G MrGlad8 skrev:
Tack för svaret! Men pratar vi om samma sak? För vad jag förstått så står R för Withworth Rörgänga men att det även benämnts G ibland. Här exempelvis:
[länk]
och
[länk]

Så står det ju att "ny ansi" G10 är 17mm utvänd. och gammal beteckning ska ha vart R10 eller 3/8 tum då.
Alltså är rätt benämning G10 då?

G och R i detta fallet har väl inte med stigning mm på gänga då utan är bara beteckning om jag fattat det rätt?

Standarden på göngorna är ju fastslagen. Sen kan man ju kalla det vad man vill. Inget problem för de som jobbar med prylarna. Treåtting är en 3/8” :)
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
J
G MrGlad8 skrev:
Hejsan! En fråga!

Klämringskopplingar är ju inga konstigheter, så köper man en blandare med 10mm slätända så är det ju en enkel 10mm / 10mm klämringskoppling man kör om man då har 10mm rör upp till blandaren, inte sant?

Men vissa blandare, exempelvis IKEAs kör ju den andra varianten 3/8 tums inkoppling på blandaren.

Men då är det väl inte svårare än att man köper en koppling som är 10mm till 3/8 tum?
Ex denna:
[länk]

Behöver man täta eller har gummipackning på 3/8 kopplingen? Eller är det bara att skruva fast?

Men beteckningen "3/8" verkar inte finns på andra sidor utan där verkar det stå "R10" eller "10 (3/8'') men det är väl samma sak?

Det är ju det jobbigaste inom denna bransch att det inte finns någon standard för mått mm.

--

Och om man vill ha en koppling till exempelvis en toalett (Säg IFÖ Sign) och man har 10mm rör fram till den. Vad kör man för koppling då? Är det exempelvis typ en avstäningsventil 12xG1/2 och sen anlustningsslang 15x15 mellan ventilen och undersidan toalett?

Och ang toalett, om man tar ex IFÖ Sign så finns den med avloppsanslutning "inbyggt s lås" samt "Univerallås, baklåt". Vad är skillnaden där? Antar att man ska ha den med inbyggt S lås?

Tack!
Amatör här, men som skruvat en del :)

Är det gärnganslutning med packning i botten ska det inte användas tätning. G3/8 är relativt standard på blandare. Du ska ha https://www.vvsochbad.se/VVS-Blanda...landare-3-8-till-10-mm-kopparroer-789221.html

Sätt gärna ballofix också.

Det finns standarder som är lättare om alla anger bokstäver och siffror. Tillverkare slarvar med benämning är min åsikt. Ikea kör bara benämning 3/8". Skriver .an G3/8 förstår man direkt.

Angående toalett har de normalt G1/2. Kör 10xG1/2 med ballofix på ditt rör o sedan en mjuk anslutningsslang G1/2-G1/2.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
G
J Jotsat skrev:
Amatör här, men som skruvat en del :)

Är det gärnganslutning med packning i botten ska det inte användas tätning. G3/8 är relativt standard på blandare. Du ska ha [länk]

Sätt gärna ballofix också.

Det finns standarder som är lättare om alla anger bokstäver och siffror. Tillverkare slarvar med benämning är min åsikt. Ikea kör bara benämning 3/8". Skriver .an G3/8 förstår man direkt.

Angående toalett har de normalt G1/2. Kör 10xG1/2 med ballofix på ditt rör o sedan en mjuk anslutningsslang G1/2-G1/2.
Grymt tack!

Verkar som att IFÖ har egen koppling med ventil. Kör jag den direkt på toalettens koppling?
 
G MrGlad8 skrev:
Grymt tack!

Verkar som att IFÖ har egen koppling med ventil. Kör jag den direkt på toalettens koppling?
Inte snyggt att koppla med slang men det funkar. Ett snyggt bockat kromat rör höjer intrycket av installationen många nivåer.
 
J Jotsat skrev:
Exakt! Man ser till att ha kulventil över, lock eller liknande som man kan dra på om det skiter sig rejält.

Och man gör det inte en fredagkväll :rofl:
Du har ju hela helgen på dig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.