P Paxman skrev:
Bara att ignorera. Det är bara det vanliga kundföraktet som finns bland alldeles för många hantverkare som visar sitt fula tryne.
Amen va tråkiga ni e ,,

• Gilla
twoody
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Hoppas du inte har den attityden hos dina kunder.
Skoja får man inte här...oj oj va sura miner de va här,,slappna av

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Bara att ignorera. Det är bara det vanliga kundföraktet som finns bland alldeles för många hantverkare som visar sitt fula tryne.
Oj,,här va det positiva andor,, hehe,,slappna av o ta en bira eller nått

S sunqan skrev:
Vanliga toastolar limmas.
Inte på plastmatta dock

M Mikael Zinai skrev:
Skoja får man inte här...oj oj va sura miner de va här,,slappna av
Skoja får man, så länge det är hantverkarna som är målgruppen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Skoja får man, så länge det är hantverkarna som är målgruppen.

M Mikael Zinai skrev:
Inte på plastmatta dock
Det är klart, men vem sätter plastmatta idag :)
Jag kanske skulle läsa artikeln...

S sunqan skrev:
Det är klart, men vem sätter plastmatta idag :)
Jag kanske skulle läsa artikeln...
Man stöter på Plastmatta faktiskt mer o mer igen men plattor givetvis i 9,5 av 10 fall

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi valde plastmatta när vi renoverade ett badrum. Kommer göra detsamma på våra två andra badrum.
Enligt hantverkaren har det blivit vanligare med plastmatta igen.

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
O oneill skrev:
Ja visst det går jätte bra att följa råden i artikeln men om det skiter sig kan det bli väldigt svårt att få ut något på försäkringen.
Det finns nämligen mer där till som artikeln missar som är oerhört vanligt förekommande. Då delar byts ut och ändras blandas ofta olika kopplingar och fabrikat. Detta gör att tillverkare och försäkringsbolag drar öronen åt sig och den som har gjort det får stå med hela kostnaden själv. Men visst det finns inga lagar och det är på egen risk men när det skiter sig med vatten är det ofta väldigt dyrt!

Vad gäller klämringskopplingar på PEX är det väldigt beroende på fabrikat av rör och koppling. Och som tidigare nämnts har jag aldrig stött på hårda kromade kopparrör.
Det finns allt för många fakta fel i denna artikeln och jag tycker att redaktionen borde plocka bort artikeln för sin egen del och seriositet

De kromade rör som avses är halvhårda. Fel i artikeln så det är inte konstigt att du inte hittat.

Med vänlig hälsning,

M Mikael Zinai skrev:
Gött gött bara Pula på ...vet inte hur många ggr man varit hemma hos Lasse och Åke som pulat med bauhaus grejer o står med svansen mellan benen när man kommer dit o fixar droppet
Exakt och med en herrans massa gängtejp på konorna

J Jari Marikainen skrev:
Toastolen, ska inte den skruvas fast? Den nya alltså. Står inget om det.
Man får inte borra i nya klinkergolv längre.

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
J jorgenlj skrev:
De kromade rör som avses är halvhårda. Fel i artikeln så det är inte konstigt att du inte hittat.

Med vänlig hälsning,
Det är just det som ofta är problemet med artiklarna på Byggahus. Dom är ofta fyllda av faktafel och riktar sig till någon som inte har en aning om hur dom ska göra. Även för halvhårda kopparör ska det i många fall användas stödhylsa. Enligt t.ex. vatette så ska det användas, men inte enligt t.ex. ballofix. Nu är det en småsak men eftersom artikeln riktar dig till människor om inte har en aning om vad dom gör så borde den iaf innehålla rätt fakta.

• Gilla
Saipala och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
K kiing skrev:
Det är just det som ofta är problemet med artiklarna på Byggahus. Dom är ofta fyllda av faktafel och riktar sig till någon som inte har en aning om hur dom ska göra. Även för halvhårda kopparör ska det i många fall användas stödhylsa. Enligt t.ex. vatette så ska det användas, men inte enligt t.ex. ballofix. Nu är det en småsak men eftersom artikeln riktar dig till människor om inte har en aning om vad dom gör så borde den iaf innehålla rätt fakta.
Hårda förkromade kopparrör har jag bara sett i 28 & 35mm. Knappast något en privatperson bemödar sig med att införskaffa.

Men det är inte bara installationsanvisningen för klämringskopplingarna man ska följa, även anvisningen från rörtillverkaren måste beaktas. Och alla stora som tillverkar förkromade kopparrör har kravet skrivet med stödhylsa.

Sensmoralen blir då: Använd alltid stödhylsa i förkromade kopparrör!

• Gilla
kiing och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hårda förkromade kopparrör har jag bara sett i 28 & 35mm. Knappast något en privatperson bemödar sig med att införskaffa.

Men det är inte bara installationsanvisningen för klämringskopplingarna man ska följa, även anvisningen från rörtillverkaren måste beaktas. Och alla stora som tillverkar förkromade kopparrör har kravet skrivet med stödhylsa.

Sensmoralen blir då: Använd alltid stödhylsa i förkromade kopparrör!
Hittills har jag ej hittat en endaste stödhylsa i ett förkromat rör någonstans jag demonterat eller servat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.