt lång, så som du antydde i första början, bör det inte vara något problem. Det är väl inget som säger att rampen måste ha konstant lutning?
Se till att du inte bara flyttar på problemet, genom att kolla att rampen fungerar överallt för övrigt, utan alltför tvära lutningsändringar.;)
 
Redigerat:
Pagno skrev:
Om det inte går att köra in bilen så går det inte att backa in den heller, vinkeln ändras inte, [...]
Det spelar roll åt vilket håll en kör om överhängen inte är lika långa. Annars kvittar det.
 
  • Gilla
Enla och 1 till
  • Laddar…
D09
Har en lösning

Vi byter hus :)

Vi lämnar barn, bil och fru i det befintliga huset

Din svärmor kan du ta med dock 😎

Eller en dyrare lösning ;)

Ett galler som passar diktan betongen och sen löper ut över stenen så svackan försvinner

Borde finnas att köpa som inte ser helt bedrövliga ut
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.