40 392 läst · 137 svar
40k läst
137 svar
Kommer inte in med bilen i garaget!
Detta är ju lite of-topic... Nu har jag ett litet garage i källaren som just nu står en massa byggmaterial i annars så tycker jag garaget antingen ska husera ett entusiastfordon eller nyttjas som verkstad för snickeri eller mekanik, men generellt undrar jag - nybyggda hus har oftast varken vind eller källare, varenda skrymsle är boyta. Garaget är för många "fullt" av sådant som egentligen inte hör hemma där. I gamla hus fanns oftast mer förvaring, och jag undrar varför man inte bygger vind eller källare att ha grejjorna i, är det så mkt dyrare att bygga så, eller lurar man helt enkelt folk att de får ett garage som man kunde tänka sig att betala extra för men egentligen så sålde man på dem det förråd/förvaring de trodde skulle ingå?Maveric77 skrev:
Eller sälj hela huset?mexitegel skrev:
Köp en liten sportbil som du inte kör ut varje dag, den har troligen mindre överhäng och platsar i ett garage. Låt Hyndaien stå ute och rosta. Eller snarare, bilar som används mår oftast bättre av att inte köras in och ut i garage på vintern.
Skulle köra på backa in bilen konceptet.
Alla bolag med säkerhetstänk backar in bilarna på parkeringen (vi är långt efter i Sverige på detta området). Ca 14% av alla olyckor sker vid parkering, de flesta vid backande. Sen kan man allid hävda att man backar ju in vid alternativet, men undersökningar säger att man är mer uppmärksam vid slutet av en färd och när man ska iväg har man bråttom generellt.
Så, fortsätt backa!
Alla bolag med säkerhetstänk backar in bilarna på parkeringen (vi är långt efter i Sverige på detta området). Ca 14% av alla olyckor sker vid parkering, de flesta vid backande. Sen kan man allid hävda att man backar ju in vid alternativet, men undersökningar säger att man är mer uppmärksam vid slutet av en färd och när man ska iväg har man bråttom generellt.
Så, fortsätt backa!
Ren spekulation, man har större koll på sina egna barn, att de inte springer bakom bilen på gården, än på barnen som går ute på gatan, så det känns vettigt... Jag har backkamera på min ena bil, det är faktiskt väldigt bra...ZNK skrev:Skulle köra på backa in bilen konceptet.
Alla bolag med säkerhetstänk backar in bilarna på parkeringen (vi är långt efter i Sverige på detta området). Ca 14% av alla olyckor sker vid parkering, de flesta vid backande. Sen kan man allid hävda att man backar ju in vid alternativet, men undersökningar säger att man är mer uppmärksam vid slutet av en färd och när man ska iväg har man bråttom generellt.
Så, fortsätt backa!
För att återgå till tråden, det ser ju inte omöjligt ut att "lyfta" de innersta plattorna en liten bit, även om avrinningsgallret ligger kvar där det ligger, det skulle sannolikt minska problemet, att lägga in en liten "kloss" i däcksspåren över avrinningsgallret borde fungera såväl praktiskt som estetiskt... Hur jobbigt är det att lyfta 2 plattrader och fylla lite sand och återlägga? Om man nu stör sig på detta...
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Ingår det inte i uppkörningen för körkortet nu för tiden att man ska backa in i en p-ruta på grund av miljöhänsyn. Så kör du in framlänges istället för att backa in så blir du kuggad.
Avgaserna från bilen är som giftigast när du startar bilen. Undvik därför tomgång så mycket som möjligt och särskilt när bilen är kall. Backa därför in bilen när den är varm, så att du kan köra ut framåt och komma iväg snabbare när bilen är kall, vilket minskar bränsleförbrukningen. Behöver du skrapa rutorna gör det innan du startar bilen.
OT: Jag läste om en låg bil i en biltidning för en massa år sedan. Han hade först en sänkt bil med en stor spoiler fram och sen en gummiläpp under det. Han hade i alla fall ett cd-skivfodral i markfrigång under läppen, för det tyckte han var lagom.
Avgaserna från bilen är som giftigast när du startar bilen. Undvik därför tomgång så mycket som möjligt och särskilt när bilen är kall. Backa därför in bilen när den är varm, så att du kan köra ut framåt och komma iväg snabbare när bilen är kall, vilket minskar bränsleförbrukningen. Behöver du skrapa rutorna gör det innan du startar bilen.
OT: Jag läste om en låg bil i en biltidning för en massa år sedan. Han hade först en sänkt bil med en stor spoiler fram och sen en gummiläpp under det. Han hade i alla fall ett cd-skivfodral i markfrigång under läppen, för det tyckte han var lagom.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 817 inlägg
Äh, som jag skriver tidigare så skall man göra det för att kunna fly snabbt, när "dom" är efter dig! Man vet aldrig när sekunderna man tjänar kan behövs nästa gång!Donald-Duck skrev:Avgaserna från bilen är som giftigast när du startar bilen. Undvik därför tomgång så mycket som möjligt och särskilt när bilen är kall. Backa därför in bilen när den är varm, så att du kan köra ut framåt och komma iväg snabbare när bilen är kall, vilket minskar bränsleförbrukningen. Behöver du skrapa rutorna – gör det innan du startar bilen.
Undrar om rivstarter är miljövänliga?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Jag ser ingen annan vettig lösning än att du säljer huset och köper ett nytt som har plan garageuppfart. Se upp bara så att nästa ägare inte försöker få din lutande uppfart till ett dolt fel.
Jag ser ju helst inte att barnen ska behöva byta skola och bli lidande för en dåligt planerad carport. Kanske kan man hitta någon granne att helt enkelt byta hus med. Företrädesvis någon med SUV då.Finndjävel skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
À propos det, förr i tiden kunde polisen uppskatta vilken hastighet en bil hade haft innan kraschen.mexitegel skrev:
De mätte bromsspårens längd bara.
Men nu med ABS och allt annat fint och elektroniskt går det ju inte att tvärnita så det blir bromsspår.
Hur gör snutarna då?